Jeg venter barn nr 2 til nov.
jeg er meget bange for at komme til at svigte min datter på 4, da det kun har været mig og hende hele hendes liv, og nu pludselig kommer der en 3, som kræver en del opmærksomhed. Jeg vil for alt i verden ikke svigte Zenia(min datter), men jeg er enorm bange for hun kommer til at føle sådan...
Sammetid er jeg også bange for ikk at ku elske nr 2 barn lige så højt som jeg gør med min datter, da hun jo var planlagt osv.
Er utroilig bange for at gøre forskel på mine 2 prinsesser, er der andre der har haft det sådan?
hvordan er det gået med jer andre når i fik nr 2 ?
Det er SÅ NATURLIGT at have alle de tanker og bekymringer!
Og det kunne jeg godt have trængt til at høre, da jeg ventede nummer 2. For jeg bøvlede med mange splittede følelser undervejs.
Jeg både glædede mig over den voksende mave, samtidig med jeg havde :
Frygten for at svigte den ældste, når den lille nye kom.
Frygten for ikke at kunne elske nummer to ligeså højt som den første.
Frygten for ikke at kunne klare det.
Frygten for at der ville opstå jalouxi imellem mine børn.
Frygten for, at forsømme det ene barn over det andet.
Frygten for at miste mig selv midt i det alt sammen....
Men BARE ROLIG, jeg er sikker på, at mange af dine bekymringer er helt ubegrundede! Selvfølgelig KAN du risikere, at din ældste datter vil reagere - måske ikke meget, måske meget kraftigt.
Og det skal hun også have lov til, for det ER jo en markant forandring for både hende og dig. Men hun vil da også komme til at elske sin lillesøster/bror.
Og man kommer til at elske sit andet barn ligeså meget som ens første.
Måske er følelserne svære at beskrive konkret, da børnene jo også er helt forskellige, men de ER der meget stærkt for dem begge, og helt uden at tage noget fra den anden.
Det er utroligt så meget kærlighed man kan rumme, helt uendeligt, som mor.
Så lad være med at dunke dig selv oveni hovedet med skyldfølelse og dårlig samvittighed. Jeg er sikker på, at det nok skal komme til at gå alt sammen ......det vil du se, når du har dem begge i dine arme.
Og det er altså helt normalt at tumle med alle de tanker og bekymringer.
Kærlig hilsen Katrine - Mor til 2 piger med kun 20 mdr. mellemrum.