Kartoffelmos og nedfrysning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.788 visninger
4 svar
0 synes godt om
13. juli 2010

Na-Wi

Må man nedfryse kartoffelmos som er blandet sammen med grøntsager og kød ?

Har selvfølgelig lavet en ordenlig potion til William, men kom til at tænke på om man må fryse kartofler, synes jeg har hørt et eller andet om at det må man ikke  

Knus Nanna

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2010

grinny

Naannaa87 skriver:

Må man nedfryse kartoffelmos som er blandet sammen med grøntsager og kød ?

Har selvfølgelig lavet en ordenlig potion til William, men kom til at tænke på om man må fryse kartofler, synes jeg har hørt et eller andet om at det må man ikke  

Knus Nanna

Det tror jeg da godt man må, det har min veninde i hvert fald altid gjort.. Tænker også lidt, at pomfritter vel også er kartoffelmos.

Anmeld

13. juli 2010

Na-Wi

grinny skriver:

Det tror jeg da godt man må, det har min veninde i hvert fald altid gjort.. Tænker også lidt, at pomfritter vel også er kartoffelmos.

Ja det kan du da egentlig have ret i

Men der er bare nogle alarm klokker der ringer for synes jeg har hørt et eller andet omkring det

Anmeld

13. juli 2010

grinny

Naannaa87 skriver:

Ja det kan du da egentlig have ret i

Men der er bare nogle alarm klokker der ringer for synes jeg har hørt et eller andet omkring det

Fandt det her på nettet, det er godt nok lidt langt

Kartoffelsmos kan sagtens fryses, svaret vil være begrundet i den følgende (lidt lange) forklaring. Optøning vil nok være bedst at gøre i mikroovn eller i optøet tilstand i ovn.

Under korrekt frysning og opbevaring af fødevarer vil der kun komme mindre ændringer i de næringsmæssige og smagsmæssige egenskaber. Der kan derimod forekomme (større eller mindre) kvalitetsmæssige ændringer ved frysning af fødevarer.

For det første vil teksturen af fødevaren ændres, hvilket skyldes, at der ved indfrysning dannes iskrystaller. Når dette sker i cellevæv, kan cellerne blive ødelagt; de bliver sprængt af iskrystallerne. Ved efterfølgende optøning af fødevaren mistes en del vand (dryptab), da de ødelagte celler ikke kan holde på vandet. Fødevaren vil ende op med en mere blød og slatten konsistens. Muskelceller (kød) er forholdsvis fleksible, mens planteceller nemmere ødelægges. Jo større iskrystaller, der dannes under indfrysningen, des større vil skaderne være. Store iskrystaller dannes ved langsom indfrysning, og derfor skal indfrysning altid foregå så hurtigt som muligt. Det skal dog nævnes, at disse skader er mindre ved sammenligning med alternative konserveringsformer, som f.eks. henkogning.

For det andet kan der forekomme destabilisering af emulsioner (blanding af fedt og vand, f.eks. mayonnaise), så de skiller, og proteinholdige opløsninger kan risikere at fælde ud (klumpe). Dette gør at mælk, fløde, mayonnaise o. lign. produkter er mindre egnede til frysning.

For det tredje kan der forekomme kemiske ændringer i fødevarer under frysning af længere varighed. Ændringerne kan f.eks. bestå i tab af farve, tab af vitaminer, misfarvning af fødevaren, dannelse af dårlige lugte eller oxidation af fedtstof. Inden frysning af grøntsager foretages ofte blanchering, en kortvarig skoldning efterfulgt af skylning i koldt vand, for at undgå disse ændringer. 

Typiske fryseegnede produkter er frugt, grøntsager, fisk og skaldyr, kød og bagværk.

Anmeld

13. juli 2010

klmf

Det må du gerne! Jeg laver portioner hver for sig af mos, grønsager og kød og tager det så op og bikser det sammen til hans aftensmad. Ingen problemer der Jeg putter dog først mælk i kartoffelmosen når jeg har varmet den op igen....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.