"Hænger sex og skænderier sammen?"
Hej Christina

Sagen er den at jeg har været sammen med min mand i snart 7 år. Vi har 2 børn, på 2 og 5 år.
Efter vores 1. datter kom til verden er vores sexliv gået i stå, og endnu mere siden datter nummer 2 kom. Jeg har overhovedet ikke lyst.. Ikke fordi der er noget gal med min mand, men sex siger mig bare ingenting.. Det sidste år har vi kun dyrket sex 1 gang, ellers hjælper jeg ham.
Jeg ved ikke hvorfor det ikke funger, men jeg kan lissom bare ikke komme igang. Jeg tager ikke initeativ til noget, og har aldrig gjort det. Inden vi fik børn dyrkede vi tit sex, på alle tider af døgnet..Og tit flere gange efter hinanden..
Vi er også begyndt og blive nemt uvenner.. Hænger de 2 ting sammen?? Min mand er meget tålmodig, og presser mig ikke. Men jeg frygter at han en dag ikke gider mere.. Men på den anden side så skal sex vel ikke være der der bider et forhold sammen??
Hva faen gør jeg/vi.
Kh MIG!!
Christinas svar
Kære Dig,
Du beskriver noget mange småbørnsforældre kender til. Manglende gnist og lyst. Når børnene kommer til, glemmer vi nemlig tit at pleje det parforhold, der var udgangspunktet for de børn, vi har fået sammen. Det er synd og skam, for der er så meget energi at hente i kontakten og intimiteten med sin partner, der igen giver glæde og snist i familielivet, og dermed også til børnene.
Et forhold uden sex er ikke en løsning for ret mange par i længden. Derfor synes jeg altid, man skal reagere, hvis man gennem længere tid har problemer med lyst eller hvis sexlivet er gået i stå. Sex og initmitet er den del af et parforhold, der gør at man ikke blot er venner.
Jeg synes, I skal have fokus på de områder af Jeres liv, der handler om Jer som kærester, mere end Jeres roller som mor og far. I praksis vil det sige, at I skal prioritere at lave ting sammen, der bare handler om ham og dig. I kan gå en tur i skoven, tage i biografen, grine af videoklip på youtube, putte børnene lidt tidligere og spise kærestemad. Massere hinanden, bruge fem minutter på at se hinanden i øjnene, uden at sige noget. Kysse - også med tungen. Tage på restaurant eller gå i bad sammen. I kan sætte en time af en aften om ugen på at snakke om, ting der udelukkende er positive og givende. Lytte til hinanden og interessere Jer for hinanden. På den måde bytter I skænderierne ud med en positiv dialog.
Når vi prioriterer tiden og nærværet med hinanden, er det svært ikke at få lyst til mere. Lyst til at holde i hånd, kramme, nusse og elske.
Selvom det kræver at børnene bliver passet indimellem, at I lader vasketøjet ligge eller for en stund glemmer andre forpligtelser, så vil jeg opfordre Jer til at prioritere hinanden. I skal handle udfra devicen, at I er de vigtigste i hinandens liv. Det kommer Jeres børn til gode - for udover at I er nogle blændende forbilleder for Jeres børn, så vil Jeres glæde og lyst til hinanden smitte af på børnene.
Varme hilsener
Christina Tatarczuk
Sexolog & parterapeut
www.happylife.dk