Gode råd ved spontan abort

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.024 visninger
5 svar
0 synes godt om
12. juli 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Til en artikel om spontan abort:

Har du oplevet en spontan abort? Har du nogle gode råd til kvinder eller til kærester/venner/familie/etc. til kvinder, der oplever en spontan abort? Hvad kan hjælpe kvinden igennem tabet/krisen? Er der noget, man bare ikke skal sige/gøre/undlade at gøre/etc.?

Blot til inspiration, anonymitet garanteres.

Mvh
Karoline

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2008

Muffinmus

Hmmm. Det er da svært at give folk råd om sådan noget.
Første gang var jeg slet ikke klar over atd et kunne ske, og da slet ikke for sådan en ung pige som mig. Blev virkelig overrasket og chokeret over der ikke var liv i min lille spireog at den bare skulle fjernes. Rev mig ud af min lille lykkelige bobbel.
2 gang vidste jeg det kunne ske og hvor store chancer faktisk er for at det sker. Så blev ikke overrasket på samme måde. Stadig ked af jeg skulle opleve at miste 2 gange, men havde lært jeg bare måtte op på hesten igen og forsøge at lave endnu en spire.
Snakkede kun lidt med en veninde og mor om det. Jeg har det vist tit bedst med at få det ud hurtigt og så ikke snakke alt for meget om det. Lidt er ok, for det er jo sket og man skal jo acceptere det:)
Bedste råd.... IKKE give op. DEr er en grund til at lige netop det barn ikke skulle videre og selv om man bliver ked af det er det jo naturen der bestemmer i sidste ende. Og den er rigtig god til at fravælge de forstre der IKKE er levedygtige.
Ser alt for mange der bliver gravid efter 4 mdr, mister i en SA og skriver at NU giver de da HELT op. Det nytter ikke og gør ikke en gladere at tænke sådan. Man er hele vejen igennem nødt til at tænke positivt.
"Okay, det tog måske kun 4 mdr at blive gravid men det gik ikke. Så prøver vi da igen og ser om det ikke går næste gang"
Ulempen ved at have mistet en eller mange gange er frygten for at det skal ske igen. Den hænger som en sort sky over en i 12 uger eller endda i 6 mdr eller til barnet kommer ud. Det er hårdt, men meget svært at give slip på den frygt.
Håbe det hjalp lidt, men der er sikkert andre der kan skrive det bedre.

Anmeld

12. juli 2008

Kvindemin

IKKE give op. Der er en grund til at lige netop det barn ikke skulle videre og selv om man bliver ked af det er det jo naturen der bestemmer i sidste ende. Og den er rigtig god til at fravælge de forstre der IKKE er levedygtige.

Smukt skrevet Maria :$(L)

Anmeld

12. juli 2008

smokie

Som andre skriver ikke give op men prøve at komme videre men giv det tid og snak det igennem med nogle som kan forstå dig og har omsorg for dig jeg har selv mistet 2 gange 1 gang kom jeg videre på at sige til migselv at gud havde været i min mave og set at noget var galt det tog lang tid at komme over men kom over det:) 2 gang var også slemt da jeg havde valgt ikke at fortælle det til nogen men blev hurtig stor så alle kunne se det + jeg fik en meget dårlig behandling da jeg mistede sygehuset virkede ligeglade det var jo meget normalt og famillien meget omsorgsfuld så det hjalp meget da jeg så blev gravid igen fortalte jeg det ikke til nogen før gransen for sidste tab var noget men mit råd er:
hvis man er tyben som har brug for at snakke om det så brug tid på det og fortæl igen og igen og giv digselv lov til at sorge :) og lav først næste når du selv er parat.... tro på at det nok mskal lykkedes på den ene eller den anden måde der er jo mange metoder idag for at få sit drømme barn.

Håber noget af det kunne bruges.....
(H) Nadia 20+6

Anmeld

12. juli 2008

Pia.

