Anna-Jonas kan du hjælpe?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.546 visninger
10 svar
0 synes godt om
27. august 2010

lion

Hej Mette.

Jeg tænkte på om du kunne hjælpe mig nu hvor du er sygeplejske. Andre må også gerne give gode råd.

Det er sådan at selv om min mor har en kæreste er det os børn, der skal finde ud af noget med min mor hvis det kommer til det.

Jørgen ringede til mig i dag for at fortælle at min mor er i dag blevet indlagt igen. Hun har haft meget ondt de sidste par dage og her til morges måtte han gøre sig selv, min mor og et wc gulv rent, fordi minmor ikk nåede wcet i tide, det er selvom hun har ble på.

Jeg har også endelig fået et svar så jeg ved hvad der er galt med mor.

Hun har stadigvæk kræft og det eneste de kan gøre er at holde det nede. Hendes smerter er i højre hofte, som hun nogen gange får et knæk i og dte påvirker hele højre side.

De ved ikk hvad der giver smerterne, det er ikk kræften, den giver smerter, men de smerter kan de dække.  Som barn var min mor ved at miste højre ben, da hun havde benmarvsbetændelse og får ca 16 år siden blev hun kørt ned med hun cykleede, og det var så højre side bilen ramte. Lægerne ved ikk om det også har noget at skulle ha sagt.

Min spørgsmål er bare. Hvad kan vi gøre?

Det slider på Jørgen i nat fik han søvn fra 5-7.30 fordi mor havde ondt og 3 timer er den ca søvn han har fået den sidste måned. Min søster og jeg har jo svært ved at hjælpe om natten, da vi jo selv har familie og små børn.

Men jeg tænkte på om man kan privat/offentlig kan ansætte en til at komme et par timer et par gange om ugen for at aflaste Jørgen.

Men den person skal kunne klare "krampeanfald" i søvne, at min mor skal hjælpe på wc og måske ikk altid når det. At min mor måske sover hele tiden væk og de bare skal sidde og glo.

Men jeg vil på forehånd sige tak, for alle der læser og svarer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. august 2010

TbCp

lion skriver:

Hej Mette.

Jeg tænkte på om du kunne hjælpe mig nu hvor du er sygeplejske. Andre må også gerne give gode råd.

Det er sådan at selv om min mor har en kæreste er det os børn, der skal finde ud af noget med min mor hvis det kommer til det.

Jørgen ringede til mig i dag for at fortælle at min mor er i dag blevet indlagt igen. Hun har haft meget ondt de sidste par dage og her til morges måtte han gøre sig selv, min mor og et wc gulv rent, fordi minmor ikk nåede wcet i tide, det er selvom hun har ble på.

Hun har stadigvæk kræft og det eneste de kan gøre er at holde det nede. Hendes smerter er i højre hofte, som hun nogen gange får et knæk i og dte påvirker hele højre side.

De ved ikk hvad der giver smerterne, det er ikk kræften, den giver smerter, men de smerter kan de dække.  Som barn var min mor ved at miste højre ben, da hun havde benmarvsbetændelse og får ca 16 år siden blev hun kørt ned med hun cykleede, og det var så højre side bilen ramte. Lægerne ved ikk om det også har noget at skulle ha sagt.

Det slider på Jørgen i nat fik han søvn fra 5-7.30 fordi mor havde ondt og 3 timer er den ca søvn han har fået den sidste måned. Min søster og jeg har jo svært ved at hjælpe om natten, da vi jo selv har familie og små børn.

Men jeg tænkte på om man kan privat/offentlig kan ansætte en til at komme et par timer et par gange om ugen for at aflaste Jørgen.

Men den person skal kunne klare "krampeanfald" i søvne, at min mor skal hjælpe på wc og måske ikk altid når det. At min mor måske sover hele tiden væk og de bare skal sidde og glo.

Min lillesøster var jo syg og havde derfor plejer på døgnet rundt. Det var nogle såkaldte FADL vagter.... jeg tror det var lægestuderende.

