Ihhhh vi kan ikke finde reglerne for kalaha og jeg mener ikke dem min datter bruger er rigtige, for på hendes måde vil den der begynder altid vinde.
Så googlede jeg og de regler jeg finder giver mere mening, meeen hvad sker der når man den sidste kugle fra en håndfuld ender i et hul med kugler, egne eller den andens? Det står der intet om i de regler jeg finder.
Regler:
Spillet spilles af 2 spillere. En tilfældig spiller starter det første spil, efterfølgende spil startes af taberen af det foregående spil. Hvis et spil ender uafgjort startes næste spil af samme spiller som startede det foregående spil.
Spillepladen består af 6 huller (amboer) på hver side af brættet, samt 2 større huller (kalaha’er), 1 i hver ende af brættet. Man ejer kalaha’en til højre, og modstanderens er den til venstre.
Ved starten af spillet er der placeret 6 kugler i hver af amboerne.
Efter tur tager en spiller alle kuglerne fra en af sine egne amboer, og fordeler dem i retning mod uret. Man skal placere 1 kugle i hver af sine egne amboer, 1 i egen kalaha, og modstanderens amboer. Hvis man har kugler nok til at nå op til modstanderens kalaha, så springer man denne over og fortsætter med ens egne amboer.
Spillet stopper når den ene spiller har mere end halvdelen af kuglerne I sin kalaha, eller den ene spiller ikke har flere kugler tilbage.
Anmeld