jep, så tror jeg det er lykkedes at indikere, at det her blir et laaaaaaangt indlæg om ALT med dén overskrift 
Men first things first!
I onsdags rundede vi 3. trimester. Det er helt vildt! Jeg synes både det var igår vi var til første scanning i 5. uge OG at jeg har været gravid i en evighed
og nu er det, et eller andet sted, bare lige om lidt
Jeg tror ikke at man materielt kan blive mere klar end vi er nu - med STOR hjælp fra Navlerne
men følelsesmæssigt er man vel altid en blanding af rundtosset, utålmodig, skræmt og forelsket i hele situation
. Søren satte sig og læste et lynkursus i hvad han skulle gøre, HVIS nu jeg lige pludselig fødte og det gik hujende stærkt. Hvilket han gennemgik overfor mig (og afsluttede foredraget med "og så kan jeg godt se tour de france resten af dagen!") og der blev jeg lidt...kvalm, må jeg indrømme. for jeg lallede stadig rundt i min "jeg er bare gravid og det er bare dejligt" bobbel og lige pludselig kom fødslen MEGET tæt på
men egentlig, hvis jeg mærker efter, så ER jeg ikke bange eller nervøs ved tanken om fødslen. Jeg føler mig velforberedt og mentalt klar og jeg føler at Søren og jeg ved hvor vi har hinanden i det forløb - OGSÅ hvis vi ender med hospitalsfødsel eller kejsersnit. Man kan jo ikke vide hvad der sker og som 1. gangs fødende kan man reelt ikke vide hvad en fødsel ER, men vi har sat os ind i hvad en fødsel teknisk er og hvad vi vil prøve og hvad der gør hvad og hvad der betyder hvad - og så har vi jo en jordmor når det for alvor går løs, så jeg er helt tryg ved at det nok skal blive en stor oplevelse, som vi ikke kommer til at fortryde 
I onsdags fik vi også besøg af gode, gamle Karl - Sørens bedste ven fra studietiden på Københavns Universitet
Karl skal være far omtrent samtidig med Søren, hvilket er helt fantastisk, både fordi vores unger kommer til at have samme alder, men også fordi at der så er en der VED hvad Søren føler og tænker lige nu - og som kan få ham til at lukke helt op for det hele. Der blev snakket en masse om babyer, men da først øllene begyndte at virke, så røg de - naturligvis - ud i Den Store Diskussion Om Hvorvidt Naturvidenskaberne Eller Filosofi Indeholder Den Endegyldige Sandhed Om Verden. CHRIST! der brugte jeg altså lige lidt tid hos jer damer
men Karl er et uendeligt hyggeligt menneske, så jeg endte med at sidde oppe med dem ude i gården til klokken 3
jeg har kun set kl 3 i form af natlige tisseture det sidste halve år og det gav da også gevaldigt bagslag dagen efter
. Mændene blev siddende til klokken var 7, tror jeg. Røg ubegribeligt mange smøger og drak ubegribeligt mange øl. og så gik de omkuld i stuen
Da jeg kom ned lå de under hver deres dyne i den nye sovesofa og så tour de france og snuede den (og legede kildeleg under dynerne...hmmm!!
). Behøver jeg sige, at de STANK og deres stemmer var helt ødelagte af alle de smøger?! om aftenen fik Karl en sms fra sin kæreste Carina, der spurgte om Søren var i tv på DR2. Vi slog straks over, og den snu Carina havde spottet der var et program om at blive Far
så det sad vi og så lidt af, da Søren pludselig siger: "Karl, skal vi ikke aftale, at vi fra nu af, er voksne, ansvarlige mænd?". Karl: "jo, og næste gang vi er oppe klokken 6 sammen er det fordi vi har taget ungerne og går morgentur!"
den samtale fortsatte sporadisk resten af besøget og fredag morgen sagde Karl: "Søren, vi skulle jo bare have alle øllerne og cigaretterne ud af systemet, NU er vi HELT klar til at blive fædre!"
.