Mon ikke der findes noget tilsvarende i jeres situation?

Kan i ikke spørge på sygehuset om de ved noget om det?

Noget hjælp må de da kunne give.... din stedfar kan da heller ikke klare det i længden...

Anmeld

27. august 2010

Ni-ko-li-ne

lion skriver:

Hej Mette.

Hej Helene
I kan kontakte hendes læge og blive henvist til noget visitation som så visiterer din mor til det de mener hun har behov for og de kan hjælpe med

Knus

Anmeld

27. august 2010

otlitrom

Jeg er ret sikker på at din mor er berettiget til pleje af hjemmehjælpen, og er hun terminal erklæret er det sygeplejersker der varetager opgaven. Det er en hård situation for din mors kæreste at stå i, og der mener jeg bestemt det offentlige skal gå ind og hjælpe. Jeg synes helt klart i skal henvende Jer til kommunen, og I kan evt. få hjælp fra din mors "stamafdeling", hvis hun er tilknyttet en sådan. Visitator på kommunen må kunne hjælpe, og når din mor er så fårlig som det virker til, så mener jeg det er akut og kan komme rimelig hurtigt igennem.

Jeg håber I får hjælp, for det er ikke familiens opgave.

Stort knus!

Anmeld

27. august 2010

anna-jonas

Helene..............det er jo en fuldstændig uholdbar situation i står i som familie, og det er IKKE rimeligt at i som børn og samlever bare bliver overladt til jer selv. Altså.............først ville jeg bede om et møde på den afdeling din mor er tilknyttet, hvor i gør det klart at også en visitator fra kommunen kommer med. Med din mors historie, som du fortæller den....................tja, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke har lavet en terminalerklæring på hende. Din mor er berrettiget til at få hjælp i hjemmet døgnet rundt, når hun ikke selv kan klare sig......................ellers skal de finde et alternativ.

Men husk, at få din mor med i alt dette...............hun skal jo give tilladelse til at i kommer med til møde o.s.v. Men få facts på bordet........................for jeg er af den overvevisning, at din mor godt kan have nogle knoglemetastaser i hoften, og at det er derfor hun pludselig har så vanvittig ondt. Når kræft breder sig til knoglerne, er patienterne utroligt svære at smertedække, og der skal et specielt team på (smerteteamet), jeg mener at de har sådan et team på Herlev sygehus.

Bare spørg, Helene..................og hvis jeg kunne ville jeg sgu' selv tage turen over til jer, for at få alt dette "rod" redet ud, så din mor kan få en værdig afslutning, og Jørgen ikke helt mister sig selv i alt dette.

Men altså, du skal gøre følgende.

1. Din mor skal IKKE udskrives før der er aftalt pasning i hjemmet ved hjælp af hjemmeplejen. De kommer også om natten, hvis din mor får en kalder.

2. Bede om et møde, hvor din mor, kontaktlægen, kontaktsygeplejersken, vivitatoren fra kommunen, Jørgen og du deltager.

3. Spørg om grunden til at din mor ikke har fået lavet en terminalerklæring. Og spørg i samme seance om hun har fået scannet den hofte, som smerter, og om hun er tilknyttet et smerteteam. For det er IKKE rimeligt at hun har så store smerter.

Knus Mette

Anmeld

27. august 2010

otlitrom

Og Helene, så vil jeg også sende dig et kæmpe kram, for det er hårdt at være datter i denne situation!!

Sender gode tanker i Jeres retning!!

Anmeld

27. august 2010

lion

Anna-jonas skriver:

Helene..............det er jo en fuldstændig uholdbar situation i står i som familie, og det er IKKE rimeligt at i som børn og samlever bare bliver overladt til jer selv. Altså.............først ville jeg bede om et møde på den afdeling din mor er tilknyttet, hvor i gør det klart at også en visitator fra kommunen kommer med. Med din mors historie, som du fortæller den....................tja, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke har lavet en terminalerklæring på hende. Din mor er berrettiget til at få hjælp i hjemmet døgnet rundt, når hun ikke selv kan klare sig......................ellers skal de finde et alternativ.

