Alt lære at spise grød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.973 visninger
10 svar
0 synes godt om
2. august 2010

Dictes mor

Jeg synes, at det er meget svingende med Dicte, nogle dage vil hun gerne spise grød andre dage kæmper hun vildt imod og skriger vredt. Hvordan startede I andre op, hvor meget grød fik jeres små og hvad gav I dem, kom gerne med opskrifter og gode ideer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. august 2010

Dictes mor

Slet ingen som kan fortælle om dere opstart med grød. Hvor ofte gav I grød, og hvor meget spiste de?

Anmeld

4. august 2010

LauraLW

Vi er lige gået igang herhjemme, så har nok ikke så meget erfaring at dele med dig. Vi er startet med risgrød, i starten synes hun ikke det var så spændende og hun blev meget forstoppet af det. Så prøvede at blande lidt sveskemos i og det gled nemmere ned. - Hun sidder ligefrem og siger små uhmmm lyde imens. - Sp siger så at sveskemosen ikke skal bruges så ofte, så nu blander jeg lidt andet frugtmos i. - Min erfaring er indtil videre at hun smovser det i sig når det er blandet op med frugtmos, ved ikke hvad du gør, men det kunne du evt. prøve.

Har ikke prøvet at Vilma skriger, men umiddelbart tror jeg man skal respektere at de siger fra, og så tilbyde noget andet, noget vand  eller bryst i stedet.

Laura

Anmeld

4. august 2010

Dictes mor

LauraLW skriver:

Vi er lige gået igang herhjemme, så har nok ikke så meget erfaring at dele med dig. Vi er startet med risgrød, i starten synes hun ikke det var så spændende og hun blev meget forstoppet af det. Så prøvede at blande lidt sveskemos i og det gled nemmere ned. - Hun sidder ligefrem og siger små uhmmm lyde imens. - Sp siger så at sveskemosen ikke skal bruges så ofte, så nu blander jeg lidt andet frugtmos i. - Min erfaring er indtil videre at hun smovser det i sig når det er blandet op med frugtmos, ved ikke hvad du gør, men det kunne du evt. prøve.

Har ikke prøvet at Vilma skriger, men umiddelbart tror jeg man skal respektere at de siger fra, og så tilbyde noget andet, noget vand  eller bryst i stedet.

Laura

Jeg stopper også, når hun begynder at protestere lidt, for hun skal ikke forbinde det at spise med noget dårligt. Og måske så skal hun bare ikke spise særlig meget. Jeg tror, måske jeg putter for lidt frugt i, men jeg ved det ikke. Jeg har noget jordbærgrød, det må jeg prøve at komme i.

Anmeld

4. august 2010

L.J.L

Dictes mor skriver:

Jeg synes, at det er meget svingende med Dicte, nogle dage vil hun gerne spise grød andre dage kæmper hun vildt imod og skriger vredt. Hvordan startede I andre op, hvor meget grød fik jeres små og hvad gav I dem, kom gerne med opskrifter og gode ideer

Nu ved jeg ikke hvor gammel din datter er, men hvis i først for nylig er startet på skemad, så se de første par måneder som læring. Dvs. Focuser på at hun får hendes næring gennem mælken stadigvæk, men øv jer i at spise skemad. Hun skal ikke fra starten af spise kæmpe portioner, det kan hendes lille mave slet ikke klare. Så et par mundfulde, og gider hun ikke mere så stop og prøv igen senere på dagen. Lidt af gangen og så mere og mere

Anmeld

4. august 2010

Dictes mor

linselouise skriver:

Nu ved jeg ikke hvor gammel din datter er, men hvis i først for nylig er startet på skemad, så se de første par måneder som læring. Dvs. Focuser på at hun får hendes næring gennem mælken stadigvæk, men øv jer i at spise skemad. Hun skal ikke fra starten af spise kæmpe portioner, det kan hendes lille mave slet ikke klare. Så et par mundfulde, og gider hun ikke mere så stop og prøv igen senere på dagen. Lidt af gangen og så mere og mere

Vi har været igang i tre uger. Men jeg er glad for at du skriver det, for jeg har nemlig kun hørt om børn, som bare lige skulle smage det et par gange og så spiste de det med velbehag, så blev lidt bekymret. Vi fortsætter som hidtil med nogle enkelte skefulde, for det vil hun gerne Problemet er måske også, at jeg ikke har mælk nok til at mætte hende, så hun er også begyndt på flaske på samme tid, og det har måske været lidt for meget nyt på en gang.

