Fødselsforberedelse - skal/skal ikke??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.166 visninger
10 svar
0 synes godt om
2. august 2010

Schelderup

Hej alle skønne gravide og mødre!

Hvilken form for fødselsforberedelse vil I vælge/har I brugt? Eller undlader I helt?

Da jeg var til mit første jordemoderbesøg snakkede hun meget om de mange forskellige former for fødselsforberedelse - svømning, yoga, afspændning, hypnose, coaching osv. You name it! Og som selvfølgelig alt sammen koster penge....

Jeg spurgte hende om erfaringerne med, om der var forskel på fødslerne i forhold til om man havde gået til en eller anden form for fødseslforberedelse. Hvortil hun svarede: Det er et meget godt spørgsmål!! Så var jeg ligesom i vildrede Hun sagde, at der ikke var nogen direkte beviser på, at fødslerne gik lettere/bedre, hvis kvinden havde gået til fødselsforberedelse, men hendes opfattelse var, at især førstegangsfødende var mere rolige ved situationen, hvis de f.eks. havde taget nogle kurser i afspænding og stresshåndtering eller lignende.

Så mit spørgsmål er: Hvad gør/gjorde I - og hvad fik I ud af det/håber på at få ud af det??

Jeg skal selv gå til graviditetssvømning og mit fitnesscenter har også et hold for gravide, som en jordemoder står for - begge dele starter op her midt i august, og det regner jeg med at jeg skal følge lige indtil fødslen Men ellers ror jeg ikke, at jeg skal gøre så meget andet...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2010

B&J

for at sige det mildt fik jeg næsten ikke noget ud af at side der og klo men nu fik jeg jo den blokade i rykken så var glad for jeg havde fået noget fortalt om den selv om det var vildt skræmmende...

Anmeld

2. august 2010

Schelderup

B&J skriver:

for at sige det mildt fik jeg næsten ikke noget ud af at side der og klo men nu fik jeg jo den blokade i rykken så var glad for jeg havde fået noget fortalt om den selv om det var vildt skræmmende...

Gik du til almindelig fødselforberedelse? Eller noget af det mere alternative?

Anmeld

2. august 2010

klmf

Hej

Jeg gik til fødselsforberedelse holdt af jordemødrene. Vi var 6-8 gravide og var afsted 6 gange mener jeg. 2 gange var de vordende fædre med. Det var SÅ godt! Jordemoderen lagde ud med at sige, at hun som sådan ikke ville fortælle os nogle fakta vi ikke selv kunne opsnuse, så det var mere at vi fik snakket om vores forventninger til fødsel, tiden efter, barnet, faderen, bedsteforældre, amning - alt hvad der faldt os ind. Så fik vi også vist film og forklaret om de forskellige smertelindrings-tilbus og vi fik vist fødegangen. Det´var også rigtig godt at have mænnerne med - der var i hvert fald et par stykker, der fik sig en overraskelse af at se fødslen på tv!

Jeg gik fra at være nærmest bange for fødslen til at tænke 'selvfølgelig kan jeg det, min krop er skabt til at føde' - så det var bare et kæmpe plus

Det her var gratis, så hvis du kan finde noget lignende, ville jeg helt klart sige ja.

Skulle hilse fra min kæreste og sige, at han også fik meget ud af det.... Han kiggede lige med over skulderen

Anmeld

2. august 2010

oo

jeg bruger graviditets og fødselsforberedense yoga - på dvd, hypnose/afspænding - på cd og imorgen starter jeg/vi til fødselsforberedelse hos jordemoderen - et tilbud der er her på sydfyn

Anmeld

2. august 2010

mrsMary

Hej, Jeg gik hos APA, som var motion for gravide + fødselsforbered. kursus på Riget, som var div. vejrtrækningsøvelser og anden info om fødsler. Og en gratis info-dag med video af fødsel og rundvisning til div. stuer på Riget. Alt det er vist skåret væk i dag.

Jeg fik intet brugt af div., da jeg endte med akut KS, men her anden gang, hvor jeg ikke har meldt mig til noget som helst, er jeg faktisk brændt inde med div. spørgsmål ang. fødsel.

Så, hvis ikke jordmoderen på dit motionshold kan vejlede lidt, vil jeg overveje et traditionelt kursus. Du vil måske bagefter synes det var ligemeget, men min erfaring er at det aligevel vil mangle......

Anmeld

2. august 2010

Pige2009

Jeg gi k slet ikke til noget, men lyttede i stedet til min egen krop og så brugte jeg baby.dk rigtig meget

K.h. Linda

Anmeld

2. august 2010

Schelderup

Tak for de forskellige svar

Der er åbenbart forskel på hvor man bor, om der er nogen gratis tilbud.... Her i Århus skal man i hvert fald selv betale. Jeg kan ikke rigtigt bestemme mig for om jeg har behov for noget mere vejledning... Torr jeg vil se tiden an til efter næste jordemoderbesøg

Anmeld

2. august 2010

Mira0911

Gik ikke til noget... Lyttede til min krop... :)

Anmeld

2. august 2010

Lise

Jeg gik også hos Apa (afspændingspædagogernes aftenskole), hvilket jeg syntes var så fantastisk at jeg gjorde det igen da jeg skulle føde anden gang...  Jeg synes jeg fik rigtig meget ud af det. Vi lavede vejrtrækningsøvelser, som jeg dog først fattede at bruge ved anden fødsel, smerteøvelser, afspænding, vestillinger, fik info om graviditet, fødsel, babyer mv, dyrkede motion, havde samtaler om alt der havde med graviditet, fødsel og babyer at gøre.. Det var alle pengene værd!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.