Spisevægring el andre madproblemer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.536 visninger
11 svar
0 synes godt om
8. september 2010

Stute.

årh suk. Jeg ahr en søn på knap 9 mdr. Han nægter at indtage nogen form for alm fast føde sådan set. Egen mad- alt købe- kiks- grøntsager/mos- frugt osv osv osv er afprøvet.

SPen har været her for at prøve nogle gange osse - osse for at se det an hvordan og hvorledes. Jeg har prøvet og prøvet.

Nu ser det således ud at jeg skal ha ringet til lægen mandag når han er tilbage, for en henvisning til Kolding, til spisetræning. En evt. diagnose skal der sættes på - hvis der er en mv.

Det er et rent helved. Jeg er oppe flere gange om natten for at give ham en flaske et el andet - je ger simpelthen begyndt at blande grød + mme for bedre mæthed. Det er så udover alle de gange knægten skal ha tæppe på el ik kan vende sig selv.. Eneste grød vi har kunnet få ham til at tag er 7korn. Men det kan han jo ik leve af 3X dagligt.

Forud for dette har han være tbagud grundet en øjensygdom kaldet nystagmus- så jeg har haft et kæmpe slid med træning, hjemmefys, fys på sygehus, øjenlæge, Vejle sygehus, Viborg sygehus øjenlæge hvor vi går til kontrol hver 6 mdr, meget ofte SP besøg, småbørnskonsulent besøg osv osv osv... Det hele startede med to SPere der blev byttet ud med distriktlederen da de behandlede os/situationen forkasteligt på forskellige måder.

Oven i hatten er svigerfarved at gå bort pga akut leukemi - der er snart ik flere kræfter tilbage sys jeg ikke. Jeg håber på vi får den indlæggelse og spisetræning er hva der skal til- gerne en evt. diagnose.

MEN i mellemtiden vil jeg gerne høre fra andre der har haft store spiseproblemer af forskellig art herinde fra?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2010

misslea

Uha... jeg har ikke selv oplevet noget lignende, da min datter ikke er født endnu... så har af gode grunde slet ingen erfaring..!!

Men hold da op - du får lige et med på vejen...!! Det lyder ganske forfærdeligt, og håber sådan, at I finder en løsnning/årsag på jeres problem....

Mange hilsner og tanker fra Lea

Anmeld

8. september 2010

Mumto3

Åh, din stakkel! Det lyder helt vildt hårdt!

Med hensyn til spisning, så vil jeg blot fortælle at du bestemt ikke er den eneste mor til en 9mdr gammel baby der oplever at barnet ikke vil have fast føde!!! Der er babyer der bliver ammet fuldt ud på dette tidspunkt (det er sjældent flaskebørn). Så for at få lidt ro i sindet og høre om andre der er kommet igennem en 'jeg vil overhovedet ikke spise andet end mælk'-periode, synes jeg du skal ringe til en ammerådgiver, og lige præcis i dit tilfælde vil jeg anbefale at du ringer til Susanne Vestergaard eller til Ane Lundby. Du kan finde deres telefonnnumre på forældre og fødsels hjemmeside. De står under ammerådgiver. Webadressen er: www.fogf.dk

Umiddelbart når jeg læser jeres historie tænker jeg at der kan være to vinkler på det. Enten at spisning eller mangel på samme, er en del af det samlede sygdombillede. Eller også bliver denne mælke-periode blæst op til noget som det slet ikke er. Men at fordi 'systemet' har fat I jer i forvejen, så bliver alt gjort til et problem der skal have en diagnose.

Jeg håber for jer at alt ordner sig og falder på plads!

Anmeld

8. september 2010

Stute.

i starten sys jeg at de gjorde det til meget mere end det var ganske korrekt. MEN jeg skal erkende jeg selv fandt frem til jeg ikke kunne se andre løsninger- det er ik abr mælkeperiode, det har været hele tiden. Samtidigt er han et småtspisene barn det gør det ik spor bedre Jeg er en stor elendighed pt- tappet for kraæfter specielt i henhold til det her spisning. SÅ frustreret og ked efterhånden.

Det skal siges at han kan blive decideret hysterisk og prøve at skubbe og vride sig væk fra maden blot han ik kan lide lugten. Han kan få opkastningsfornemmelse mv.