Torsdag aften, mens Karl var på besøg, havde jeg en lille blødning. det var ikke ret meget og jeg mærkede baby Juhl imens, så jeg var egentlig ikke nervøs. Men Søren var ligbleg og ret hurtigt sad jeg også og tænkte "FUCK!", så jeg endte med at ringe til fødegangen, hvor vores egen jordmor, Gitte, havde vagt. Hun mente ikke det var alvorligt, men sagde jeg skulle gå i seng og hvis der kom mere, skulle jeg ringe igen. Hun ville naturligvis gerne undersøge mig, men hvis jeg selv var tryg ved det, så var hun også. Så vi droppede tjek i Svendborg og gik i seng og der skete heller ikke mere. Men følelsen af, at være en "ligeglad" mor indfandt sig og jeg tog nogle tudeture de efterfølgende dage, hvor vi jo var i København. I fredags havde jeg så endnu en blødning om aftenen. Da havde jeg allerede talt med fødegangen een gang om eftermiddagen fordi jeg synes jeg havde fået neongrønt udflåd
og Søren var gået helt i spagat og sagt at det kunne være tegn på at baby pøllede i fostervandet. jeg kunne nu godt selv google mig frem til, at det snarere var tegn på lidt svamp, og det var jordmoderen på fødegangen også enig med mig i. men så kom blødningen om aftenen og jeg sad igen med en jordmor i røret. Hun var ikke bekymret, fordi det igen var en meget lille blødning, men hvis der kom mere eller jeg fik ondt, så kunne det være tegn på for tidlig fødsel og så skulle jeg komme ind
. Det resulterede naturligvis i, at jeg lå vågen hele natten og ventede på blod eller smerter - eller begge dele. og jeg gokkede mig selv i hovedet for ikke at være blevet tjekket ugen før. Nu har jeg en meget høj smertetærskel og der skal virkelig meget til før jeg vil klassificere det som, at jeg har "ondt" (jeg gik fx i fire dage og blødte i bughulen ved 1. graviditet og det gjorde ONDT, men jeg kunne godt bide det i mig, hvis jeg skulle - hvilket jeg af en eller anden grund mente at jeg skulle!), så jeg blev meget i tvivl om jeg igen gik og bed smerter i mig hvor andre ville reagere. så lørdag morgen endte jeg med, stortudende og hiksende og hulkende, at snakke med ENDNU en jordmor på fødegangen. Hun sagde, at uanset hvad, så skulle man ikke sidde og være så bange som jeg tydeligvis var, så vi skulle trille ind og blive tjekket. Hun tog imod os i døren og var bare helt eminent sød! Hun mærkede på maven, spurgte til smerter, plukveer og lyttede hjertelyd. Baby Juhl mente hun vejede omkring 1200 gram, så den vokser som den skal og har det rigtig godt
jeg lavede en urinprøve og der kom en læge ind som lavede en gynækologisk undersøgelse. jeg var helt helt lukket og der var ingen tegn på blødning fra livmoderhalsen. men hun mente også jeg havde en smule svamp, og da jordmoderen kom tilbage og sagde, at der var tydelige tegn på blærebetændelse, mente lægen, at blodet nærmere stammede fra urinrøret hvor betændelsen så sad. så jeg kom i behandling med canesten mod svamp og pencilin mod blærebetændelse. De tog sig dog rigtig rigtig god tid til at snakke med os og Henriette (jordmoderen) spurgte bagefter, om vi var trygge ved at tage hjem, eller om vi ville blive og snakke lidt
Søren proklamerede efterfølgende, at dén jordmor ville han gerne bestille til fødslen! 
Om søndagen tog vi afsted til Ærø. Vi havde 4 års bryllupsdag og havde bestilt værelse hos Toldbodhuset (dukkehuset) i Ærøskøbing, hvor vi også boede da vi blev gift
Der er så spøjst og hyggeligt hos det par der har Toldbodhuset B&B og vi elsker at være der! - og så ligger det lige ved siden af Højskolen, hvorfra jeg første gang forelskede mig i Ærø. Når den en dag blir sat til salg, så køber jeg den og så kan jeg godt love jer for, at der blir NS sommerkoloni for ALLE pengene, tøser!! 
