fødselsklip - barsels SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.751 visninger
6 svar
0 synes godt om
20. juli 2010

oo

aj, jeg sidder liiiige og stener på su.dk, for jeg skal jo bestille min barsels su nu. Søren er igang med fagforeningen nede i stuen

nåh men...er fødselsklip og su barselsklip det samme?? det ser umiddelbart sådan ud, jeg synes bare det er træls man skal bruge to forskellige ord...

og er der nogen der har brugt det der mixklip?

jeg går på barsel 1- september 2010 og starter på uddannelsen igen september 2011, så jeg skal jo kun vælge at være på barsel til august - eller hvad? må man gerne være studieaktiv og få barsels su?

nåh...det var rodet! hvis der er nogen der kan finde hoved og hale i mit indlæg og ved noget om det her cirkus, så skriv endelig!!

forresten...er der nogen der ved, om min su barsel har nogen indflydelse på Sørens 6 ugers barsel? indtil videre har vi forstået det sådan, at han kun kan få sine 6 uger, hvis jeg vælger at holde barsel i mindre end et år, men så virker det på den anden side som om at su barsel er helt uden for kategori....

GOKGOKGOK!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2010

K&S

Tjuhl skriver:

aj, jeg sidder liiiige og stener på su.dk, for jeg skal jo bestille min barsels su nu. Søren er igang med fagforeningen nede i stuen

nåh men...er fødselsklip og su barselsklip det samme?? det ser umiddelbart sådan ud, jeg synes bare det er træls man skal bruge to forskellige ord...

jeg går på barsel 1- september 2010 og starter på uddannelsen igen september 2011, så jeg skal jo kun vælge at være på barsel til august - eller hvad? må man gerne være studieaktiv og få barsels su?

nåh...det var rodet! hvis der er nogen der kan finde hoved og hale i mit indlæg og ved noget om det her cirkus, så skriv endelig!!

forresten...er der nogen der ved, om min su barsel har nogen indflydelse på Sørens 6 ugers barsel? indtil videre har vi forstået det sådan, at han kun kan få sine 6 uger, hvis jeg vælger at holde barsel i mindre end et år, men så virker det på den anden side som om at su barsel er helt uden for kategori....

GOKGOKGOK!

Hejsa

Jeg har også selv forsøgt at finde hoved og hale i det hele, fordi manden er på SU...!

Jeg har forstået det sådan, at betegnelserne "fødselsklip" og "barselsklip" bruges alt afhængig om det er en ungdomsuddannelse eller en videregående uddannelse, du er i gang med (men én og samme ting).

Jeg mener bestemt ikke, at din og farens klip har indflydelse på hinanden - som jeg har læst og forstået det, har moren ret til 12 ekstra klip og faren 6 ekstra klip (de kan bare ikke udbetales samtidig med den alm. SU)

Det var det jeg lige kunne svare på...!  Håber du finder ud af det hele

Katja

Anmeld

20. juli 2010

smokin

6 uger? Planlægger han er at holde 4 uger udover de 2 man får? I så fald så skærer de i din su i den anden ende såvidt jeg har forstået. Nicolai ville holde ekstra barsel fordi Malou har været så ked af det siden fødslen, men problemet var at han både skulle gå ned i løn (på dagpenge) og at de ville fjerne min indtægt de antal uger han holdte barsel oveni.

Ang. barselsklip så ved jeg ikke om det er det samme for dig, men mine var der 12 af. 1 for hver måned jeg ville holde barsel, så kan jeg så mixe dem som jeg vil.. hvis jeg fx kun vil holde i 7 måneder, så kan jeg få dobbeltsu nogle af månederne. (5)

Anmeld

20. juli 2010

Tro på dig selv.

Tjuhl skriver:

GOKGOKGOK!

Vælger du mixklip, så kan du 12 måneder få dobbelt su,og alm su men ikke det der ekstra sulån til forsørgere. Du SKAL være studieaktiv i hele perioden for at vælge mixklip, men du kan vælge og blande det som du selv ønsker.

Din mands barsel har ikke indflydelse på din barsel via su. Det er uafhænge af hinanden. Det berør kun ham, såfremt i begge er Su modtagere.

Nedenfor kan du se, hvilket muligheder du har og hvordan du kan bruge dine fødselsklip.

