Annika - min store pige!! (om projekt blefri)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

513 visninger
6 svar
0 synes godt om
6. august 2010

Ida.

For første gang nogensinde i Annikas liv var hendes ble knastør her til morgen!! Dét synes jeg bare er vildt - hun har været blefri siden mandag i sidste uge - og har nu haft sin første tørre natble! Det går alt i alt stadig fint med projekt blefri - dog vil hun gerne have en ble på sidst på dagen/aftenen, når hun bliver rigtig træt. Det virker i det hele taget som om, det er rigtig trættende for hende ikke at have bleen på - hun skal pludselig bruge energi på at "holde øje" med sin krop...og det tager åbenbart mere energi end man tror! Hun har haft ét uheld, hvor hun kom til at lave i bukserne - det var uheldigvis den dag, hvor hun blev passet af min mor og bedstemor...og hun havde været heeeelt ulykkelig, selvfølgelig tog de det stille og roligt, og det virker ikke som om det er noget, hun tænker over længere - hun har overhovedet ikke nævnt det. Uheld med tis i bukserne har der været lidt flere af - men kun et enkelt i hele den her uge - så det er sgi flot synes jeg!!!

Hun har jo fundet ud af, at hun kan holde sig, men vi springer jo stadig afsted, når hun kalder - for man ved jo aldrig...f.eks. idag leger børnene ovenpå, Annika kalder, Pelle springer op af trappen og Annika er stadig ikke nået halvvejs ud på toilettet, Pelle er sådan lidt skyndende på hende, og Annika "Ja ja, jeg skal jo lige gå" som I "slap af du gamle " ...Pelle skynder igen på hende, og hun sukker og siger "sikke noget"

Men efter hun har fundet ud af, at hun kan holde sig, har hun det rigtig svært med at komme af med stort på toilettet - hun har på en måde svært ved at give slip og lade det ske, så hun holder sig i stedet...og det er lidt noget møg. Jeg ved faktisk ikke helt, hvordan vi skal håndtere det. Vi forsøger ikke at presse hende, men alligevel skubbe lidt til hende - og samtidig tage brodden af det; snakke om at alle mennesker laver på toilettet, at man gerne må sidde der lidt tid evt. med en bog, at det siger en sjov lyd (PLOP når det er en stor en, og plup når det er en lille ), så hun får et afslappet forhold til det...men det er virkelig svært for hende. I sidste uge var det intet problem, men der havde hun ikke fundet ud af, at hun kunne kontrollere det... Jer med større børn, der har sluppet bleen - har I været ude for noget lignende? Hvordan håndterede I/barnet det? Hvordan kom I ud af det? - og hvor lang tid gik der?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2010

JustAnotherName

Hvor er hun DYGTIG!! Det er da super sejt gået af hende   

Bianca har timer (1½ til 5 ad gangen) uden ble på, og har endnu ikke haft uheld. Hun ber selv om, at få en ble på igen, hvis hun skal noget...

Hun har siddet på wc, og OFTE på potten. Men desværre giver det aldrig resultater, når hun har skullet tisse/prutte på wc eller potte herhjemme.
Men det er lykkedes for hende op til flere gange henne i vuggestuen.
Så vi håber fortsat på, at det engang med tiden, også vil ske herhjemme.

Jeg har ingen erfaringer ift. at holde på aff. i forbindelse med blestop.

Sådan har Bianca egentlig altid kunne finde på, også med bleen på, fordi hun jo tidligere (og i perioder) har døjet meget med hård mave.
Så jeg håber ikke at det forstærkes yderligere, hvis/når hun bliver ble-fri.
Men det kunne jeg nemt frygte, da hun jo som sagt ikke har haft succes med at "gøre" på potten herhjemme. Hun har ikke tisset OVERHOVEDET, når hun har haft bleen af - hverken på potte eller i bukserne.

Vi har ferie om en uge. Så sætter vi lidt ekstra ind på "projekt ble-fri"...

Jeg syntes, at Annika er dygtig, og har klaret det hurtigt og flot  

Anmeld

6. august 2010

Ida.

JustAnotherName skriver:

Hvor er hun DYGTIG!! Det er da super sejt gået af hende   

Bianca har timer (1½ til 5 ad gangen) uden ble på, og har endnu ikke haft uheld. Hun ber selv om, at få en ble på igen, hvis hun skal noget...

Hun har siddet på wc, og OFTE på potten. Men desværre giver det aldrig resultater, når hun har skullet tisse/prutte på wc eller potte herhjemme.
Men det er lykkedes for hende op til flere gange henne i vuggestuen.
Så vi håber fortsat på, at det engang med tiden, også vil ske herhjemme.

Jeg har ingen erfaringer ift. at holde på aff. i forbindelse med blestop.

Sådan har Bianca egentlig altid kunne finde på, også med bleen på, fordi hun jo tidligere (og i perioder) har døjet meget med hård mave.
Så jeg håber ikke at det forstærkes yderligere, hvis/når hun bliver ble-fri.
Men det kunne jeg nemt frygte, da hun jo som sagt ikke har haft succes med at "gøre" på potten herhjemme. Hun har ikke tisset OVERHOVEDET, når hun har haft bleen af - hverken på potte eller i bukserne.