Vi brugte søndagen på at suse rundt på hele Ærø i bilen, holde rigtig meget i hånd og snakke rigtig meget om dengang og nu
om aftenen var vi ude og spise på Addis - hvilket ikke kan anbefales!! jeg bestilte en helt gennemstegt steak, fik en rød, som Søren sendte tilbage i køkkenet og fik derefter en meget lyserød. jeg bestilte desuden kartofler til - og fik pommes fritter
. heldigvis var det ikke ret dyrt der, men vi fortrød bittert at vi ikke havde spist på Restaurant Mumm, hvor vi spiste til vores bryllup
Dagen efter (igår) var min fødselsdag
jeg vågnede TIDLIGT og det gjorde Baby Juhl også, så vi lå bare og hviskede og sparkede til hinanden. klokken halv otte ringede min ene lillesøster og sang fødselsdagssang på vej på arbejde
Så vågnede Søren jo også og efter tlf samtalen sagde han, at det der med morgensang altså var noget min familie havde opfundet! jeg sagde, at det vel var ligegyldigt, han elskede det jo selv og en fødselsdag handler jo om, at man fortæller den person hvis fødselsdag det er, at man vil fejre HELE dagen fordi det betyder at DE er i verden
hvilket han var enig i og vi fortalte Baby Juhl, at den trygt kunne komme ud, for her hos os ELSKER vi fødselsdage
. Søren brød derefter ud i den ene fødselsdagssang efter den anden og selv instrumentsangen blev sunget for fuld udblæsning i sengen
så fik jeg gave - den samlede Anne fra Grønnebakken tv-serie på dvd (!!) og et "gavekort" til antikvaren i Svendborg
og et FANTASTISK fødselsdagskort! Søren skriver nogle helt fantastiske fødselsdagskort og har altid gjort det, her et lille uddrag fra det jeg fik igår: "Jeg er virkelig glad for at fejre din fødselsdag her på Ærø, hvor vi også fejrede den for 4 år siden, hvor vi, i et anfald af lykke og sindssyge, valgte at blive gift. Dette var vores måde at gøre tingene på og denne impulsive handling viser sig dag efter dag at have været rigtig. Jeg elskede dig uendelig højt allerede dengang og alligevel elsker jeg dig højere i dag. Du er min eneste ene, og jeg vil være din for altid. Jeg er stolt og lykkelig over, at du skal være mor til mit barn."
Derefter stod den på Toldbodhusets store morgenmadsbord, UUUUHM!, og tulleri rundt i Ærøskøbings gader. Min mor ringede også ret hurtigt, og sang endnu en fødselsdagssang
om eftermiddagen kørte vi igen lidt rundt og jeg fik - i anledning af dagen - at vide, at der måtte spilles ubegrænset Hanson i bilen
Vi endte dog på Voderup Klint - igenigen - det absolut dejligste sted i hele Danmark!! hvor vi bare sad og SAD og var lykkelige! om eftermiddagen skulle vi med færgen hjem, som var uendeligt forsinket
, og i Svendborg spiste vi på Jettes Diner. Ja navnet efterlader ikke just en med det indtryk at det er et specielt labert sted, men det er muligvis det bedste spisested i hele Svendborg!! og så kørte vi hjem lige i tide til at se knaldeserien (a.k.a. Tudors på dr2).
Idag har vi været til 3. jordmor besøg. Hos en anden jordmor end normalt, men hende her, Kirsten, var nu også rigtig rigtig skøn! Alt var i skønneste orden med mig og med Baby Juhl, der plaskede rundt da hun skulle mærke på (min meget spidse) mave
Vi snakkede om fødselsforberedelsen, hvilket hun står for og som vi starter om en uge. Og så sagde hun, at vi jo kunne være helt trygge, for der boede en jordmor på Alléskovvejen (hvor vi bor). Ahva?! jo, der bor en pensioneret jordmor lige ved siden af os (et sted) -og "hun ville ELSKE at blive hentet til at assistere til din fødsel, for hun savner sit arbejde helt vildt"
Så Søren sagde, at med hans lynkursus OG en jordmor i nabolaget, var han helt og aldeles klar til det her fødsels-noget (også selvom han siger "Adrk!" og vender hovedet hvis der er fødselsbilleder i bøgerne han læser
).
Så her er vi nu, meget forelskede, meget lykkelige og meget klar til at skulle være en eller anden lille spirrevips mor og far 
(Billederne er: mig 28+0 = 3. trimester, Os på Voderup Klint, værelset hos Toldbodhuset og Ærø Højskole)