1. Enkeltklip. Hvis du vælger at få din ekstra SU udbetalt som enkeltklip, har du SU til 12 måneder som mor og til seks måneder som far, hvor du ikke behøver at være studieaktiv.
  2. Dobbeltklip. Hvis du vælger at få din ekstra SU udbetalt som dobbeltklip, har du SU til seks måneder som mor og til tre måneder som far, hvor du ikke behøver at være studieaktiv.
    Hvis du får SU-lån, bliver det også fordoblet i de måneder, du får udbetalt dobbeltklip.
  3. Miksklip. Her udbetaler vi den ekstra SU med et klip om måneden sammen med et klip af din almindelige SU. Derfor skal du være studieaktiv i perioden og opfylde de generelle betingelser. Du opfylder ikke betingelserne, hvis du for eksempel følger et særligt tilrettelagt uddannelsesforløb på nedsat tid. 
    Som mor kan du få miksklip i 12 måneder og som far i seks måneder. For at få miksklip, skal du stadig have mere af den almindelige SU tilbage på dit klippekort. Får du SU-lån, bliver det også fordoblet i de måneder, du får udbetalt miksklip.

Du kan vælge at kombinere de forskellige former for udbetaling. Med andre ord behøver du ikke at vælge samme udbetalingsmåde for hele den ekstra SU. For eksempel kan du som mor vælge at få enkeltklip i de første seks måneder og miksklip i de sidste seks måneder (hvis du har genoptaget din uddannelse). 

Jeg håber du kan bruge dette her til noget.

Ellers skriv igen, og jeg skal hjælpe dig...

Susanne.

Anmeld

20. juli 2010

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Tjuhl skriver:

GOKGOKGOK!

Jeg er helt sikker på, at det er det samme, men på videregående uddannelser kaldes det vist barselsklip.

Jeg er temmelig sikker på, at du ikke må være studieaktiv og modtage barselsklip på samme tid. Hvis du begynder at læse fra 1. september så skal du jo bare vælge at bruge almindelig SU derfra. Du kan bruge dine barselsklip som du vil, f.eks. et halvt års barsel = dobbeltklip eller du kan mikse dem med dine almindelige klip, men dette er jo kun muligt hvis du har noget ekstra SU (Det år alle får ekstra i forhold til hvad ens uddannelse er nomeret til at tage)

Barselsklip på SU har intet at gøre med den barsel en "arbejdende" kan tage. Derfor kan din mand i princippet holde meget længere barsel - altså på dagpenge, da dette ikke går ud over din ret til barselsklip.

F.eks. valgte vi at min mand afholdte de første fire måneders barsel sammen med mig. Men hvis du, som jeg var, er berettiget til barselsdagpenge oveni barselsklip (altså fordi du har haft et arbejde ved siden af studierne og opfylder betingelserne) så bliver din tid med barselsdagpenge forkortet tilsvarende af hvad din mand bruger...

Håber det er til at forstå ??

Anmeld

20. juli 2010

oo

hej alle

TAK for svar

det lykkedes os at finde ud af det med hjælp fra fagforeningen og kommunen.

jeg tager et års SU barsel og fordi kommunen ikke skal godtgøre noget der (som de skal med alt andet barsel åbenbart), så har Søren ikke bare 6 uger udover de 2 uger efter fødslen, han har hele 12 uger MED FULD LØN  det var RET fedt at finde ud af!!

så nu er min barsels SU ansøgning sendt og Søren skal så bare melde hvornår og hvordan han vil holde sine 12 uger (de behøver nemlig ikke være sammenhængende) senest 8 uger efter baby juhl er kommet til verden

Anmeld

20. juli 2010

Halbschön

Tjuhl skriver:

GOKGOKGOK!

Mht SU.. ja så er fødselsklip/barselsklip det samme..

Du får tildelt 12klip.. Dem kan du så vælge at bruge over et år - og det er jo egentlig det du skal... Miksklip kan du bruge, hvis du har flere klip tilbage når du starter på studiet igen.. Du kan ikke få "rene" fødselsklip mens du er aktiv på studiet - man skal holde orlov, for at kunne få dem tildelt..

Min barsel så således ud:

Termin 2/10. Barsel fra 1/10-09 - 1/3-2010

Jeg fik således dobbelt fødselsklip i:

Okt 09¨

Nov 09

Dec 09

Jan 10

Feb 10 = 10klip.

Jeg strter så på studiet igen 1/3, og får så de sidste som miksklip, altså et fødselsklip+1alm:

Marts 10

April 10 = 2klip. Og så var de brugt, og nu får jeg så alm SU igen..

Håber det var til at forstå ;o)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.