Normal adfærd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. september 2010

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Det lyder temmeligt uhyggeligt med det barn og jeg får nærmest gåsehud ved tanken, for jeg har mødt nogle få af den slags gennem livet, dels i min tid som lærer men også som privatperson.

At man ikke må sige om børn i den alder at de kan være onde?? Jo du kan tro de kan være onde. Når man er 6 år ved man glimrende hvad ondskab er. Man kender måske ikke ordets betydning, men man kender adfærden for ondskab, hvis man altså er et normalt barn.

Der var en ting der først slog mig i din beskrivelse af ham, nemlig det at han ikke siger goddag og farvel. De fleste børn har en periode hvor de ikke vil sige goddag eller farvel, men der er de som regel meget yngre, og det forsvinder hurtigt igen, nej..jeg tænkte mere på de med den følelsesmæssige kontakt og forståelse, som helt klart skinner igennem din beskrivelse af ham. Jeg tror mere på at han har nogle autistiske træk. Netop autisme giver sig udslag i manglende følelsesmæssig kontakt til andre, hvad enten de er mennesker eller dyr, og netop det ikke at ville sige farvel eller goddag er et meget typisk træk for visse autister. Nu findes der mange former for autisme, og jeg har haft en del med autister at gøre gennem mit liv. Nogle er meget kontaktsøgende andre er helt tillukkede, det er langt fra alle, der er som Dustin Hoffman i filmen Rainman eller Valomanden, som vi har fulgt i en række tv-programmer herhjemme. En del af dem kan være vældigt velfungerende, men kendetegnende for dem er, at de ganske enkelt ikke kan forholde sig til kontakt med andre. De enten overdriver eller har svært ved det. Min onkel var autist, så jeg er vokset op med det på klods hold, og han var netop af den type, der ikke sagde farvel eller goddag. Med årene lærte han dog at det er noget man skal gøre, men han gjorde det kun hvis folk selv kom hen og tog initiativet til det. Ellers meddelte han blot: "Nå nu går jeg" og så gik han eller han stod pludseligt uden for døren eller inde i stuen og gik så hen og satte sig. Nu er jeg selv vokset op på en gård og jeg kan huske at hans forhold til dyr var, ja hvordan skal jeg beskrive det..intetsigende, tror jeg er den bedste beskrivelse. Jeg kan huske at min mor, han og jeg skulle ud og fodre flaskelam, og det foregik ved at vi samlede de mindste op og bar dem ind i stalden, hvor de blev fodret i en bås. Min mor lagde nogle stykker i hans arme og han traskede nærmest robotagtigt bagefter min mor med favnen fuld af lam. Måden han holdt dem på var nærmest hulter til bulter og da vi kom ind i båsen sagde mor: Nu kan du godt slippe dem Henning, hvorefter han bare slap. Ikke noget med at sætte dem ned, næ han slap bare. Heldigvis var der masser af halm i bunden af båsen, så de slog sig ikke, men de droppede bare ned som en bunke klude. Det morrede ham tilsyneladende meget at se dem lande i en bunke, for han klukkede meget. Jeg var ikke særligt stor, måske 7-8 år, men jeg kan huske min forfærdelse over det. Mor skyndte sig at forklare ham, at sådan måtte man ikke behandle dem, da de kunne komme til skade. Men om han forstod det...jeg tror det ikke.

Dette er blot et eksempel på at autisme kan medføre manglende empati.
Men der er desværre også den mulighed at barnet har psykopatiske træk og det er næsten værre endnu.
Den tanke slog mig nemlig også i din beskrivelse af ham. Hvorom alting er, så ville jeg nok tænke mig om 2 gange før jeg lod dyr og børn være alene med ham, og ellers holde skarpt øje med hans adfærd.
ADHD tvivler jeg stærkt på det er. De ADHD børn jeg har haft med at gøre og kender til, plejer ikke at have den adfærd som du har beskrevet der, ikke på den måde, men jeg skal selvfølgelig ikke afvise det.
Kærligst
Sussie

Min mand og jeg synes også han er uhyggelig. Jeg har det ret dårligt med det, for jeg er jo hans faster. Men jeg har aldrig været tæt knyttet til ham, eller omvendt, så jeg har ikke den der familiefølelse overfor ham.

Jeg ville aldrig lade ham være alene med min søn, det sagde min mand også så sent som igår, at det skulle vi aldrig gøre for vi ved ikke hvad han kan finde på.

Din historie med lammene lyder meget som noget han kunne finde på!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. september 2010

Anonym trådstarter

Fisenberg skriver:

det lyder som om han fejler noget

jeg har en lille test som man kan lave for at se om barnet føler empati

det er en psykologerne bruger

tag 2 A4 ark et sort et hvidt, sæt dem sammen til et stykke (sort på den ene side hvidt på den anden)

sæt dig foran barnet med papiret og vend så den sorte mod barnet

spørg hvilken farver han ser (han svare sort) spørg så hvilken farve du ser (svare han sort har han ingen empati, svare han hvid så har han empati)

den er en god test, da mange af de kendte adfærds sygdomme man kender i dag kende tegner sig på at barnet ingen empati føler for andre

og så kan man jo tage den der fra, hvis det skulle vise sig at han ingen empati har så henvend dig til hans forældre og fortæl dem at du mistænker ham for at fejle noget (sig det på en pæn måde ) og giv evt testen vidre til dem så de selv kan se det

wow, den vil jeg da prøve på ham næste gang jeg ser ham!

