Har lige spist sushi og nu er jeg nervøs!... :'(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.185 visninger
11 svar
0 synes godt om
14. august 2010

Maria-s

Hejsa..

Min veninde og jeg bestilte tidligere her til aften sushi via Just-eat. Vi valgte et sted der havde 5 ud af 6 for kvalitet og 2 glade smileyer den seneste fra den 13-4-2010.

Da det kom syntes jeg det så noget amatøragtigt ud, men det lugtede ikke af "gammel fisk" og virkede umiddelbart ok. Vi sidder og spiser og jeg synes ikke lige det er det bedste sushi jeg har fået, så jeg spiser ikke så mange stykker, 8 stykker vil jeg tro. Synes nogle af stykkerne ikke var "kolde nok" (vil gerne have det er koldt ) og her bagefter vil "fiskesmagen" ikke rigtig forsvinde og jeg har bare den her mavefornemmelse om at det ikke var super godt. Jeg kan ikke lade være med at tænke; HVAD NU HVIS den fisk ikke har været frosset ned som den skal?....

Så nu sidder jeg her og bliver urolig og nervøs og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre??... Har jeg udsat min bebs for fare?!?..

Sushi er bare det der ligesom har været det eneste jeg rigtig har lyst til at spise for tiden, da jeg har mere eller mindre non stop kvalme de sidste 5 uger.. (havde ikke kvalme fra sidste mandag til i tirsdags, men så kom den igen...   )

Shit.... er sgu lidt.... hvad gør jeg?? Skal/ kan jeg gøre noget? Hvad ville I gøre??.....

Hilsen en ked Maria der er urolig for sin 11 uger gamle spire i maven...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2010

Pia.

Håber da ikke din mavefornemmelse får ret... Drik en masse vand så du kan blive skyllet godt igennem... hvis fisken ikke skulle havde været god nok vil du blive syg og rigtig dårlig det er helt sikkert... så vent og se tiden an...

Håber det bedste... men tror nu ikke du har udsat det lille foster for noget farligt...

Knus Pia.

Anmeld

14. august 2010

Maria-s

Jeg tænker bare på de parasitter man snakker om der kan være i fisk som ikke har været nedfrosset, tror sagstens de kan være i fisk selvom man ikke får det dårligt af den....???

ØV hvor kan jeg bare ikke lade være med at bekymre mig lige nu....

Anmeld

14. august 2010

Kløver

Maria-s skriver:

Jeg tænker bare på de parasitter man snakker om der kan være i fisk som ikke har været nedfrosset, tror sagstens de kan være i fisk selvom man ikke får det dårligt af den....???

ØV hvor kan jeg bare ikke lade være med at bekymre mig lige nu....

Altså selv ville jeg ikke ha spist sushi nu hvor jeg er gravid, og kan anbefale bogen gravid uge for uge, der står bagerst hvad de anbefaler hvad man holder sig fra, dog skulle sushi ikke være så slemt, og tror risikoen er meget lille, så tror ikke der er grund til bekymring. Tror også at hvis du havde fået dårlig fisk, ville du have opdaget det, allerede nu, da man så vidt jeg ved, reagerer meget hurtigt på dårlig fisk.

tror ikke der er grund til bekymring og er sikker på din lille spire har det helt fint i maven

Anmeld

14. august 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg tror ikke du skal bekymre dig!

Jeg tror ganske simpelt ikke nogen sushirestauranter tør lade være med at fryse fisken ned (det er jo lovpåkrævet) og risikere sagsanlæg og hvad ved jeg Om fisken så har været frisk er noget helt andet og det finder du ud af hvis den ikke var! Man bliver smadder syg af dårlig fisk

Hvis jeg var dig ville jeg drikke en masse vand, tage en dyb vejrtrækning og så i øvrigt lade være at bestille sushi derfra igen en anden gang

Jeg er sikker på din lille bebs har det fint inde i sin lune hule!

Anmeld

14. august 2010

Maria-s

Hej piger, mange tak for jeres svar..

Jeg har også bogen gravid uge for uge (og har nok læst den 20 gange ) Og der står ikke rigtig så meget om sushi. Der står bare at man skal begrænse mængden af visse slags fisk, hvilket jeg også har læst mange andre steder. Har også læst at man sagsten kan spise fx 4-5 stykker Nigiri med lask/ tun uden bekymring, da det vægtmæssigt ikke svare til den store mængde fisk. HAr endna læst at sushi på mange punkter er rigtig sundt, så har ikke set det som en så farlig ting... MEN det kræver selvfølgelig at man har tillid til det sted man spiser fra... -og det er jo så det jeg ikke heeeelt har lige nu...

Jeg ved også at den danske lovgivning siger at al fisk til sushi skal have været frosset ned minimum 24 timer ved minus 18 eller minus 20 grader, og tænker også at det må være altødelæggende for et sted hvis de fik på nakken at deres fisk ikke var ok. Men fordi jeg synes det var lavet så amatør agtigt så KAN jeg nu ikke helt lade være med at tænke, hmm ja det er i hvert fald ikke en rigtig sushi kok der har lavet det (det tager 8 år at bliver sushi kok) og de snakkede ikke særlig godt dansk.. Håber bare de kender lovgivningen og sætter en ære i levere forsvarlig og "sikker" mad.... 

Snakkede lige med kæresten der sagde; NU HOLDER DU EN PAUSE MED DET SUSHI!! -så tror jeg liiiige holder en (lang) pause med sushi..... måske en 30 uger? eller mere?..... i hvert fald til baby er sat i verdnen...