Problemet er jo at han kan være på vej mod fejlernæring - og at jeg efterhånen får mere og mere brug for min søvn... Jeg har ik en mand der kan tag over. Ik at jeg ik bor med faren. Men han er i lange perioder ude og overlægge. Pt i 15 uger ca. og er kun hjemme i weekenden. Når han ik overlægger er han heldig hvis han når hjem og har en halv til en hel time med trolden inden hans sengetid.

Mht sygdomsbillede- så burde det ik ha med det at gøre i og med at det er øjnene og det allerede er blevet en del bedre. Det er heldigvis "kun" medfødt ubegrundet nystagmus og er vi heldige vokser han helt fra det - der udover er der kun en mindre bygningsfejl som kommer til at betyde briller med tiden. 

Grunde til han ahr været bagud er øjnene vel at mærke - men det er vi kommet efter som sagt, med intensiv træning

MEN du har fuldstændig ret i a systemet gerne vil blæse tingene op, specielt når der i forvejen ahr været noget. Jeg startede med to SPere af en el anden grund - den ene mente så hun havde fået lov at ringe til min læge- for bagefter uden min viden at sende et brev til ham om at hun mente min søn mistrivedes- ikke EN forstod et KUK af det, ej heller lægen.

Det resulterede i tre dagesi ndlæggelser med prøver af alt muligt inkl stik i min søn en masse gange osv - for at finde ud af INGENTING. Det avr jo øjnene den var gal med. Fluks til øjenlæge som de pacede på med opkald. Så Vejle sygehus som de pacede på- for til sidst at ende i Viborg og endeligt få noget reel viden!!

Jeg skiftede SP som sagt- jeg ville ikke finde mig i deres behandling. Ik nok med at hende som henv. sig til min læge uden aftale med mig (tagerj eg som tillidsbrud)- så løj hun over for os og ville ikke forklare sig. Nej hun ringede blot for at sige at hun kontatede kommunen - manden prøvede i tre kvarter at få ud af hende hvorfor men det ville hun ikke sige. det viste sig så at det jo ik som sådan var noget engativt men for ekstra hjælp - det ville hun så bar ik lade os vide Hun skal jo reelt svare os. Men nul hun nægtede så der sad vi jo og troede det værste og forstod ingenting heller.

Jeg er glad for min nuværende SP - sys vi har et fint samarbejde. Specielt i hht. det her mad noget har hun været yderst støttende, har selv prøvet, kan forstå mig og sys i bund og grund at jeg har ret i at der skal ske noget for at undgå fejlernæring, samt for at jeg igen kan få lidt søvn måske.

Puha jeg ahr stresset i dag - jeg ahr prøvet at beskrive så godt jeg kan. Noget er sikkert smuttet for mig- det er ik nemt at skulle prøve og forklare så meget på så lidt...

Anmeld

29. juni 2011

Hønemor80

Hej..

Kan se det er længe siden du lavede dette indlæg, men står i præcis samme situation og håber du er kommet ud på den anden siden af jeres spisehelved og har fået noget erfaring som jeg måske kan gøre lidt brug af..

Er ved at blive sindsyg. Har en datter som bliver et år om en uge. Hun nægter at spise og har altid været ekstremt småtspisende. Hun er født for tidligt og er hjertebarn og har fået sondemad de første 4 levemåneder.
Hun skriger og kaster sig rundt i stolen når jeg nærmer mig med maden og sover slet ikke om natten og har aldrig gjort. Sp siger jeg skal stoppe amningen helt så hun kan samle appetit, men selv når jeg trække hende 6-7 timer spiser hun fortsat ingen ting. Spiser hun 3 skefuld grød er det virkelig stort. Hun taber sig nu, så nu er det for alvor ved at være tiden at hun skal spise noget mad.
Hvis I er kommet ud af jeres madkamp og du har overskud til det, vil jeg meget gerne høre hvordan det lykkedes...

Anmeld

29. juni 2011

Nemesis

uhh ja har selv været der og var indlagt med Sara af flere omgange fordi hun ikke tog på og ikke ville spise.

Vi startede ud med at det hun ville spise fik hun tilbudt - også selvom det var det samme hver gang.

Så blandede vi meget langsomt andet op i..fx en spsk anden grød op i, i 3-4 dage og øgede mængden langsomt.