Vi har ferie om en uge. Så sætter vi lidt ekstra ind på "projekt ble-fri"...

Jeg syntes, at Annika er dygtig, og har klaret det hurtigt og flot  

Det er da pudsigt, at hun slet ikke kommer af med noget på toilettet derhjemme...men det kommer da selvfølgelig og når man har mulighed for at lade dem gå uden ble en hel dag, så går det altså nemmere. Annika bedte de første dage flere gange om at få en ble på, og vores reaktion var at smile og med glad og positiv stemme sige: "Neeej da, du behøver ikke at få ble på, du tisser jo bare på toilettet" og så har hun accepteret det. Idag har hun bedt om det flere gange og har rendt på toilettet mange mange mange gange - tydeligt fordi hun skulle lave! Jeg spurgte hende om hun var bange for at lave på toilettet, og det var tydeligt, at jeg ramte plet - og så havde vi os en lille snak om det - hun fik ingen ble på....men der gik flere timer før det lykkedes hende at komme af med det - men det lykkedes! Og hun var SÅ glad - kom løbende ind til mig for at fortælle det

Hvordan har I gjort med Bianca, når I har vidst, hun har holdt det tilbage?

Anmeld

6. august 2010

JustAnotherName

Det er da pudsigt, at hun slet ikke kommer af med noget på toilettet derhjemme...men det kommer da selvfølgelig og når man har mulighed for at lade dem gå uden ble en hel dag, så går det altså nemmere. Annika bedte de første dage flere gange om at få en ble på, og vores reaktion var at smile og med glad og positiv stemme sige: "Neeej da, du behøver ikke at få ble på, du tisser jo bare på toilettet" og så har hun accepteret det. Idag har hun bedt om det flere gange og har rendt på toilettet mange mange mange gange - tydeligt fordi hun skulle lave! Jeg spurgte hende om hun var bange for at lave på toilettet, og det var tydeligt, at jeg ramte plet - og så havde vi os en lille snak om det - hun fik ingen ble på....men der gik flere timer før det lykkedes hende at komme af med det - men det lykkedes! Og hun var SÅ glad - kom løbende ind til mig for at fortælle det

Hvordan har I gjort med Bianca, når I har vidst, hun har holdt det tilbage?

Også snakket om det, at hun er nødt til at "prutte" (som vi kalder det herhjemme), selvom det måske ikke føles rart, fordi prutten SKAL ud. Og før eller siden, så KAN hun jo heller ikke holde sig længere.

Da hun var mindre, hvis der gik FOR lang tid, så har jeg nogle ganske få gange, været nødsaget til at klykse, for at få hende til at komme af med det.....og det er IKKE sjovt, skulle jeg hilse og sige. Så det er virkelig kun, in worst case!

Annika er dygtig!  

Anmeld

6. august 2010

anna-jonas

idamaria83 skriver:

For første gang nogensinde i Annikas liv var hendes ble knastør her til morgen!! Dét synes jeg bare er vildt - hun har været blefri siden mandag i sidste uge - og har nu haft sin første tørre natble! Det går alt i alt stadig fint med projekt blefri - dog vil hun gerne have en ble på sidst på dagen/aftenen, når hun bliver rigtig træt. Det virker i det hele taget som om, det er rigtig trættende for hende ikke at have bleen på - hun skal pludselig bruge energi på at "holde øje" med sin krop...og det tager åbenbart mere energi end man tror! Hun har haft ét uheld, hvor hun kom til at lave i bukserne - det var uheldigvis den dag, hvor hun blev passet af min mor og bedstemor...og hun havde været heeeelt ulykkelig, selvfølgelig tog de det stille og roligt, og det virker ikke som om det er noget, hun tænker over længere - hun har overhovedet ikke nævnt det. Uheld med tis i bukserne har der været lidt flere af - men kun et enkelt i hele den her uge - så det er sgi flot synes jeg!!!

Hun har jo fundet ud af, at hun kan holde sig, men vi springer jo stadig afsted, når hun kalder - for man ved jo aldrig...f.eks. idag leger børnene ovenpå, Annika kalder, Pelle springer op af trappen og Annika er stadig ikke nået halvvejs ud på toilettet, Pelle er sådan lidt skyndende på hende, og Annika "Ja ja, jeg skal jo lige gå" som I "slap af du gamle " ...Pelle skynder igen på hende, og hun sukker og siger "sikke noget"

Men efter hun har fundet ud af, at hun kan holde sig, har hun det rigtig svært med at komme af med stort på toilettet - hun har på en måde svært ved at give slip og lade det ske, så hun holder sig i stedet...og det er lidt noget møg. Jeg ved faktisk ikke helt, hvordan vi skal håndtere det. Vi forsøger ikke at presse hende, men alligevel skubbe lidt til hende - og samtidig tage brodden af det; snakke om at alle mennesker laver på toilettet, at man gerne må sidde der lidt tid evt. med en bog, at det siger en sjov lyd (PLOP når det er en stor en, og plup når det er en lille ), så hun får et afslappet forhold til det...men det er virkelig svært for hende. I sidste uge var det intet problem, men der havde hun ikke fundet ud af, at hun kunne kontrollere det... Jer med større børn, der har sluppet bleen - har I været ude for noget lignende? Hvordan håndterede I/barnet det? Hvordan kom I ud af det? - og hvor lang tid gik der?

