Hjælp! Amning og p-piller.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.370 visninger
9 svar
0 synes godt om
13. juli 2010

Mette.

Hej piger.

For 3 uger siden var jeg til 8 ugers undersøgelse efter fødslen. I den forbindelse ordinerede min læge p-piller som er godkendt selvom om man ammer.

Nu hvor jeg har været på dem i knap 3 uger, synes jeg det føles som om jeg har mindre mælk. Det blev sådan lidt bekræftiget da min SP var her i går. MIn lille trold har kun taget 400 gram på, på 4 uger hvor hun ellers har taget 200 gram på om ugen indtil der. Min SP sagde dog at hun var fin og fulgte sin kurve og derfor ville hun ikke gøre noget trods den lille vægtøgning. Det skal lige siges hun i forvejen ikke er så stor. Ved fødsel vejede hun bare 3300 gram og nu 5 kg og er næsten 12 uger gammel.

Jeg har det selvfølgelig ret træls med min lille pige virke mere ked af det, som om hun er mere sulten end der er mælk. Mit spørgsmål er så - er der nogen som kender til at produktionen kan nedsættes ved p-piller? og bliver den sat op igen hvis jeg stopper dem øjeblikkeligt? Er man i tvivl om hvornår man ikke har mere mælk? Jeg synes ikke rigtigt jeg kan føle hvis mit bryst er tømt. :s

Knus Mette, som er nervøs for lille Emilie ikke får mad nok

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2010

saraa

hej hej..

altså min læge fortalte mig at p-piller ville nedsætte mælkeproduktionen kraftigt, så det undrer mig lidt din læge ikke har sagt noget, men det kan selvfølgelig os være forskelligt fra læge til læge, mener os der står noget i den der seddel i pakken om bivirkninger osv, jeg kan desværre ikke fortælle om du vil få mere mælk hvis du stopper dem.. Men siger hun ikke til hvis og når hun er sulten? jeg vil os lige tilføje at jeg ikke ammer mere gjorde jeg kun de 2 første uger og jeg var ikke i tvivl om når der ikke vare mere mælk, for der kommer jo til sidst ikke mere ud, håber du kunne bruge svaret til lidt.. knus sara

Anmeld

13. juli 2010

Mette.

hej hej..

altså min læge fortalte mig at p-piller ville nedsætte mælkeproduktionen kraftigt, så det undrer mig lidt din læge ikke har sagt noget, men det kan selvfølgelig os være forskelligt fra læge til læge, mener os der står noget i den der seddel i pakken om bivirkninger osv, jeg kan desværre ikke fortælle om du vil få mere mælk hvis du stopper dem.. Men siger hun ikke til hvis og når hun er sulten? jeg vil os lige tilføje at jeg ikke ammer mere gjorde jeg kun de 2 første uger og jeg var ikke i tvivl om når der ikke vare mere mælk, for der kommer jo til sidst ikke mere ud, håber du kunne bruge svaret til lidt.. knus sara

Min læge nævnte slet ikke noget om det kunne nedsætte, men eftersom jeg har haft rigtig meget mælk indtil jeg startede på dem, synes jeg jo der kunne være en sammenhæng.

Jo, hun siger til når hun er sulten, men når hun har spist et par minutter er det som om hun bliver urolig og møver, som om hun prøver at få mælk som ikke er der. Selvom hun opføre sig sådan kan jeg fortsat selv presse mælk ud, men det har min SP også fortalt mig man i princippet altid kan, selvom brystet nærmest er tomt. Derfor er jeg virkelig i tvivl om hun får det hun skal.

Men tusind tak for svar. Må vidst nærmest prøve at kontakte min læge.

Anmeld

13. juli 2010

saraa

ja hvis hun ikke har gjort det før kunne det godt tyde på hun ikke får næring nok, altså min læge ville ihvertfald ikke give mig p-piller hvis jeg ammede.. men hun tager jo på som du selv skriver, har du prøvet at give hende lidt mme at suplerre (staves) med, det kunne måske hjælpe hvis hun er sulten efter du har ammet, ved ellers ikke lige hvad der er af muligheder desværre!!

Anmeld

13. juli 2010

Pige2009

Man må hjertens gerne tage sine P-piller mens man ammer uanset mærke, men grunden til at mange vælger mini-piller i stedet, er netop, at P-piller nedsætter mælkeproduktionen - jeg forstår slet ikke hvorfor din læge ikke har informeret dig om denne risiko!?

