Eksperthjælp: Hvordan kommer jeg ud af min rolle?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

424 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. august 2010

Christina Tatarczuk

"Hvordan kommer jeg ud af min rolle?"

Jeg er så træt af min hverdag og jeg er så træt af den rolle jeg har taget/fået i mit ægteskab.
Min mand og jeg har kendt hinanden i 17 år. Vi er begge i midten af 30érne. Vi har to børn og en mere på vej.
Vi købte hus for 5 år siden og siden syntes jeg vores samliv har fået en drejning jeg er ked af. Huset var et håndværkertilbud og min mand er håndværkeren. Vi havde på forhånd snakket om at jeg ikke er god til praktiske ting, jeg er mere bogligt orienteret.
Min mand færdiggør aldrig det han starter på i huset og huset er fuld af halve projekter. Han sidder en del ved pcén og tilbringer også en del aften/nat tid hos venner i nabolaget, som regel efter jeg og børnene sover.
Vi er gået ind i en mor/barn rolle. Jeg råber og er altid sur, beder ham om alting, og bebrejder at ham ikke gør det.
Han bliver trodsig, lever sit eget liv og får aldrig noget fra hånden, tilbringer lang tid ved pc/på wc/ved naboen osv
I starten af denne graviditet var jeg en del syg og sov meget, min mand var helt enestående, sørgede for både børn, rengøring osv i en grad jeg aldrig har oplevet før. Jeg sørgede for at rose ham meget. Men lige pludselig holdt han op med at lave noget, og jeg stod igen tilbage med alt.

Vi (jeg!) har snakket om det her mange gange, men det er ikke lykkedes os at ændre mønstret og han ser ikke helt problemet så alvorligt som jeg gør. Han syntes vi har det fint i det store og hele.
Jeg tror nu det er mig der skal lære at gøre noget anderledes jeg har opgivet at lave om på ham, men jeg er træt af mor-rollen.
Vores sex-liv er også påvirket, jeg har ikke meget lyst fordi jeg syntes jeg bruger for meget tid på at være sur/skuffet, og det giver ikke just lyst.

Christinas svar

Kære Trille,

Du beskriver meget fint i dit brev, hvordan vi i parforholdet nemt indtager en bestemt rolle, som ikke nødvendigvis er positiv eller givende for os selv eller for parforholdet. Heldigvis kan vi med bevidsthed og vilje ofte ændre vores roller og dermed dynamikken i parforholdet.

Det lyder som om, du har brug for at komme ud af rollen, som hende der er sur og skælder ud. En måde at gøre det på, kan være ved at spørge dig selv: hvorfor er jeg vred og frustreret? Hvad mangler jeg? Hvad savner jeg i mit liv lige nu? Det er sjældent vasketøj, økonomi eller mandens tid ved computeren, der gør os vrede og kede af det. Det er langt oftere manglen på kærlighed og opmærksomhed, der får os til at råbe, skrige og skælde ud. Tit er det svært for en mand at regne ud, at det faktisk er det, kvinden beder om, når hun skælder ud, og derfor kan din opgave være at sige direkte til din mand, hvad du savner og ønsker dig fra ham.

Når du kanaliserer, det du savner og mangler, ud som skæld ud og vrede, så sker der det klassiske; din mand trækker sig. Han bruger en masse tid ved computeren, ved naboerne eller måske på sport eller jobbet. Men husk på at han har vist dig, at han kan agere anderledes. Han var sød og hjælpsom, da du i starten af graviditeten var syg og havde brug for hjælp. Måske har han blot brug for at vide, at du har brug for ham nu. Ræk ud efter ham på en positiv, ikke anklagende måde. Og ros ham så, ligesom du gjorde dengang. Det vil motivere ham til at være mere nærværende og aktiv.

Det lyder også som om, du og din mand trænger til at få nogle gode, positive oplevelser med hinanden. Når man har været sammen i mange år, går der let vasketøj og leverpostej i hverdagen, og vi glemmer måske at gøre os umage med os selv og hinanden. Derfor vil jeg foreslå, at I fokuserer på at glæde hinanden og oplever noget dejligt sammen. I kan tage på en weekendtur sammen, bare ham og dig. Eller gå i biografen, på café eller hvad med en tur i svømmehallen? Det kan også bare være de små ting i hverdagen, der gør en forskel. En smule massage, en lang snak om Jeres fremtidsdrømme, et kys, en chokoladefrø i jakkelommen, en sød besked i madkassen - det handler selvfølgelig om at glæde hinanden begge veje. I kan også skrive hver Jeres liste med 20-30 ting: "Jeg elsker, når du.....". Det kan være så enkelt som "Jeg elsker, når du kysser mig farvel". Eller "Jeg elsker, når du fortæller mig, at du elsker mig". Udfør 2-3 ting fra den andens liste hver dag. Det er en let og positiv måde at bringe mere glæde og opmærksomhed, kærlighed og erotik tilbage i parforholdet.

Sidst men ikke mindst vil jeg foreslå dig at du selv laver en liste med 20 ting, der gør dig glad, som du selv kan sørge for. Udfør 2-3 ting hver eneste dag. Fx gå en tur i skoven, ringe til en veninde, tage på café, et besøg hos frisøren, et langt bad, pedicure, læse i en god bog eller noget helt andet. På den måde tager du ansvar for din egen glæde og trivsel, og så er du samtidig et fantastisk forbillede for både dine børn og din mand.

Jeg ønsker dig masser af glæde og lidenskab!

Varme hilsener,
Christina Tatarczuk
Sexolog & parterapeut

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.