Så prøvede vi mælkefri kost og SÅ skete der simpelthen en heeel masse. hun begyndte at få lyst til mad og hun begyndte at tage på.

i dag er Sara 18 mdr og selvom hun ikke hører til de størte er hun virkelig kommet efter det. I dag spiser hun rigtig meget  og varieret - så længe det er uden mælk.

Man er begyndt at se på at små børn ikke nødvendigvis er kræsne, men har en instinktiv fornemmelse for hvad de kan tåle eller ej og derfor ikke spiser maden hvis den indeholder noget de ikke kan tåle, så måske i skal få allergitestet jeres dreng eller begynde med fx. glutenfri grød eller andet han kunne tænkes at reagere på.

:-) Sisse

Anmeld

30. juni 2011

Stute.

Jamen JA det har jeg - den eneste reele løsning er en henvisning til Ulla Lebahn (spiseteamet i Kolding). Så vil hun hører jeres historie, se jeres barn med mad mv. Og så vil hun gå i gang med at hjælpe jer. Det har virket endda langt hurtigere her end ventet - OG selvom de ville ha os indlagt en uge mere, hvor vi sagde nej og tog hjem så han kom i DP igen så gik der ik mere end 5 uger efter indlæggelsen til han var færdig dernede og spiste så fint han ik skulle spisetrænes dernede mere Jeg er slet ik i tvivl om at du ahr et spisevægringsbarn kan jeg love dig - og der skal abre SÅ hurtigt de rigtige mennesker til der ved hvad e laver - dem er der alt for få af her hjemme.

Ulla har en hjemmeside - og du kan kontakte hendeu den om lægen i første omgang og spørge ind til tingene. Få derefter en henvisning fra egen læge. Ellers koster det en formue!!

www.lebahn.dk hedder siden

Anmeld

30. juni 2011

Mor til Frederic og Freya

Stute. skriver:

Jamen JA det har jeg - den eneste reele løsning er en henvisning til Ulla Lebahn (spiseteamet i Kolding). Så vil hun hører jeres historie, se jeres barn med mad mv. Og så vil hun gå i gang med at hjælpe jer. Det har virket endda langt hurtigere her end ventet - OG selvom de ville ha os indlagt en uge mere, hvor vi sagde nej og tog hjem så han kom i DP igen så gik der ik mere end 5 uger efter indlæggelsen til han var færdig dernede og spiste så fint han ik skulle spisetrænes dernede mere Jeg er slet ik i tvivl om at du ahr et spisevægringsbarn kan jeg love dig - og der skal abre SÅ hurtigt de rigtige mennesker til der ved hvad e laver - dem er der alt for få af her hjemme.

Ulla har en hjemmeside - og du kan kontakte hendeu den om lægen i første omgang og spørge ind til tingene. Få derefter en henvisning fra egen læge. Ellers koster det en formue!!

www.lebahn.dk hedder siden

vi er også med i spiseteam i kolding og var indlagt i 5 dage i dec. Men her er de stadig på bar bund og aner ikke hvorfor eller hvorhenne den røde tråd er hos vores dreng. Men bliver også fulgt på børne amb til vækst/vægt kontrol i snart 2 år.

Han går dog ikke i spisetræning ud over den uge vi var der, for at se om han hørte til i deres gruppe og hvad de kan gøre. Men der er intet der de kan arbejde med, de fandt ingen ledetråde undermåltiderne. Men vi snakker stadig med jette fra spiseteam og har hendes nr, fordi de gerne stadig vil følge ham - da han ikke er som andre 'normale' problem spisere.

Så det er dejligt at de har kunnet hjælpe jer...

Anmeld

15. august 2011

Stute.

hmmm - nej desværre er der enkelte der ik kan hkælpes dernede.  Jeg forstår dog ik man har valgt at prøve lidt længere alligevel.

Fortæl mig historien fra start til nu - så skal jeg se om jeg kan komme på noget.

Anmeld

15. august 2011

Mathilde

Vi kender også til spiseproblemer herhjemme....

Jeg ammede vores datter fuldt til hun var 9-10mdr. Derefter "spiste" hun lidt alm. mad (smagte), men ammede stadig rigtig meget. Ofte 6 gange om natten

Idag er Celina 2år og har stadig perioder, hvor hun næsten ikke indtager noget. Tilgengæld spiser hun helt normalt i andre perioder (størstedelen af tiden).

Jeg stoppede med at amme, da hun var godt 1½år og derefter blev det bedre med hendes spisning.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.