regler i kalaha ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.859 visninger
8 svar
0 synes godt om
13. juli 2010

Kamelia

Ihhhh vi kan ikke finde reglerne for kalaha og jeg mener ikke dem min datter bruger er rigtige, for på hendes måde vil den der begynder altid vinde.

Så googlede jeg og de regler jeg finder giver mere mening, meeen hvad sker der når man den sidste kugle fra en håndfuld ender i et hul med kugler, egne eller den andens? Det står der intet om i de regler jeg finder.

Regler:

Spillet spilles af 2 spillere. En tilfældig spiller starter det første spil, efterfølgende spil startes af taberen af det foregående spil. Hvis et spil ender uafgjort startes næste spil af samme spiller som startede det foregående spil.

Spillepladen består af 6 huller (amboer) på hver side af brættet, samt 2 større huller (kalaha’er), 1 i hver ende af brættet. Man ejer kalaha’en til højre, og modstanderens er den til venstre.

Ved starten af spillet er der placeret 6 kugler i hver af amboerne.

Efter tur tager en spiller alle kuglerne fra en af sine egne amboer, og fordeler dem i retning mod uret. Man skal placere 1 kugle i hver af sine egne amboer, 1 i egen kalaha, og modstanderens amboer. Hvis man har kugler nok til at nå op til modstanderens kalaha, så springer man denne over og fortsætter med ens egne amboer.

Spillet stopper når den ene spiller har mere end halvdelen af kuglerne I sin kalaha, eller den ene spiller ikke har flere kugler tilbage.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Altså og hvis man lander i et hul, med kugler i, så må man tage kuglerne op og fortsætte, ik???...

MIn datter har også lært nogen helt underlige regler i sfo'en...

Kan de være lavet om`?!...

Anmeld

13. juli 2010

Mamman

Profilbillede for Mamman

Jeg siger det samme som zafir.

Hver gang man havner i et "hul" hvor der er kugler i, må man samle dem op og fortsætte (selvfølgelig ikke hvis det er de store huller), sådan spillede vi i hvertfald

Anmeld

13. juli 2010

Christinahr

da jeg i sin tid spillede kalaha, var der to forskellige sæt regler

Anmeld

13. juli 2010

oo

man kan google spilleregler - heldigvis det gør vi ret tit, for vi har også en underlig tendens til at smide reglerne ud som det første

Anmeld

13. juli 2010

Tina2

Zafir skriver:

Altså og hvis man lander i et hul, med kugler i, så må man tage kuglerne op og fortsætte, ik???...

MIn datter har også lært nogen helt underlige regler i sfo'en...

Kan de være lavet om`?!...

Sådan spiller vi også her.... At så tager man dem op og fortsætter til man lander i et tomt hul, derefter er det modstanderens tur....

Lander man med sidste kugle i sin kalaha er det frivilligt hvilket hul i ens egen side man starter med:-)

Tina (hvis datter ELSKER at spille Kalaha) :-)

Anmeld

13. juli 2010

Barbamama

og hvis man kommer til at putte sin kugle i modstanderens kalaha må modstanderen sige "kalaha" og beholde kuglen

Anmeld

13. juli 2010

mor_sabina

Tina2 skriver:

Sådan spiller vi også her.... At så tager man dem op og fortsætter til man lander i et tomt hul, derefter er det modstanderens tur....

Lander man med sidste kugle i sin kalaha er det frivilligt hvilket hul i ens egen side man starter med:-)

Tina (hvis datter ELSKER at spille Kalaha) :-)

Enig

Anmeld

13. juli 2010

mariamiss6

Der findes vidst to sæt regler til kalaha....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.