Men husk, at få din mor med i alt dette...............hun skal jo give tilladelse til at i kommer med til møde o.s.v. Men få facts på bordet........................for jeg er af den overvevisning, at din mor godt kan have nogle knoglemetastaser i hoften, og at det er derfor hun pludselig har så vanvittig ondt. Når kræft breder sig til knoglerne, er patienterne utroligt svære at smertedække, og der skal et specielt team på (smerteteamet), jeg mener at de har sådan et team på Herlev sygehus.

Bare spørg, Helene..................og hvis jeg kunne ville jeg sgu' selv tage turen over til jer, for at få alt dette "rod" redet ud, så din mor kan få en værdig afslutning, og Jørgen ikke helt mister sig selv i alt dette.

Men altså, du skal gøre følgende.

1. Din mor skal IKKE udskrives før der er aftalt pasning i hjemmet ved hjælp af hjemmeplejen. De kommer også om natten, hvis din mor får en kalder.

2. Bede om et møde, hvor din mor, kontaktlægen, kontaktsygeplejersken, vivitatoren fra kommunen, Jørgen og du deltager.

3. Spørg om grunden til at din mor ikke har fået lavet en terminalerklæring. Og spørg i samme seance om hun har fået scannet den hofte, som smerter, og om hun er tilknyttet et smerteteam. For det er IKKE rimeligt at hun har så store smerter.

Knus Mette

Du er bare skøn Mette.

Jeg har lige snakket med Jørgen om det du skrev. Han er nemlig hos min mor på Bispebjerg sygehus lige nu. Hun havde nemlig vejrtærkningsproblemr i morges hanvde blå læber. Hun har slim i kroppen som hun iikk kan hoste op, hun fik noget "bikanyl" noget til at hjælpe lungerne ssom kun kan fås i spray, hvis det siger dig noget.

Hun har et smerteteam på Rigshospitalet, der hvor hun får kemo, fordi hun er i en 8 uger pause, kommer hun på Bispebjerg i stedet. Hendes smerte må ligge på nr. 3 ud af den der 10 skala

D. 6 sep skal hun til Amager sygehus for at få taget røgten da rigshospitalet ikk har tid og d.13sep skal hun såmpå Rigshospitalet til svar på røgtenbillederne.

Lige nu vil der ikk ske noget før senest mandag, men hvis hun har det sådan kommer hun ikk hjem, da Jørgen ikk kan give hende det til lungerne, mangler et bestemt apparat. De havde snakket med nogen på sygehuset om det med en kunne komme hjem og tjekke til hende. Men han havde ikk tid til at snakke mere, da sygeplejske kom. Min mor vil nemlig ikk give slip på Jørgens hånd, da hun er bange

Anmeld

27. august 2010

JustAnotherName

Jeg har ingen forstand på området, og ingen gode råd.
Men jeg har læst med, og syntes bare, at du skal have et stort støttende og opbakkende KNUS, fordi det må være tiltrængt i din situation...

Anmeld

28. august 2010

Bondepigen

lion skriver:

Åh nej, hvor er det dog forfærdelig trist læsning!!!

Oves far er lige gået bort i tirsdags, og det er så hårdt (og det er Oves far, så jeg kan slet ikke forestille mig hvor frygteligt han har det.)

Desværre er det ikke noget nogen af os kan undgå, men det bliver det jo ikke mindre trist af.

Desværre kan jeg ikke gøre andet end at give dig et stort trøstende kram...

Anmeld

28. august 2010

lion

JustAnotherName skriver:

Jeg har ingen forstand på området, og ingen gode råd.
Men jeg har læst med, og syntes bare, at du skal have et stort støttende og opbakkende KNUS, fordi det må være tiltrængt i din situation...

Mange tak for knusene.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.