Anonym skriver:
Skriver lige som ano da man aldrig ved hvem der læser med 
Sagen er den at min svigerinde og hendes Kæreste har spurgt om, vi ikke kunne holde jul over ved dem i år. Men vi har 3 børn hvor den ene ville være 5 mdr på det tidspunkt. Jeg synes bare det er alt for besværligt, at skulle køre helt over til dem. De bor 1 ½ times kørsel fra os. Alt det vi skal have med, for at skulle holde jul hos dem, synes jeg bare ikke jeg gider. Jeg holder nu mest til at være der hjemme med ungerne, Så kan de også lege med alle deres gave. Det kan de jo ikke på samme måde hvis vi ikke er hjemme. og hvordan forklarer man lige det til en på 3 og 7 år!!!! Men problemet er at min mand ikke synes at vi kan tillade os, at sige at vi vil være her hjemme. Men min svigerinde og kærsten har heller ikke nogen børn endnu, så mener egenligt godt at de kan vise hensyn til os. Den dag de selv får børn, må vi også vise hensyn til dem. En anden ting er også, at de har 2 hunde og vores 2 store børn kan ikke så godt lide dem, vi kan jo ikke bede dem om at lukke hundene inden, hele tiden imens vi er der.
Er jeg strid hvis jeg siger til manden at vi skal være hjemme eller???
Kan godt følge dit problem, og synes ikke du er strid, men tænker at du alligevel skal overveje tingene for fremtidige jule. kan godt forstå i måske ikke vil i år med en 5 mdr gammel baby, men hvad med fremover, med børnene og deres legesager.
Selv har jeg været delebarn, og det har aldrig været et problem for mig, at have gaverne med, vi har i min mors side, altid skiftedes til at holde ude og hjemme, og et år var vi endda i sommerhus hele familien, med børn, gaver mad og det hele, nåede også at sne inde, var super hyggeligt 
Nu kan jeg jo nemmere sidde og være "forklog" på det hele, da vi venter os, vores første barn, men tror måske også det handler om planlægning, men spørgsmålet er jo så overskuddet til planlægningen, og hvis du ikke føler du kan overskue det, og har det bedre med at holde det hele selv, er jeg sikker på svigerinden kan forstå dig, hvis i snakker roligt om tingene, evt ved at takke pænt nej, med forklaring, men at i meget gerne vil holde jul med dem, men om det kunne være hos jer 
uanset hvad i finder ud af, håber jeg i finder en god løsning for alle, og får en super juleaften