Eksperthjælp: Kære Maria

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

340 visninger
0 svar
0 synes godt om
18. august 2010

Samina Shah

"Kære Maria"

hej Samina

jeg har en pige som er startet i 2 klasse. hun synes det er rigtig hårdt at komme igang efter ferien, hun har altid haft svært ved læsningen og synes det er mega træls, så hun fik lidt hjælp i 1. klasse, vi fik så af vide inden sommerferien, at hun ikke behøves mere hjælp, men jeg synes vi er statet igen, fra bunden af, her efter sommerferien.... hun græder og kluder helt rundt i det igen igen... vi starede ferien med at læse hver dag i 20 min, men skulle så syd på og vi glemte så hendes bog der hjemme, så vi fik ikke læst noget.. vi tager det stille rolige nu hvor vi alle er starede op igen efter ferien. men hendes lektier og får lavet det hun skal, men det tager sååååååå lang tid. skal jeg bare have tålmodighed? og håbe på det kommer igen?

Saminas svar

Jeg kan godt forstå at du syntes det er træls at din datter endnu ikke har knækket læsekoden.

Læsning har i folkeskolen meget opmærksomhed, fordi det er et fundamentalt redskab, som vi skal bruge i alle fag.

Man anbefaler at man i de små klasser læser 20 min hver dag og som barnet bliver ældre nærmerer man sig en times læsning hver dag.

Nogen børn har let ved at lære det og for andre er det lidt sværere. Du skriver at din datter har modtaget læsestøtte og som jeg forstår på dit brev vil du gerne fortsætte med det.

Jeg kan forestille mig, at lærererne gerne vil se tiden lidt an. Fortsætter det med at være svært for din datter, skal du bede om et møde, hvor lærererne har mulighed for at forklare dig, hvad grunden er til, at de ikke vil støtte dit barn her i 2. klasse.

Hvad kan du gøre?

Først skal du forsøge at flytte alt negativt fra lædningen således at det bliver en positiv oplevelse.

Min anbefaling er, at du starter med at læse op og se på billederne. Derefter er det din datters tur. Læs det sammen stykke igennem tó med hende og få hende til at skrev fem sværer ord ned fra hver side og tal om dem.

Det er vigtigt at læsningen er hyggeligt og spændende. og at der er pauser, således at hun ikke kommer til at sidde med det for længe ad gangen.

Venligst Samina

Samina har sin egen blog her på Baby.dk. hvor hun skriver om de små og store ting i livet, og om livet i folkeskolen.

Læs mere om Samina: Samina og hendes blog

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.