Rosa skriver:
Fair at smag er forskelligt, men jeg kunne godt tænke mig at spørge dig hvorfor du mener at Danmark forsvinder lidt efter lidt fordi der kommer folk til fra ande lande? Hvordan mener du at i DIN hverdag at der er mindre danskhed sådan helt konkret? Og hvad mener du danskhed er for en størrelse?
I MIN hverdag forsvinder den jo nærmest når jeg træder ud af døren.. Skal man med bussen og have en billet, eller spørge om noget, så er der efterhånden ikke en chaffør der forstår hvad man siger.
Det samme gælder min sygdom. Fx sidste månede da jeg igen skulle opereres, så kom der en læge og han forstod overhovedet ikke hvad jeg sagde. Så jeg skulle vente 1½ time mere, på der kom en dansk læge og vi havde forståelse for hinanden.
I sådanne situationer foretrækker jeg det er en der snakker mit sprog. Så der ikke er misforståelser af nogen art. Så der forsvinder det jeg anser som dansk.. I alle situationer foretrækker jeg egentligt bare det er en jeg kan kommunikere med.
Kan ikke passe man skal til at blive to sproget mindst (engelsk også) i det land man er født og opvokset i, og alle ens tidligere generationer.
Danskhed for mig er ikke blot kommunikation og forståelse, men danskhed for mig er også udseendemæssigt.. Hvid!
At man bor i Danmark, gør ikke en til dansker.. Men igen.. Hver sin mening.
Anmeld