lion skriver:
Julius er med i et forsøg på ABC klinken (Gentofte sygehus) om: Hvorfor børn får Astma, Allergi og Eksem.
Så vi skal til nogle test en gang imellem.
Sidste gang vi var der var d. 30 aug og der tog de blodprøve og lavede en allergitest.
Så nu er jeg den heldige ejer af en skøn og dejlig dreng, med ASTMAS, EKSEM og nu ÆGGEALLERGI, og lidt hund. Han slog hele 1,5 cm ud på æg.
D. 2 nov skal vi derhen igen til astmakontrol og udviet allergitest.
Vi har snakket herhjemme om at fjerne æg i vores hjem, da det er den letteste måde, at sørge for at Julius ikk lige pludselig får æg.
F.eks at Cassandra giver ham det, eller at vi de få gange vi køber æg, giver ham det uden at tænke over det.
Jeg har jo snakket med min familie om det, og de synes næste alle sammen, at vi ikk behøver at fjerne æg, og at Cassandra jo skal lære at Julius ikk må få æg og at man ikk altid kan få det samme.
Men som overskriften siger: Hvad vil I gøre?
søde Helene hvis du er i tvivl om noget så spørg du bare! Nikoline har jo også allergi overfor æg...
vi spiser satdig æg og æg i maden, bare ikke hendes mad....
mht æg skal du også være opmærksom på: E322 lecitin og E1103 lysozym. Begge er tilsætningsstoffer der udvindes fra æg. Og derved må ægge-allergikere ikke få dem
E322 kan imidlertid også komme fra soya, hørfrø samt andre vegetabilske ting. Denne form må de godt få. det vil fremgå af emballagen
vær opmærksom på bouillon terninger. læs på dem...
vi har udarbejdet en vane der hedder at vi læser på alt hvad Nikoline skal have. det kan virke omstændigt, men det er den eneste måde hvorpå du er helt sikker. Hvis der er mindre end 25 gram slik i en pakke, så skal producenten ikke deklarere hvad der er i... dette er godt også at være opmærksom på.
det er ganske sjældent at vi støder på brød der er æg i. En enkelt gang har der stået at: brødet kan indeholde spor af æg...
fløde is er der faktisk også ganske meget af uden æg, stort set intet tørret pasta indeholder æg, stort set ingen leverposteg indeholder æg... så det er ikke så omstændigt som man først kunne forestille sig... men læs på det hele! man bliver hurtig til det efterhånden
det eneste sted vi har fundet lysozym er i parmesanost...
i skal sørge for at gøre familien opmærksom på dette... det er træls hvis de får givet Julius noget han ikke skal have.
jeg er efterhånden begyndt at experimentere med opskrifter på kager uden æg:0) så du siger bare til når det bliver aktuelt;0)