Hvis du gerne vil fortsætte med P-piller, ville jeg supplere op med MME ellers ville jeg erstatte P-piller med mini-piller for at få amningen op at køre igen

K.h. Linda, som selv tager mini-piller

Anmeld

13. juli 2010

Moldemine

Hej
Jeg kom på p-piller da jeg ammede, og det sænkede min mælkeproduktion, men efter 14-22dage var min produktion oppe på normalen igen. min datter var meget pylret de 14 dage efter jeg var begyndt på p-pillen, men det skyldes(efter min læge) at mælken kunne forandre smag, da man tilføre kroppen ekstra hormoner...
Så bare rolig, du skal nok få mælk nok igen (det gjorde jeg ihvert fald) Mit bedste råd til dig vil være, at du skal drikke en masse, og prøve at lade være med at tænke på at p-pillerne kan sænke produktionen, da dine tanker også kan gøre at din mælkeproduktion falder..
De bedste tanker herfra

Anmeld

13. juli 2010

Moldemine

Jeg ville suplere med MME hvis din datter giver udtryk for hun er mere sulten

Anmeld

14. juli 2010

Mette.

saraa skriver:

ja hvis hun ikke har gjort det før kunne det godt tyde på hun ikke får næring nok, altså min læge ville ihvertfald ikke give mig p-piller hvis jeg ammede.. men hun tager jo på som du selv skriver, har du prøvet at give hende lidt mme at suplerre (staves) med, det kunne måske hjælpe hvis hun er sulten efter du har ammet, ved ellers ikke lige hvad der er af muligheder desværre!!

Jeg har lige talt med min læge her til morgen og fundet ud af hun hvertfald ikke får helt som hun har behov for. Jeg er stoppet på p-piller, da det helt sikkert er dem som har nedsat produktionen og i løbet af nogle dage skulle den gerne stige igen.

Hun har fået lidt mme efter amning, bare 40 ml, så hun har været sulten. Hun er bare helt rolig nu og har sovet igennem hele natten, efter hun fik en flaske mme i går aftes også Tak for hjælpen!

Anmeld

14. juli 2010

Mette.

Baagøe skriver:

Man må hjertens gerne tage sine P-piller mens man ammer uanset mærke, men grunden til at mange vælger mini-piller i stedet, er netop, at P-piller nedsætter mælkeproduktionen - jeg forstår slet ikke hvorfor din læge ikke har informeret dig om denne risiko!?

Hvis du gerne vil fortsætte med P-piller, ville jeg supplere op med MME ellers ville jeg erstatte P-piller med mini-piller for at få amningen op at køre igen

K.h. Linda, som selv tager mini-piller

Nej, min læge har ikke informeret mig Jeg talte med en anden læge i lægehuset i dag og hun var ret rystet over jeg slet ikke havde fået den risiko af vide af min egen læge da Emilie jo ikke har fået nok mad i 14 dage nu og derfor har været så ked af det.

Hun har fået lidt mme i går aftes og her til morgen og er allerede meget glad og tilfreds som hun plejer Jeg har stoppet på p-pillerne og forhåbentligt går der ikke længe inden produktionen kommer op igen. Så må jeg overveje mini piller hvis de er ligeså gode. Tak for svar.

Anmeld

14. juli 2010

Mette.

Malouis skriver:

Hej
Jeg kom på p-piller da jeg ammede, og det sænkede min mælkeproduktion, men efter 14-22dage var min produktion oppe på normalen igen. min datter var meget pylret de 14 dage efter jeg var begyndt på p-pillen, men det skyldes(efter min læge) at mælken kunne forandre smag, da man tilføre kroppen ekstra hormoner...
Så bare rolig, du skal nok få mælk nok igen (det gjorde jeg ihvert fald) Mit bedste råd til dig vil være, at du skal drikke en masse, og prøve at lade være med at tænke på at p-pillerne kan sænke produktionen, da dine tanker også kan gøre at din mælkeproduktion falder..
De bedste tanker herfra

Tak for svar! dejligt at høre jeg ikke er alene om pludselig at have mindre mælk af den grund så. Jeg er stoppet med dem nu, så nu håber jeg at min produktion også kommer tilbage som dig gjorde

Min læge mente der var en god chance, så jeg krydser og giver hende lidt mme også, så jeg er sikker på hun ikke er sulten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.