hormoner = smerter?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

866 visninger
4 svar
0 synes godt om
3. september 2010

otlitrom

Hjælp piger, min undervogn er i smerte!

Det er som om det svier inde i maven, ved mine æggestokke. Virkelig svært at beskrive, men lidt som blærebetændelse, bare alligevel ikke helt. Kan det være hormonerne der giver den ømhed i underlivet? Det svier nemlig ikke, når jeg er på toilet, men har da overvejet at tage et smut til lægen med en urinprøve.

Jeg tager Synarela næsespray, har taget det i 10 dage.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2010

anna-jonas

Hej Anna!

Lyder som om du er bekymret...........så måske skulle du lige blive kigget på af en doktor.

Har lige slået det op på Medicin.dk. og kan ikke umiddelbart se at smerter ved ovarierne skulle være en bivirkn.

Synarela ® 
Nafarelin
Se Synarela® i Medicinhåndbogen®

Pfizer

ATC-kode
H01CA02

Syntetisk analog til "gonadotropin-releasing hormone" (GnRH). Polypeptid.

Omtalt i afsnittet
GnRH-agonister

Dispenseringsform
næsespray, opløsning. 1 dosis (pust) indeholder 200 mikrogram nafarelinacetat i renset vand. Tilsat sorbitol og konserveringsmiddel: benzalkoniumchlorid.

Virkemåde
Nafarelin er en GnRH-agonist, som nedbrydes langsommere end det naturlige hormon.

Farmakokinetik
Absorberes gennem næseslimhinden. Biotilgængelighed 1-6%. Maksimal plasmakoncentration nås inden for 20 minutter. Plasmahalveringstid ca. 4 timer. Ca. 70% udskilles uomdannet gennem nyrerne.

Indikationer
Endometriose. Forbehandling til in vitro-fertilisering for at hæmme endogen hormonpåvirkning. Forbehandling af uterine fibromer i tilfælde, hvor en midlertidig reduktion af disse er ønskelig.

Doseringsforslag
Endometriose. 200 mikrogram (1 pust) i det ene næsebor om morgenen og 200 mikrogram ("1 pust") i det andet næsebor om aftenen. Behandlingen bør indledes på 21. cyklusdag. Alternativt kan behandlingen påbegyndes inden for de første 3-4 dage i cyklus. Behandlingen må højst gives i 6 måneder på grund af risiko for demineralisering af knoglerne, se dog bivirkninger.
Supplerende behandling ved in vitro-fertilisering. 3 pust pr. dag. Behandlingen bør indledes på 21. cyklusdag. Alternativt kan behandlingen påbegyndes 3.-4. cyklusdag. Behandlingen fortsættes sædvanligvis i 2-3 uger. Derefter påbegyndes stimulation med gonadotropin, samtidig med at nafarelindoseringen fortsættes. Behandlingen må højst gives i 6 måneder på grund af risiko for demineralisering af knoglerne, se dog bivirkninger.
Præoperativ behandling af fibromer. 200 mikrogram (1 pust) 2 gange dgl., i det ene næsebor om morgenen og i det andet næsebor om aftenen. Behandlingstid 3 måneder.
Bemærk: Hvis der nyses under eller lige efter administration af næsesprayen, bør dosis gentages. Ikke-hormonelle antikonceptionsmetoder anbefales under behandlingen.

Graviditet
Må ikke anvendes.

Læs mere om graviditet

Amning
Må ikke anvendes.

Læs mere om amning

Kontraindikationer
Udiagnosticerede vaginale blødninger.

Forsigtighedsregler
Ved anvendelse i mere end 6 måneder kan der forekomme væsentlig demineralisering af knoglerne (osteoporose). Det kan modvirkes ved samtidig indgift af estradiol 2-4 mg dgl. eller af et lavdosis kombinationspræparat med østrogen og gestagen.

Doping
Nafarelin i urinen ved dopingtest medfører diskvalifikation af den sportsudøvende.

Bivirkninger

Ved anvendelse i mere end 6 måneder kan der forekomme væsentlig demineralisering af knoglerne (osteoporose).
Desuden er der set østrogenmangel, seboré og hirsutisme. "Withdrawal"-blødning kan forekomme i løbet af de første få uger af behandlingen. Gennembrudsblødning kan forekomme senere i behandlingen. Kronisk behandling kan inducere en postmenopausal tilstand.
Meget almindelige (> 10%)   Hedeture.
Almindelige (1-10%)   Vægtændringer.
Ødemer.
Mammahypotrofi.
Myalgi, artralgi.
Hovedpine, søvnforstyrrelser, følelsesmæssig labilitet, depression.
Acne.
Nedsat libido, vaginal tørhed, impotens.
Ikke almindelige (0,1-1%)   Paræstesier.
Allergiske hudreaktioner.
Ovariecyster.
Meget sjældne (< 0,01%)   Forhøjede leverenzymer.
Tromboflebitis.
Anafylaktisk reaktion.
Desuden er der set østrogenmangel, seboré og hirsutisme. "Withdrawal"-blødning kan forekomme i løbet af de første få uger af behandlingen. Gennembrudsblødning kan forekomme senere i behandlingen. Kronisk behandling kan inducere en menopausal tilstand.

Bloddonor
Må ikke tappes. (7 døgns karantæne).

Tilskud, udlevering, pakninger og priser

Tilskud Udlevering Dispenseringsform og styrkeListen er sorteret efter dispenseringsform og styrke Varenummer Pakning Pris i kr. Pris DDD. Sorter listen efter pris DDD.
Alment sygesikringstilskud næsespray, opl. 200 mikg/dosis 165639 30 doser 585,00 39,00
Alment sygesikringstilskud næsespray, opl. 200 mikg/dosis 166165 60 doser 885,00 29,50

Indholdstoffer

Navn
Nafarelin

Substitutionsliste

næsespray, opl.   200 mikg/dosis/strong>
Synarel Parallelimport, Nafarelin

Sammenstilling
Sammenstil dette præparat med andre præparater.

Produktresume
Produktresumé hos Lægemiddelstyrelsen.

Indlægsseddel hos Lægemiddelstyrelsen
Indlægsseddel hos Lægemiddelstyrelsen

Knus Mette

Anmeld

3. september 2010

otlitrom

Tak Mette, men jeg kan se i min træthed at jeg har postet indlægget på navlen, og ikke i behandlingsgruppen Spørg lige, hvem der er træt

Jeg tror jeg dropper forbi lægen mandag med en urinprøve...

Tak for svar Mette!!

Anmeld

5. september 2010

otlitrom

5. september 2010

otlitrom

Undskyld, men den ovenfor gik helt amok, da jeg slettede skemaet! Så skrver lige her

Vil lige opdatere, nu du var så sød at svare.

Jeg har ringet på klinikken idag, og sygeplejersken sagde, at jeg godt kunne regne med det var tidlige mens-smerter, da den kommende mens (om 2 dage) nok bliver en andelse kraftigere end den plejer. Så jeg skulle ikke være nervøs, det var ganske almindeligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.