Jeg er ejendomsadministrator og administrerer andelsboligforeninger til daglig - altså når jeg ikke er på barsel.
Som det er nævnt herinde skal du undersøge foreningens økonomi grundigt! Har de risikable lån fx rentetilpasningslån, kan du risikere en væsentlig stigning i boligafgiften.
Er der tale om en gammel andelsboligforening har de som tommelfingerregel en stærkere økonomi end de nystiftede foreninger, da ejendommen er erhvervet og foreningen stiftet på et formentlig mere gunstigt tidspunkt. Nogle gamle foreninger kan godt have store lån - også risikable lån - men så er de som regel meget velholdte og det betyder at de ikke foreløbig - formentlig i hvert fald - skal ud og optage nye lån til istandsættelser og dermed ikke skal sætte boligafgiften op.
Som markedet er idag vil jeg anbefale Jer at finde en rådgiver, der kan gennemgå foreningens økonomi og hjælpe Jer, hvis I ikke selv har forstand på det. Hvis du bor i Københavns-området kan jeg anbefale dig en.
Angående udlejning er det som udgangspunkt altid forbudt, da man ifl. Andelsboligloven ikke kan være passivt medlem af en andelsboligforening. Man skal benytte lejligheden som helårsbolig og bebo den. Det er rigtig, at man i nogle foreninger er begyndt at lukke op for udlejning, men som sagt er det som udgangspunkt ulovligt! De fleste foreninger har mere fleksible regler, hvis det angår udlejning af enkeltværelser.
Skriv evt. til mig, hvis du har spørgsmål.
Knus
Sisley
Anmeld