vælling med majsstivelse - opskrift.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.132 visninger
4 svar
0 synes godt om
3. september 2010

Vidunderligeunger

Hej Piwer..

Nu prøver vi at lave en flaske med vælling inden hun skal i seng i nat, i stedet for natflasken, det kan man godt ik?

Jeg har noget majsstivelse til at stå, og bag på den er der en opskrift, men det er til 4 portioner, og det skal hun jo ik ha lige med det samme så længe behøver hun heller ik sove

Men har I ikke lige en "opskrift" på vælling af det så??

Knus Mitzie, som regner med mere end 2 timers søvn i nat

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2010

Vidunderligeunger

der må da være een??

Anmeld

3. september 2010

Corn

http://www.sst.dk/publ/Publ2010/CFF/Boern/MadSpaedboernSmaaboern2010.pdf

der kan du bruge opskriften på den første tynde grød, evt gøre den lidt tyndere endnu med mere erstatning

Og ellers se på side 110 i samme bog 

Anmeld

3. september 2010

Corn

Fra bogen ovenfor side 110

Vælling

Vælling er det samme som tynd grød og blev oprindeligt spist med ske som al anden grød. Vælling til spædbørn er tidligere blevet lavet af majsstivelse. Det må i stedet anbefales at lave en tynd grød på majsmel, rismel, boghvedemel eller hirseflager, da indholdet af vitaminer og mineraler er meget lavt i majsstivelse. Den tynde grød gives kun til barnet i en kort periode, mens barnet vænner sig til skeen.

Industrielt fremstillede vællingprodukter fx majsvælling, risvælling og lignende sælges med varebetegnelsen tilskudsblandinger, og sammensætningen lever op til lovgivningen om tilskudsblandinger, dvs. at der bl.a. er et minimumindhold af jern, protein og energi i produkterne. I følge vællingpakkernes vejledning, kan vællingerne gives i flaske.

Men man kan godt kalde et produkt vælling uden, at det er tilskudsblandinger, og så kan indholdet af fx jern være betydeligt lavere end i en tilskudsblanding. Læs derfor varedeklarationen, og læs mere om tilskudsblandinger side 96.

Men der er ingen grund til at give tilskudsblandinger i stedet for modermælkserstatning og slet ikke i stedet for modermælk. Giver man tilskudsblanding, bør barnet højst fa 2 flasker i døgnet i 4 til 6-månedersalderen.

Anmeld

3. september 2010

LISBETH:-)

Hej Mitzie,

Jeg har forsøgt mig med vælling - efter aftale med sp - da Elina spiste op til 13 gange i døgnet. (der er en grund til at hun er sumo baby ha ha) nå men anyways sp sage at det egentlig var alt alt for tidlig at give vælling, men jeg kunne gøre det fordi hun bare er så sulten hele tiden.

Det skal dog siges at jeg kun gave hende det 2 gange da det ikke hjalp noget som helst på antallet af måltider.

Opskriften jeg fik af sp er:

2 dl vand

2 tsk maizena

4-6 MME (alt efter mærke) Du skal bruge det der normalt ville svarer til 2 dl vand

Vand og stivelse piskes sammen og bringes i kog under piskning.

Skru ned for varmen og lad det koge i 1 min.

Afkøles til 37 grader inden MME pulveret puttes i.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.