Anmeld

12. september 2010

mor-til-vanessa

Fisenberg skriver:

tag 2 A4 ark et sort et hvidt, sæt dem sammen til et stykke (sort på den ene side hvidt på den anden)

spørg hvilken farver han ser (han svare sort) spørg så hvilken farve du ser (svare han sort har han ingen empati, svare han hvid så har han empati)

den er en god test, da mange af de kendte adfærds sygdomme man kender i dag kende tegner sig på at barnet ingen empati føler for andre

og så kan man jo tage den der fra, hvis det skulle vise sig at han ingen empati har så henvend dig til hans forældre og fortæl dem at du mistænker ham for at fejle noget (sig det på en pæn måde ) og giv evt testen vidre til dem så de selv kan se det

men barnet skal jo lige vide at der både er sort og hvid sammen, ellers er den da ikke til at finde ud af

Anmeld

12. september 2010

Lillefe

Jeg må også sige at jeg tænker Autistisk eller psykopatiske træk.. som sussie skriver... Jeg har to brødre som har AS som er en mild form for Autisme... Men pga at mine forældre har gået op i at at man netop siger farvel og goddag osv Så får de ikke lov til at opføre sig sådan... min yngste bror (det er en storebror og lillebror) kan man mærke det MEGET tydeligt på.. specielt når man for eks skal sige farvel til ham og man selv går hen for at give farvel krammer... så bliver han nærmest helt stiv...Jeg ville nok heller ikke lade mit barn være alene med ham.. Man ved aldrig.

Syntes udmiddelbart også det lyder mere Austistisk og så blandet sammen med dårlig opdragelse. Hvor han er forkælet og får lov til alt.

Anmeld

12. september 2010

millesofie

mor-til-vanessa skriver:

men barnet skal jo lige vide at der både er sort og hvid sammen, ellers er den da ikke til at finde ud af

selvfølgelig

men barnet skal da godt nok også være langsom opfattende hvis det ikke opdager det, mens man sætter sig osv

men selvfølgelig skal man vise barnet at der er to sider

Anmeld

12. september 2010

Barbamama

Fisenberg skriver:

Så enkelt kan det vidst ikke stilles op. Lavt intelligente børn vil måske også svare sort. Og de kan have stor empati for andre, så.... Så enkelt kan man ikke undersøge det.

Anmeld

12. september 2010

SussieThyssen

michella80 skriver:

Så enkelt kan det vidst ikke stilles op. Lavt intelligente børn vil måske også svare sort. Og de kan have stor empati for andre, så.... Så enkelt kan man ikke undersøge det.

Vil give dig helt ret. Sådan en test bruges i sammenhæng med mange andre, og kan ikke angive et barns empatifølelse alene.
Det har fx også en sammenhæng med barnets fornemmelse for rum og mål, samt abstrakte tænkebane. Og hvis barnet fx har en lille hjerneskade, uden at det ellers umiddelbart fejler noget, så vil sådan en enkelt test vælte hele læsset, hvis det skulle være den der afgjorde evnen til empati, for et barn med fejl på rum/mål, ebstrakthedopfattelsen, kan fx ikke regne den ud overhovedet.

Anmeld

12. september 2010

Barbamama

SussieThyssen skriver:

Vil give dig helt ret. Sådan en test bruges i sammenhæng med mange andre, og kan ikke angive et barns empatifølelse alene.
Det har fx også en sammenhæng med barnets fornemmelse for rum og mål, samt abstrakte tænkebane. Og hvis barnet fx har en lille hjerneskade, uden at det ellers umiddelbart fejler noget, så vil sådan en enkelt test vælte hele læsset, hvis det skulle være den der afgjorde evnen til empati, for et barn med fejl på rum/mål, ebstrakthedopfattelsen, kan fx ikke regne den ud overhovedet.

Ja og jeg tænker også at der er børn der faktisk godt kan forstå og svare på den opgave uden at have empati. Men altså drengen er 6år. Det er ikke alle børn i den alder der har helt styr på det endnu.

Anmeld

12. september 2010

Snefnug1984

Specielt hans far har pacet ham rigtig meget frem, da han var 1 år gammel så drengen et stort køretøj på vejen hvor han pejede og råbte "TRAKTOR!" og med det samme sagde faren "Nej! Det er IKKE en traktor men en gravko!"

Jamen hvis det IKKE var en traktor, er der jo ikke noget forkert i det faderen gør? Børn skal jo lære, at der findes forskellige køretøjer, men indtil da, vil alt jo blive benævnt med det ord barnet kan, i dette tilfælde traktor. Derfor skal den voksne gå ind og guide og sige, hvad det rent faktisk er, barnet ser....

Men tilbage til emnet.. Specielt i børnehaven begynder den onde leg at blive interessant. Børn i den alder eksperimenterer rigtig meget i deres leg. De har lyst til at undersøge og finde ud af, hvad der sker, hvis de gør forskellige ting. Overordnet kan man sige, at det lærer barnet noget om, hvordan man er sammen med andre på en god måde, og hvad der sker, hvis man bevæger sig over grænsen for, hvordan man behandler andre..

Så mon ikke den "onde" hensigt hos drengen blot er en del af udviklingen lige nu? Jeg synes der skal lidt mere til, førend man begynder at kaste fra sig med div. diagnoser!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.