Tidlig børnehave?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

497 visninger
5 svar
0 synes godt om
7. september 2010

Anonym trådstarter

Er der nogle af jer, der har erfaring med at få jeres børn i børnehave,inden de er 3? Snakker ikke en mdr inden de er 3, men meget før.

Jeg har en dreng, som er meget fremme end de andre i vuggeatuen, han er 2 år. Han er meget voldsom, og kan ikke rigtig med de små mere. Nogle gange er han på legepladsen med de børn der går i børnehave, og de andre i vuggestuen er inde på stuen.

Er det for tidlig at komme i børnehave? Med leg osv er han på plan med dem, er kun sproget der er mindre end hos et barn i børnehave.

Grunden til jeg spørger, er hvis han er så meget fremme, end de andre på hans alder, burde man så ikke gøre noget for det.... ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2010

LISBETH:-)

Anonym skriver:

Er der nogle af jer, der har erfaring med at få jeres børn i børnehave,inden de er 3? Snakker ikke en mdr inden de er 3, men meget før.

Jeg har en dreng, som er meget fremme end de andre i vuggeatuen, han er 2 år. Han er meget voldsom, og kan ikke rigtig med de små mere. Nogle gange er han på legepladsen med de børn der går i børnehave, og de andre i vuggestuen er inde på stuen.

Er det for tidlig at komme i børnehave? Med leg osv er han på plan med dem, er kun sproget der er mindre end hos et barn i børnehave.

Grunden til jeg spørger, er hvis han er så meget fremme, end de andre på hans alder, burde man så ikke gøre noget for det.... ?

Min datters vuggestue anbefalede at hun startede børnehave i januar 2010 hvor hun var 2 år og 6 mdr. Det var planen at hun skulle starte i April hvor hun var 2 år og 9 mdr.

Vi takkede nej, da vi mente at hun var alt alt for lille i forhold til f.eks. de store børn der skulle starte i SFO i April. Hun er/var sprogligt rigtig godt med i forhold til alder, men vi mente ikke hun var sprogligt nok med, i forhold til fælles beskeder osv. i børnehaven.

Summasumarum så valgte vi at lade hende blive i Vuggestuen til April hvor hun startede i bh som planlagt. Det har vi ikke fortrudt!!!! De sidste 3 måneder gjorde hende meget mere klar til mindre voksen kontakt osv.

Det skal dog lige siges at min datter skulle starte i en helt ny instituon som hun slet ikke kendte. Det er måske en smule anderledes hvis det er i samme hus, så dit barn ikke skal vende sig til nye omgivelser samtidig med nye rutiner.

Hilsen Lisbeth - pædagog og mor til et barn der elsker børnehaven

Anmeld

7. september 2010

Mor til Frederic og Freya

Anonym skriver:

Hm...

Lyder lidt til de blot sender ham med de store ud, for at han ikke give problemer i vu?

Det er da pædagog'ernes opgave at motivere ham på det plan han er og ikke bare sende ham ud til de store, fordi det er nemmere...

En ting er hvad kroppen viser, men hans hjerne skal også kunne følge med. De er jo stadig under rivende udvikling.

Hvad siger vu? de skal jo bedømme om han er klar...

Ville helt klart vente. Vi har selv en dreng på 2 der er lang fremme i sprog (sætninger på 10+ ord mm) - fin og alm motorik - ikke om han kommer afsted i så tidlig en alder.

Han hiver sine strømper af og kravler op ad dørkarme - suser afsted på hans balance cykel - danser hip hop agtig, hvor han står med hovedet og hænderne i gulvet og danser med fødderne. Åbner skuffer i køkkenet for at bruge dem til at kravle op på bordet osv.

Når de er på besøg i bh, er han også den eneste der styrter afsted og leger med de andre 'store' børn på deres legeplads mm - hvor de 3 andre drenge ikke tør forlade dp mere end 5 meter fra hende.

Anmeld

7. september 2010

Anonym trådstarter

Mor til Frederic skriver:

Hm...

Lyder lidt til de blot sender ham med de store ud, for at han ikke give problemer i vu?

Det er da pædagog'ernes opgave at motivere ham på det plan han er og ikke bare sende ham ud til de store, fordi det er nemmere...

En ting er hvad kroppen viser, men hans hjerne skal også kunne følge med. De er jo stadig under rivende udvikling.

Hvad siger vu? de skal jo bedømme om han er klar...

Ville helt klart vente. Vi har selv en dreng på 2 der er lang fremme i sprog (sætninger på 10+ ord mm) - fin og alm motorik - ikke om han kommer afsted i så tidlig en alder.

Han hiver sine strømper af og kravler op ad dørkarme - suser afsted på hans balance cykel - danser hip hop agtig, hvor han står med hovedet og hænderne i gulvet og danser med fødderne. Åbner skuffer i køkkenet for at bruge dem til at kravle op på bordet osv.

Når de er på besøg i bh, er han også den eneste der styrter afsted og leger med de andre 'store' børn på deres legeplads mm - hvor de 3 andre drenge ikke tør forlade dp mere end 5 meter fra hende.

Han henvender sig selv til de store børn. Og er når det er for dårlig vejr til de andre vuggestue børn at han er ude med de store. Og er for at han får lidt modstand.

Anmeld

7. september 2010

Mor til Frederic og Freya

Anonym skriver:

Han henvender sig selv til de store børn. Og er når det er for dårlig vejr til de andre vuggestue børn at han er ude med de store. Og er for at han får lidt modstand.

Ville få ham bedømt inden...

Nu går frederic i dp og de er ude uanset vejr, så ved ikke lige hvordan deres dagligdag er i vu.

Drenge vil jo helst være ude, frederic er helt klart udebarn.

Er det vu der har sagt at det var en god ide?

Anmeld

7. september 2010

Sommerfuglelarven

Du skal have ham vurderet inden han bliver sendt videre, desuden er det meget få børn som får lov til at komme tidligere i børnehave end 2,9 år.

Min datter blev også tilbudt at starte i børnehave da hun var 2,3 år og det takkede vi nej til, det ville være for voldsomt for hende, selvom hun var længere fremme end de jævnaldrende.

Men altså fordi han er voldelig ved de små, det er altså ikke ensbetydende med at han er klar til at komme i børnehave. Der kan være SÅ mange andre grunde til grundlag for det, og hvis han ikke er så god sproglig, så kan det meget muligt være derfor.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.