Hej Ida!

Først et STORT tillykke med din dygtige Annika....................det er bare så flot, at hun sådan styrer sagerne.

Anna havde lidt samme prob. hun var lidt bange for at lave stort på toilettet. Vi gjorde det, at vi introducerede potten for hende i disse situationer. Hun har såmænd siddet foran fjernsynet og set Peter Pedal, mens hun lavede stort................og siddet ved siden af os, ved aftensmadsbordet.................og livligt talt om indhold og konsistens af det der kom ud. Det var en glidende overgang, til at sidde på toilettet og pølle...................men nu bruger hun kun toilettet.

Håber at hun ikke bliver forstoppet af at holde på det..............for så får hun ondt i maven.

Knus Mette

Anmeld

7. august 2010

Ida.

Anna-jonas skriver:

Hej Ida!

Først et STORT tillykke med din dygtige Annika....................det er bare så flot, at hun sådan styrer sagerne.

Anna havde lidt samme prob. hun var lidt bange for at lave stort på toilettet. Vi gjorde det, at vi introducerede potten for hende i disse situationer. Hun har såmænd siddet foran fjernsynet og set Peter Pedal, mens hun lavede stort................og siddet ved siden af os, ved aftensmadsbordet.................og livligt talt om indhold og konsistens af det der kom ud. Det var en glidende overgang, til at sidde på toilettet og pølle...................men nu bruger hun kun toilettet.

Håber at hun ikke bliver forstoppet af at holde på det..............for så får hun ondt i maven.

Knus Mette

Hej Mette,

Tak for dit input! Vi har forsøgt med potten, men den kan hun slet ikke finde ud af - hun er langt mere tryg ved toilettet. Igår hjalp det, at vi satte hendes skammel ud foran toilettet og lagde hendes bræt på, så det var der hele tiden; så gik hun selv derud og tissede, når hun skulle, tørrede sig ligeså fint og tog selv underbukserne på igen  på den måde lykkedes det hende faktisk også at lave stort på wc'et uden panikgråd og efterfølgende STOR stolthed. Hun fik bare at vide, at hun skulle kalde, når hun var færdig....det hjalp meget, at hun fik ro og at vi ikke blandede os, så jeg tror næsten, at det er det, der skal til

Hun har ikke vist tegn på forstoppelse - hun er hver gang nået til et punkt, hvor hun ikke har kunnet holde sig længere....

Anmeld

7. august 2010

JustAnotherName

Bianca har også været ble-fri hele dagen idag! Undtagen mens hun var puttet til middagslur.

Vi startede fra morgenen af med at tage bleen af (som var MEGET våd).
Og der har INGEN uheld været. Jeg har endda haft hende med ude og handle uden ble på (et sats) og besøgt farmand på hans arbejde idag i en time.... Og ingen uheld.

Hun sad på toilet, da vi var på Kenneth's job, men det var tydeligt, at det var utrygt for hende, da der jo ikke var "børne-sæde" på, mens vi var ude. Så det måtte vi opgive.

Da vi kom hjem tissede hun så for første gang nogensinde i sine underbukser.
"Jeg tisser" sagde hun, og så sjaskede det eller ned under hendes kjole.

Jeg ved ikke rigtigt HVOR klar, eller ej, hun er.
Men vi gør en indsats for det nu....!!
Dog skal min mor have dem fra på tirsdag og indtil fredag.....så må vi se, hvordan det går, mens de er hos hende.
Derudover har vi hele uge 33 (hvor vi skal i sommerhus) til at træne renlighed.

Stadig er der ingen held med noget, hverken på wc eller potten.
Så det er stadig kun, når hun har bleen på, at hun tisser eller prutter.

Idag, da hun var puttet til middagslur (selvom hun ingen søvn fik ud af det), da havde hun som sagt ble på ....og dem blev BRUGT, lad os sige det sådan  

Samtidig er hun nu også begyndt at informere os om det, og sige "mor, jeg tisser" .....så hvis man er MEGET HURTIG, så har man nok en microskopisk chance for, at nå at reagerere på det, når hun er helt uden ble.

Men selvom det ikke kører HELT efter bogen, så ser jeg det stadig som en succes og et skridt på vejen i den rigtige retning mod at blive blefri ......forhåbentligt indenfor en uges tid eller to 

Igen - Ros til Annika, fordi hun klarer det mega flot! Hun er sgu dygtig!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.