Anmeld

4. august 2010

LauraLW

Dictes mor skriver:

Jeg stopper også, når hun begynder at protestere lidt, for hun skal ikke forbinde det at spise med noget dårligt. Og måske så skal hun bare ikke spise særlig meget. Jeg tror, måske jeg putter for lidt frugt i, men jeg ved det ikke. Jeg har noget jordbærgrød, det må jeg prøve at komme i.

Det synes jeg lyder som en god ide!

Andre gode råd jeg har hørt og læst mig frem til:
Prøv at bruge en flad ske, nemt for hende at spise af.
Lade hende selv opdage maden og finde ud af hvordan man gør.
Grød-måltidet skal helst være om formiddagen.
Hun skal sidde på dit skød, giver tryghed midt i alt det nye. - helst ikke i skråstol.
Altid vand ved siden af, evt. af æggebæger eller ske hvis ikke hun gider flaske (det gider Vilma nemlig ikke. grrrrr.)

Hvis hun virkelig ikke gider grøden, så prøv evt kartoffelmos med gulerod eller lign.

Laura :-)

Anmeld

4. august 2010

Dictes mor

LauraLW skriver:

Det synes jeg lyder som en god ide!

Andre gode råd jeg har hørt og læst mig frem til:
Prøv at bruge en flad ske, nemt for hende at spise af.
Lade hende selv opdage maden og finde ud af hvordan man gør.
Grød-måltidet skal helst være om formiddagen.
Hun skal sidde på dit skød, giver tryghed midt i alt det nye. - helst ikke i skråstol.
Altid vand ved siden af, evt. af æggebæger eller ske hvis ikke hun gider flaske (det gider Vilma nemlig ikke. grrrrr.)

Hvis hun virkelig ikke gider grøden, så prøv evt kartoffelmos med gulerod eller lign.

Laura :-)

Det er nogle gode råd. Vi har altid vand ved siden af i et glas, og det er hun helt syg med. Hun synes, det er vildt skægt at drikke af glasset, og hun drikker meget vand (der ryger også en del ved siden af) Men det er nogle gode råd, tak skal du have. Vi må vist bare prøve os frem med lidt forskelligt og hygge os med det

Anmeld

4. august 2010

L.J.L

Dictes mor skriver:

Vi har været igang i tre uger. Men jeg er glad for at du skriver det, for jeg har nemlig kun hørt om børn, som bare lige skulle smage det et par gange og så spiste de det med velbehag, så blev lidt bekymret. Vi fortsætter som hidtil med nogle enkelte skefulde, for det vil hun gerne Problemet er måske også, at jeg ikke har mælk nok til at mætte hende, så hun er også begyndt på flaske på samme tid, og det har måske været lidt for meget nyt på en gang.

Ja, så skal hun nok lige vende sig til det hele Hvis hun tager fint på og ikke virker utilfreds, så er det hele sikkert som det skal være.

Nogle børn er mere glad for skemad end andre, nok fordi det er forskelligt fra barn til barn hvor hurtigt deres mave/tarm system udvikler sig. Det er også derfor sundhedsstyrelsen anbefaler at man ammer fuldt til ihvertfald 6 mdr. Måske er det ikke en gang sikkert at din datters mave har været helt klar til start på grød, og det måske er derfor hun protesterer lidt nu ?

Min søn er 8 mdr. og han gider stadigvæk ikke altid sin morgengrød, det er sådan op og ned. Men at han springer et enkelt skemåltid over en gang i mellem, det skader ikke

Anmeld

4. august 2010

mor_sabina

Jeg startede også med risgrød, men har fået at vide senere at majsgrød skulle være lidt mildere mod maven. De første par måneder brugte jeg ikke frugtmos, men grøntsagsmos, da jeg frygtede at hvis de første måltider er for søde så ville han vænne sig til den smag og være sværre at vænne fra det igen. Men der er altså også rig mulighed for at lave lækker topping af grønt. Fx. kogt broccoli, kogt gulerod, kogt blomkål, pastinak eller jordskokker. Det smager rigtig lækkert og børn er ikke kræsne så det er konsistensen de bare skal vænne sig til istarten. Hvis du laver grøden på dit eget mælk eller modermælk er smagen heller ikke så forskellig fra det hun er vant til

Held og lykke

Du kan iøvrigt også lave bærmos g hvis du ikke tilsætter sukker så er det lidt surt, det var et kæmpe hit her, det søde grød blandet med lidt sur topping

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.