Anmeld

14. august 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Maria-s skriver:

Jeg har også bogen gravid uge for uge (og har nok læst den 20 gange ) Og der står ikke rigtig så meget om sushi. Der står bare at man skal begrænse mængden af visse slags fisk, hvilket jeg også har læst mange andre steder. Har også læst at man sagsten kan spise fx 4-5 stykker Nigiri med lask/ tun uden bekymring, da det vægtmæssigt ikke svare til den store mængde fisk. HAr endna læst at sushi på mange punkter er rigtig sundt, så har ikke set det som en så farlig ting... MEN det kræver selvfølgelig at man har tillid til det sted man spiser fra... -og det er jo så det jeg ikke heeeelt har lige nu...

Jeg ved også at den danske lovgivning siger at al fisk til sushi skal have været frosset ned minimum 24 timer ved minus 18 eller minus 20 grader, og tænker også at det må være altødelæggende for et sted hvis de fik på nakken at deres fisk ikke var ok. Men fordi jeg synes det var lavet så amatør agtigt så KAN jeg nu ikke helt lade være med at tænke, hmm ja det er i hvert fald ikke en rigtig sushi kok der har lavet det (det tager 8 år at bliver sushi kok) og de snakkede ikke særlig godt dansk.. Håber bare de kender lovgivningen og sætter en ære i levere forsvarlig og "sikker" mad.... 

Snakkede lige med kæresten der sagde; NU HOLDER DU EN PAUSE MED DET SUSHI!! -så tror jeg liiiige holder en (lang) pause med sushi..... måske en 30 uger? eller mere?..... i hvert fald til baby er sat i verdnen...

ork, du kan SAGTENS spise sushi som gravid Det gjorde jeg skam også (bare pas på med den rå tun)...

Jeg kan garantere dig at der bliver VIRKELIGT holdt opsyn med de steder der laver sushi og de ved uden tvivl at fisken skal være frosset ned! Om de så har gjort det... tja! Det er jeg altså meget sikker på

Du er nok bare nødt til at tro på det bedste.. Der er i hvert fald ikke noget at gøre ved det, og det bliver altså en MEGET lang graviditet hvis du hele tiden skal gå og spekulere over det

Anmeld

15. august 2010

Maria-s

Caroline86 skriver:

ork, du kan SAGTENS spise sushi som gravid Det gjorde jeg skam også (bare pas på med den rå tun)...

Jeg kan garantere dig at der bliver VIRKELIGT holdt opsyn med de steder der laver sushi og de ved uden tvivl at fisken skal være frosset ned! Om de så har gjort det... tja! Det er jeg altså meget sikker på

Du er nok bare nødt til at tro på det bedste.. Der er i hvert fald ikke noget at gøre ved det, og det bliver altså en MEGET lang graviditet hvis du hele tiden skal gå og spekulere over det

Tak Jeg satser på at når de har en GLAD smiley fra midt april, så er der nok ikke den helt kæmpe store risiko at det er helt skidt. MEN derfor vil jeg nu ALDRIG købe derfra igen!...

Ja jeg må bare prøve at slå det ud af hovedet, kvalmen jeg har lige nu, er nok bare en blanding af nervøsitet og så den generelle kvalme jeg har haft siden tirsdag i denne uge (ja og så ellers siden uge 6!)

Glæder mig til jeg skal til NF den 30. august så jeg kan SE at den lille har det godt! Håber på det giver lidt ro i maven og så er vi også ovre den mest usikre periode. Er nogen gange SÅ nervøs for at der er noget der skal gå galt. Men det er vel meget normalt? Vi ønsker os jo det her så meget! og som min læge sagde til mig; så længe du ikke bløder eller har svære smerter, så betragt det som at alt er i orden! GLÆD DIG over at være gravid og skub de negative tanker væk. Så det vil jeg hermed prøve at gøre.. Tror jeg vil putte nu og sende gode og positive tanker til min lille babyspire i maven...

Anmeld

15. august 2010

<3

Jeg ville nok også investere i noget A38 for det hjælper maven helt fantastisk. Jeg spiste altså også sushi da jeg var gravid og dengang (07) var det sundt. Tror du skal prøve at tage det roligt og så stole på at din krop, som nu, nok skal fortælle dig om det er noget farligt at spise.

Som de andre siger drik vand og A38 og prøv at tage det roligt. Hvis du kaster op eller bliver svimmel så må du evt. ringe til vagtlægen men tror du kan være helt rolig mht. nedfrysningen af fisken.

Anmeld

15. august 2010

Kløver

Maria-s skriver:

Ved ikke om det er samme bog, for i min står der lidt om sushi, står bla også ang tun, at man skal undgå tun, mm dte er tun på dåse, fordi de større fisk kan indholde nogle metaller, så man skal holde sig fra større rovfisk (sild er ok, tunpå dåse også ok, fordi det kommer fra de små tun, som derfor ikke har så mange af metalstofferne i) Står også man skal holde sig fra gravad laks

Men hvis du stadig ikke har reageret på sushien på nuværende tidspunkt, tror jeg du kan være helt rolig, tror ikke det har været dårligt, hvis du stadig har det godt

hvis det giver dig færre bekymringer kan du jo undgå, fremover indtil barnet er født, hvis du vil være på den sikre side

Ring evt og snak med lægen hvis du begynder at føle dig utilpas, eller bliver ved at være så bekymret 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.