Englepigen skriver:
Må jeg blande mig?
Min søn er nu 13 måneder og hans far skal ud og rejse i 6 måneder fra næste fredag. Han kommer hjem i 3 uger i november, men ellers har jeg kun tlf eller mail kontakt med ham.
Hvad kan jeg forvente af reaktion hos mig søn? For han er vel så stor nu at han "opdager" at far er væk?
Ja, han vil sikkert savne sin far. Men det er jo forskelligt fra barn til barn hvordan de reagerer, og stadigvæk begraænset, hvor meget og hvor længe de husker noget. Der vil måske være nogle bestemte tidspunkter i løbet af dagen, hvor din søn vil komme i tanker om far, fx om aftenen, hvor han vil måske være ked af det, hvis han er vant til at far også er der for at sige godnat.
Det er vigtigt at hverdagen fortsætter med faste rutiner ligesom når far er der, så der er så lidt som muligt som ændres. Faste rutiner og rammer giver tryghed ligesom nærhed, en masse knus og kram. Far kan stadigvæk være en del af hverdagen i form af billeder, snak om ham og i tlf - og jeg kan varmt anbefale Skype. Da jeg rejste med min søn på knap 17 mdr i 10 dage her i sommerferien, brugte vi Skype om aftenen så de to kunne sige godnat, og nogle gange læste vi også godnathistorie via Skype. Der er dog nogle børn som ikke kan håndtere at se det savnede, uden at det bliver for meget, men du må jo prøve dig frem, se hvordan dit barn reagerer.
Jeg mener, at det er godt og sundt for barnet at opleve, at far er der stadigvæk, en del af hverdagen så vidt som muligt, selvom han ikke lige er i nærheden og det er hårdt ikke at kunne blive holdt om af far. Men I skal nok klare det, alle 3. 
Anmeld