Andelsbolig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

326 visninger
7 svar
0 synes godt om
18. august 2010

Sabrina2014

Hej allesammen

Er der nogle der kan foreklare mig, hvad er en andelsbolig egentlig? Kender selvfølgelig til leje og køb, men jeg har aldrig forstået det med andelsboliger?

Knus Sabrina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2010

Mor-til-asta-09

Jeg bor selv i Andelsbolig, men kan egentlig ikke forklare hvad forskellen er.. Egentlig lidt pinligt..

Anmeld

18. august 2010

B&J

Ikke andet ind jeg vil vildt gerne have en og skal til af finde ud af det og med peng og ja en masse

Anmeld

18. august 2010

N&J

Ved en ejerbolig vil du når den er helt betalt eje boligen selv. Når du køber en andelsbolig, køber du en bolig med et andelsbevis, og med en husleje, som så kan falde jo mindre gæld foreningen har, men du vil aldrig eje din bolig helt som ved en ejerbolig.. og så er du underlagt andelsboligforeningen (i nogle henseende), idet du køber en "andel" af foreningen, det betyder så også at du derved vil kunne have mere indflydelse på andelsforeningens måde at bruge penge på osv. 

Anmeld

18. august 2010

N&J

Hov må heller lige tilføje at du jo kan betale dit andelsbevis til foreningen, men derfor betaler du stadig husleje til foreningen. 

Så betaler du 200000 for beviset, og du 4 år efter har betalt de 200000 til foreningen (eller banken som du har lånt pengene af), så betaler du stadig huslejen til foreningen, som så dækker de fælles udgifter der er med til at vedligeholde foreningen og dennes faciliteter. 

Anmeld

18. august 2010

spj

Man kan egentligt sige at det er en mellemting mellem leje og købe. Man køber jo en andel af ejendommen. Man bestemmer stort set selv over sin lejlighed og kan næsten sætte den i stand som man vil, selvfølgelig efter foreningens regler. Man har stemmeret ved generalforsamlinger og kan derved være med til at bestemme hvad der skal ske i foreningen. Ideen er lidt at man ejer noget af ejendommen og derved selv skal være med til at holde ejndommen pæn. Man betaler husleje som i en lejebolig.

Blev lidt rodet men håber det er til at forstå.

Anmeld

18. august 2010

Mor-til-asta-09

Du bestemmer selv over andelen.. dog ikke udvendigt, da mange andelsboliger er ens..

F.eks hos os er gavlen grøn, og det må vi ikke male, da alle har grønne gavler... osv osv.. Men så samtidig, når der skal males, så er det noget andelsboligforeningen sørger for

Anmeld

18. august 2010

Mumto3

andel betyder bare 'del af', det vil sige du køber en del af en boligblok, og som tidligere beskrevet kommer du aldrig til at eje din bolig.

Hvis du har en ejebolig betaler du ikke husleje. Kun ejedomsskat. (og de fleste betaler af på et lån, da de måtte låne pengene for at kunne købe lejligheden) Men en andelslejlighed betaler du ikke ejedomsskat, men tilgengæld husleje.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.