Ja, han er så ikke helt 4 endnu, men bliver det til september.
Det er oldefar, der er død af alderdom. Jeg er meget i tvivl om, hvormeget Sebastian skal have at vide og hvordan. Han har været hjemme hos dem nogle gange, ved godt hvor de bor, så jeg tror godt, han ved hvem de er. Men vi kalder så også naboerne for oldefar/oldemor - da han var yngre troede han alle gamle mennesker var older :)
Nå, men hvordan fortæller man så lille et menneske om døden? Han skal jo ikke blive bange for at miste eller bange for at han selv skal dø, men måske er han stadig for lille til at tænke så langt?
Og det andet spørgsmål er så, om han skal med til begravelse på torsdag. Han er velkommen - det er ikke det. Jeg tænker mere på, om han får noget ud af det - godt el. dårligt. Efter kirken skal vi hjem til min mormor, så jeg har også tænkt, at det måske vil give en større forståelse for ham, at oldefar ikke er derhjemme mere. Eller om det er nok for ham bare at få at vide, at oldefar ikke er mere.
Hm, det er vist lidt rodet, men synes døden er sådan en svær en at komme omkring. Jeg ville ønske, det ikke var så tabu - at det var noget naturligt, hvilket det jo egentligt er, men jeg har selv svært ved at snakke om det. Jeg kredser nemlig også ofte om tankerne om, den dag han spørger, hvorfor jeg ingen far har og han ingen morfar har... Så måske tidspunktet er ok nu til at "introducere" døden?
Håber I har nogle erfaringer...
Knus Line
Anmeld