Søger hjælp og gode råd til mad...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

392 visninger
6 svar
0 synes godt om
23. august 2010

Sasja77

Hej med Jer,

Jeg har en lille udfordring og jeg må indrømme jeg er til dels lidt idé forladt og til dels fuldstændig grøn i det her...

Vi har en datter på lige knap 7 måneder som har fået grød de sidste ca. 6 uger. Hun får stadig MME ca. hver 3 time og en gang eller 2 om natten.

Hun har været rigtig glad for Risgrød med div. frugtmos som topping men gider ikke rigtig mere. Jeg har prøvet at variere og give havregrød om morgenen og grønsagsmos om aftenen og hun bryder sig bestemt ikke om det! Hun har længe været virkelig interesseret i hvad vi kommer i munden så jeg har ofte givet hende en stang agurk eller rød peberfrugt som hun sidder og sutter på og synes rigtig godt om det. Jeg ved ikke om man har dem i DK men her i Sverige kan man købe sådanne nogle der ligner oversize ostepops som er lavet udelukkende på majsmel ( ingen tilsætning, ingen sukker ingen salt NOTHING!) og dem er hun helt vild med. De opløses jo fuldstændig når de kommer i munden...så jeg kan jo se at hun er rigtig glad for at have noget hun selv kan sidde med og gumle på.

Mit spørgsmål er så: Hvad kan jeg begynde at give hende? Hun har ingen tænder endnu men er der nogen af Jer der giver Jeres små (uden tænder) små hapser af brød med f.eks leverposteg eller giver dem store pastaskruer med sovs til aften etc...

Her i Sverige sværger man til at de bare skal have grød og grønsagsmos ( det er no go at give brød osv.) Så det er svært at tale med min SP om det, men vi ser jo lidt anerledes på i DK har jeg ladet mig fortælle. 

Er der nogen der har lyst til at komme med nogle råd/ erfaringer/hjælp til hvordan jeg kommer videre med mad til lillepigen? Jeg vil så gerne stille hendes lyst til flere udfordringer madmæssigt men er også lidt bange for det her med om hun får det galt i halsen fordi hun ikke er klar....

Tak fordi i gad at læse med!!!

KH

Sasja

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. august 2010

tumle81

Vores sp sagde til os da Victor var ca 7 mdr at vi sagtens kunne forsøge os med den mad vi selv spiste og så lave den baby venlig... Du kan sagtens forsøge med kartoffelstykker, pasta skruer små hapser brød osv... Bare husk de ikke skal have stegeskorpe på fx frikadeller osv!!

Prøv dig lidt frem og se hvad hun vil have. Victor ville heller ikke rigtig spise sin mad, så derfor vi prøvede med lidr forskelligt

Knus Kathrina

Anmeld

23. august 2010

L.J.L

Sasja77 skriver:

Hej med Jer,

Jeg har en lille udfordring og jeg må indrømme jeg er til dels lidt idé forladt og til dels fuldstændig grøn i det her...

Vi har en datter på lige knap 7 måneder som har fået grød de sidste ca. 6 uger. Hun får stadig MME ca. hver 3 time og en gang eller 2 om natten.

Hun har været rigtig glad for Risgrød med div. frugtmos som topping men gider ikke rigtig mere. Jeg har prøvet at variere og give havregrød om morgenen og grønsagsmos om aftenen og hun bryder sig bestemt ikke om det! Hun har længe været virkelig interesseret i hvad vi kommer i munden så jeg har ofte givet hende en stang agurk eller rød peberfrugt som hun sidder og sutter på og synes rigtig godt om det. Jeg ved ikke om man har dem i DK men her i Sverige kan man købe sådanne nogle der ligner oversize ostepops som er lavet udelukkende på majsmel ( ingen tilsætning, ingen sukker ingen salt NOTHING!) og dem er hun helt vild med. De opløses jo fuldstændig når de kommer i munden...så jeg kan jo se at hun er rigtig glad for at have noget hun selv kan sidde med og gumle på.

Mit spørgsmål er så: Hvad kan jeg begynde at give hende? Hun har ingen tænder endnu men er der nogen af Jer der giver Jeres små (uden tænder) små hapser af brød med f.eks leverposteg eller giver dem store pastaskruer med sovs til aften etc...

Her i Sverige sværger man til at de bare skal have grød og grønsagsmos ( det er no go at give brød osv.) Så det er svært at tale med min SP om det, men vi ser jo lidt anerledes på i DK har jeg ladet mig fortælle. 

Er der nogen der har lyst til at komme med nogle råd/ erfaringer/hjælp til hvordan jeg kommer videre med mad til lillepigen? Jeg vil så gerne stille hendes lyst til flere udfordringer madmæssigt men er også lidt bange for det her med om hun får det galt i halsen fordi hun ikke er klar....

KH

Sasja

Lauritz har siden han var omkring 5 mdr. fået stukket alt muligt i hånden

halve æbler, nektariner, tvebakker (rigtig gode hvis de er ved at få tænder), riskiks, agurkestykker, gulerødder, en halv skive bondebrød uden kerner etc..

Tror ikke man skal være så bange for at prøve med forskellige ting, de går jo ikke i stykker af at prøve lidt forskelligt

Anmeld

23. august 2010

serinasmor

min datter er 7½ mdr og gider ikke blive madet med ske mere ....

så nu får hun rugbrød med leverpostej eller rejeost og smør .. om aftenen får hun bidder af kogte grøntsager, kartofler, kødboller ... ofte dybbet i lidt sovs .. hun sidder i sin højstol og spiser ... vi lægger bare en bid mad foran hende så tager hun den selv og putter den i munden .. det sviner er en hel del men vi har nu fået en glad lille pige der spiser så vi kan nu ikke se noget forkert i det... og hvorfor holde dem tilbage og made dem med ske nå de nu er blevet så store at de godt selv kan ?

hun har godt nok 2 tænder men det er altså ikke dem hun tygger rugbrødet med .. det er gummerne.. 

Anmeld

23. august 2010

Sasja77

Hold da op i er hurtige!! Tusinde tak for det, er simpelthen så glad for alle jeres svar Det er lige præcis det der er så fantastisk ved at være med herinde! 

TAK!

Anmeld

23. august 2010

Tulle28

Hej med Jer,

KH

Sasja

Jeg sad lige og læste i Sundhedsstyrelsens bog om mad til babyer:-) Du må jo faktisk gerne give kød og fisk, når hun er 7 mdr? Du har jo sikkert læst den, men ellers er linket her - der står om mad fra 6 mdr. på side 25 og frem:-)

http://www.sst.dk/publ/Publ2010/CFF/Boern/MadSpaedboernSmaaboern2010.pdf

Knus Tulle

Anmeld

23. august 2010

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Prøv at tjekke disse link:

http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Baby-led_weaning

Så vidt jeg lige kan se, ville BLW være lige noget for din datter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.