at bage pasta-farvede boller, og med forskellige meltyper ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.138 visninger
6 svar
0 synes godt om
11. september 2010

mariamiss6

hey tøser kan i lige give mig et par lynhurtige svar her..

Jeg overvejede at bage nogle farvede boller til ungerne at spise når de har sovet til middag.... Men jeg tænkte at farve dem, med pasta farver... Kan man det? altså bliver farven brændt af og kedelig, som man nogle gange oplever med frugtfarverne? eller vil de holde den farve som man nu har farvet bollen i?

Og så tænkte jeg, med hensyn til mel, kan man måske bruge majsmel, og den slags meltyper sammen med hvedemelet? eller skal jeg holde mig til hvedemelet? jeg har lidt forskellige sager nemlig, fra dengang jeg lavede grød til den lille, og det står bare og glor i mit skab, bruger det aldrig til noget som helt, og tænkte at det kunne være man kunne blande lidt af det i bolledejen.... Men bliver det godt, og er der nogle typer man IKKE skal bruge til bolledej?

Ville virkelig sætte pris på hurtige svar

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2010

Snefnug1984

Jeg blander ofte forskellige typer mel i dej.. Eneste man skal huske er, at hvis man ikke bruger hvedemel overhovedet, så bliver bollerne tunge og hæver ikke så godt.

Ved ikke det med farverne.. har aldrig prøvet med pastafarve

Anmeld

12. september 2010

Susan1978

prøvede du m pastafarverne?

Anmeld

13. september 2010

linemus

Jeg har prøvet at farve kagedej med pastafarver (regnbuekagen), og det lykkedes ret godt.

Har du forsøgt med bollerne?

- Line

Anmeld

13. september 2010

mariamiss6

Undskyld jeg ikke lige fik fulgt op på denne tråd tøser... Godt i mindede mig om det

Ja, som i kan se fik jeg prøvet pastafarven... og eneste kedelige ved det var, at bollerne jo blev fint gyldne, bortset fra at det ikke ses gyldent på en farvet bolle, men sort/beskidt Men ungerne (især den store på 3) var jo ellevilde og han har idag fået en ½ blå bolle med i madkassen i børnehaven

Jeg droppede også de der forskellige meltyper (hirseflager, majsmel, boghvedemel) Til gengæld spædede jeg op med koldskål (den gule) og havregryn, sådan temmeligt meget på slump LOL og jeg siger jer de smagte godt.... Det var helt vildt, og de mættede også super meget.... Uuuuhm de var faktisk lækre.... Og jeg tror endda det er første gang jeg bager boller, sådan på eget initiativ og på egen hånd

Opskriften, og fremgangsmåde

Boller - 10 styk (jeg fik faktisk ca. 20 over nævestore styks)
50 g gær
1 dl olie
3 dl lunkent vand
3 spsk sukker
1 tsk salt
Mel efter behov

Og så tilsatte jeg ca. 1/3 lt, koldskål (den gule) og x antal håndfulde havregryn

Opløs gær i det lunkne vand
tilsæt resten af ingredienserne (undtagen melet) og evt. havregyn og koldskål.
Del op i x antal skåle
tilsæt med en tandstik den ønskede farve, rør evt. med hænder eller det ønskede køkkenværtøj

hævetid 30 minutter (jeg lagde et fugtigt viskestykke over)
Formes og hæver igen 15 minutter
bages på 200-225 grader i ca. 20 minutter

Jeg aner ikke hvor længe mine bagte, tror jeg duttede oven på dem efter 10 minutter, og da de kun ligevar begyndt at riste på toppen, gav jeg demvel ca. 10 minutter mere - tricket er, at når du tager en bolle ud, kan du se om den er færdig ved at vende bunden i vejret og dunke med en finger, den skal give en "fast/hul" lyd
I øvrigt penslede jeg ikke mine boller, ved ikke om det har noget at sige på den der brune farve på toppen. eller måske det skyldtes at jeg satte den på varmluft ovn?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

13. september 2010

mariamiss6

Susan1978 skriver:

prøvede du m pastafarverne?

ville bare lige citere, så du var sikker på at se det

Anmeld

13. september 2010

mariamiss6

linemus skriver:

Jeg har prøvet at farve kagedej med pastafarver (regnbuekagen), og det lykkedes ret godt.

Har du forsøgt med bollerne?

- Line

også et prik til dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.