Det er godt nok svært, syntes ikke det er nemt at give trøstene ord i sådanne en situation...
men ting man IKKE skal sige til den person der lige har mister er:

-Øv det var ærgeligt, men godt du ikke var længere henne !!! >(
-Nå, nu ved du da du kan blive gravid !!! >(
-godt I har en i forvejen !!! >(

Det er lige de tre sætninger som er det dårligste man kan sige til en person der har gennemført en spontan abort...

Anmeld

12. juli 2008

finkedinke

Som Maria skriver oven over var min første reaktion at være chokeret over at det skete for mig. Jeg havde ikke hørt om andre og jeg havde allerede et barn i forvejen efter en fuldstændig problemfri graviditet.
Jeg søgte hele nettet igennem for at finde et svar på hvorfor det skete, og hvorfor det ramte mig. Desværre var der ikke meget info at hente, måske er det blevet bedre siden.
Sidenhen har jeg selv snakket med flere der har haft ufrivillige aborter og opdaget er at det slet ikke er så ualmindeligt som jeg først troede.

Jeg tror der er lige så mange forskellige reaktioner som der er kvinder.
Jeg tror det vigtigste er at give sig selv plads til at reagere, at man accepterer at man godt må have følelser der ellers ville opfattes som forbudte. F.eks. blev min brors kæreste gravid lige efter jeg havde mistet. De havde kendt hinanden i 14 dage, og min nye svigerinde snakkede utroligt meget om sin graviditet.
Jeg må tilstå at jeg i flere måneder inderst inde både misundte og hadede hende..
Jeg havde stor hjælp af at skrive med andre på netbaby i en gruppe om spontane aborter. Der mødte jeg forståelse for min frustration over ikke at kende grunden til aborterne, og de forstod mine følelser af misundelse og had uden at fordømme mig. Alle følelser var lovlige og da min mand og jeg reagerede meget forskelligt på vores sorg var det rart for mig at finde andre der reagerede som jeg. Og som også havde en tavs mand derhjemme.

Andet der hjalp mig var min læge og sygehuset, begge steder fortalte de at det var naturens måde at vælge de meget syge fostre fra og at det skete oftere end man tror.
Jeg mistede to graviditeter, den tredie gang jeg var gravid hjalp det mig en del at vælge at se det som et spørgsmål om kemi. At graviditeten var en klat kemi i livmoderen der kunne gå både godt og skidt. Jeg lagde en vis følelsesmæssig distance til det og var nærmere afventende end glad.

Til pårørende vil jeg sige at der ikke er noget universalråd, nogle gange ved man slet ikke selv hvad man har brug for og nogen gange har man ikke overskud til at bede om det man egentlig godt ved man har brug for.
Jeg havde bl.a. brug for at mine omgivelser huskede og stadig husker at vi havde to graviditeter der ikke gik efter planen.
Min første abort skete i påskeferien, jeg var i uge 13, det var en voldsom omgang med veer og meget blødning. Jeg var indlagt natten over til observation. Tre uger efter aborten stod min svoger i et fornærmet tonefald og bebrejdede os at vi ikke havde været til deres påskefrokost der var den dag jeg kom hjem fra sygehuset. Han havde GLEMT hvorfor vi ikke var der. Det sårede mig så meget, det var jo ikke bare en tilfældig blødning. Det var vores barn og den fremtid vi havde planlagt der var faldet sammen. Så stod idioten der og snakkede om en skide påskefrokost!!

For mit vedkommende er aborterne en stor del af mig, jeg har haft 5 graviditeter, og har erfaringer fra dem alle. Det er ikke noget jeg skjuler men nævner det når det er relevant.
Set i bakspejlet er aborterne ikke noget jeg nogen sinde slipper helt, som en veninde sagde så komer man ikke over sådanne ting men man kommer igennem.

Jeg har gennemlæst mit indlæg og ved at det er noget rodet, jeg håber det alligevel er til at få hoved og hale på, jeg havde bare så meget at sige:-)
Hilsner fra Berith
Efter de to aborter har jeg fået en dejlig pige, er nu gravid i uge 16 og har desuden en dejlig datter på 6 år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.