Hjælp - gravid med lavt stofskifte

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.279 visninger
5 svar
0 synes godt om
7. september 2010

Nat

Hej,

Jeg er gravid i 14 uge. Jeg har været dårlig med kvalme og opkast siden uge 6, hvor jeg har fået Ondansetron Stada mod kvalme og opkast. Nogle dage kaster jeg op uafbrudt.

Jeg fik lavet en nakkefoldsskanning i uge 12, og fik et godt resultat af både doubletest og nakkefold (1:1037).

I går blev jeg ringet op af Hvidovre, at jeg skal have en akut tid hos en endokrinolog, da jeg har fået taget blodprøver for mit TSH, som viser et for lavt stofskifte. Jeg skulle samme dag hente Eltroxin på apoteket og starte med dem med det samme.

Jeg har tidligere haft to SA, inden jeg denne gang blev gravid, men nu er jeg selvfølgelig meget bange.

Hvad betyder det, at være gravid og have for lavt stofskifte? Jeg har læst en del grusomme ting på nettet om, at man med for lavt stofskifte har større risiko for at abortere og få hjerneskadede børn.

Er der nogen, som kender nogen, eller har opelevet/oplever det samme som mig???

Mange hilsner fra en bekymret Nat

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. september 2010

Maja88

Nu er jeg selv gravid i uge 14 og har for lavt stofskifte.

Jeg fik det dog konstateret inden jeg blev gravid, og har taget eltroxin siden. Dog er jeg lige blevet sat op i min dosis af medicin, da babyen tager lidt fra mig.

Jeg har været til en ekstra scanning i uge 10 hvor jeg bagefter havde en samtale med en læge. Fik at vide der ingen risiko er, så længe man er mediniceret. Dog skal jeg have taget blodprøver hver 4-6 uge for at se om medicin dosisen skal reguleres. Men hvad jeg har fået at vide skulle der være større risiko, for "dårlige" børn ved for HØJT stofskifte.

Så ikke bekymrer dig.

Anmeld

7. september 2010

Snartmortiltre

Jeg er selv gravid med for lavt stofskifte- Hashimotos desease- og har godt nok også været medicineret hele tiden dog ikke velmedicineret før i 13.uge da jeg kom i kløerne på en endokrinolog. Jeg er i 15. uge nu og har det ekstremt dårligt med opkast og madlede. Kan dårligt få væske ned og går nu til påfyldning af saltvand i Roskilde for at få det bedre.Jeg spurgte endokrinologen hvilken betydning stofskiftet havde på fosteret og hun mente ikke at det betød det store når blot jeg blev reguleret nu. Hun sagde også at det var værst ved dem med for højt stofskifte, for barnet skal nok sørge for at tage det det skal bruge. Begynd på medicinen hurtigst muligt, og afsted til endokrinolog. Man skal under graviditeten have mere medicin end vanligt så det er bare om at komme igang. - og tro mig man kan gå længe uden at ane man har for lavt stofskifte. Jeg tror jeg formåede at slå symptomer hen med stress i snart 1 år før jeg reagerede. Måske reagerer du først nu fordi barnet netop tager hvad det har behov for og så er der for lidt til dig.

Opmuntrende hilsner fra Hanne 14+ 5 med nummer 3

Anmeld

12. september 2010

Dia

Jeg vil også lige bidrage. Jeg har nemlig også for lavt stofskifte og går til kontrol på sygehuset. Jeg fik at vide, at jeg skal ringe den dag, hvor jeg står med en positiv graviditetstest, for så skulle jeg have taget blodprøve hver måned for at sikre, at mit stofskifte ikke blev for lavt. Hvis jeg blev tjekket jævnligt og reguleret i medicin, skulle der ingen risiko være ved det, sagde lægen. Ikke stofskifte-syge gravide øger nemlig deres stofskifte automatisk i løbet af graviditeten, hvorfor vi andre også skal øge vores medicin i graviditeten, fik jeg at vide.

Anmeld

12. september 2010

Lady Marion <3

Mit lave stofskifte blev først opdaget i uge 12 , Blev sat i behandling med eltroxin og fik taget blod prøver gennem hele graviditeten .. Jeg blev også vækst scannet da det kan være en risiko at baby ikke tager nok på pga stofskiftet ..  Overlægen fortalte mig at jeg ikke skulle være bekymret for om han havde taget skade ,, Han forklarede det sådan .. Hvis din babys klogskab er til et 10 tal så har baby måske mistet 1 eller 2 point pga stofskifte problemer men det var intet man nogensinde ville kunne mærke da alle børn er forskellige og man aner jo ikke hvor klogt barnet ville være i forvejen   Jeg fødte en baby på 4350 g og der har bestemt ingen problemer været , heller ikke med amning ... 

Anmeld

22. juni 2011

Diana J

La-La :) skriver:

Mit lave stofskifte blev først opdaget i uge 12 , Blev sat i behandling med eltroxin og fik taget blod prøver gennem hele graviditeten .. Jeg blev også vækst scannet da det kan være en risiko at baby ikke tager nok på pga stofskiftet ..  Overlægen fortalte mig at jeg ikke skulle være bekymret for om han havde taget skade ,, Han forklarede det sådan .. Hvis din babys klogskab er til et 10 tal så har baby måske mistet 1 eller 2 point pga stofskifte problemer men det var intet man nogensinde ville kunne mærke da alle børn er forskellige og man aner jo ikke hvor klogt barnet ville være i forvejen   Jeg fødte en baby på 4350 g og der har bestemt ingen problemer været , heller ikke med amning ... 

blev du ikke rådet til at få barnet fjernet?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.