Nogen der har et barn der er allergisk overfor noget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

989 visninger
6 svar
0 synes godt om
11. juli 2010

denlille

Min søn på 2 år er allegisk overfor et eller andet-ja bare jeg vidste hvad det var??....Han blir pludselig rød og hævet i ansigtet. Dette er sket 4 gange nu..Jeg har fået vuggest til at skrive op hvad han har fået at spise og jeg troede egentlig det var pærer da han havde fået det 2 i streg hvor han fik en reaktion. Men nu i dag har han fået en reaktion igen og har ikke fået pærer. Min læge synes vi skal vente med at få ham testet..Og priktest vil de først lave når han er 3 år. Er der nogen af jer der har fået testetjeres børn? Er det med en blodprøve? Håber nogen har tid til at svare mig på denne varme sommerdag:-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juli 2010

klmf

Nu har jeg ikke lige selv et barn med allergi (kun eksem foreløbig), men jeg arbejder som sygeplejerske og laver priktest på voksne. En almindelig priktest er for pollen, husstøvmider og skimmelsvamp - det er sådan standardpanelet. Så når det er fødevarer og når det er et barn, så skal du nok ind til et allergicenter (som på OUH fx). En priktest foregår i korte træk ved at der lægges to dråber indeholdende det man tester for på huden  - fx bynke - og så prikkes det ned i huden. Det skal kun lige perforere det yderste hudlag, så det er egentlig ikke så slemt, selvom det ser noget drabeligt ud. Så sidder man i 15 minutter (kortere eller længere måske afhængigt af hvilke allergener, der testes for) og så kan man se, om jman har reageret. Man kigger efter et 'myggestik', der bliver rødt og klør. Det skal være 3 mm i diameter før man kan sige, det er en fuldgyldig reaktion.

Man kan også tage blodprøver og tjekke for antistoffer, men ved ikke hvor meget man gør det ved børn.

God bedring med den lille

Anmeld

11. juli 2010

Ni-ko-li-ne

spætte skriver:

Min søn på 2 år er allegisk overfor et eller andet-ja bare jeg vidste hvad det var??....Han blir pludselig rød og hævet i ansigtet. Dette er sket 4 gange nu..Jeg har fået vuggest til at skrive op hvad han har fået at spise og jeg troede egentlig det var pærer da han havde fået det 2 i streg hvor han fik en reaktion. Men nu i dag har han fået en reaktion igen og har ikke fået pærer. Min læge synes vi skal vente med at få ham testet..Og priktest vil de først lave når han er 3 år. Er der nogen af jer der har fået testetjeres børn? Er det med en blodprøve? Håber nogen har tid til at svare mig på denne varme sommerdag:-)

hej ven

da Nikoline var 3 mdr gammel, begyndte hun at få en masse børneeksem... vi gik en rum tid og smurte det med hormoncremer... men det blev ved og ved... af og til fik hun også nældefeber... til sidst var det så slemt, at hun måtte sove ved siden af mig (farmand på sofaen) så jeg kunne klø hende om natten, ellers vågnede hun!

vi blev priktestet ved lægen da hun vart godt 7 mdr, for husstøvmider, hunde, katte, skimmel osv... intet at se der...

vores læge tog os seriøst, og da hun var godt 8 mdr blev vi henvist til en børnelæge med speciale i allergi. han sendte os ind på OUH for at få taget en blodprøve.... der var Nikoline lige over 8 mdr... sikken et mareridt... Nikoline skulle jo holdes fast på briksen og så stak de ellers løs med en kæmpe kanyle, til sidst havde de HELE kanylen inde i hendes lille arm!!! der sagde vi stop... og måtte gå hjem uden blodprøve...

børnelægen fik så deres egen sygeplejerske til at prikteste Nikoline.... for mælk, æg og to andre ting... og vupti.... Nikoline reagerede vildt vildt vildt på æg! så det var synderen....

idag (er hun lige over 1,5 år) slår hun stadig ud og kan stadig få nældefeber, så vi kommer sikkert ikke udenom den blodprøve! med ved at undgå æggene og vaske og smøre med A-derma fra apoteket, er vi kommet problemerne meget til livs!

de siger at bl.a. melon og tomat ofte kan virke hudirriterende hos børn, endividere kan man være opmærksom på: skalddyr, jordbær og andre bær

Anmeld

11. juli 2010

Mor til Frederic og Freya

Frederic fik også børne eksem i en tidlig alder - men det kan holdes nede med aderma exomega - mild eksem crem (uden recept) og en stærk crem i klasse 3 (på recept) Sjældent vi bruger det stærke hormon crem.

Frederic er blevet prik testet for fødevare allergi og dyr. Desuden er han's blod blevet tjekket for cøliaki -levertal - blod procent - iltning osv.

Det blev han da han var omking 14/15 mdr da han tabte sig fra 10,8 - 9,6 kg på 1 mdr. Uden at være synlig syg.

De er så kommet frem til at det er tilsætnings stof/stoffer, han ikke kan tåle. Men det er utrolig svært at finde frem til hvilket stof, det eneste vi kan er at holde ham fra de ting vi ved han reagerer på.

Han får noget der ligner børne eksem først på det ene øje dernæst nogle store områder med svær udslet - som ikke kan tages med det stærke crem eller anden crem. Han bliver ekstrem træt, har tynd tynd mave og 1½ time efter det hårdeste afføring, løber hurtig tør for energi mm.

Anmeld

11. juli 2010

denlille

Tak for jeres svar..Han har fået æg i dag og det er elllers længe siden han har fået dette så måske er synderen de`r? Nu overvejer jeg om han skal have det i morgen også for at udelukke om det er det...synes bare det er synd for ham at han skal gå og have kløe hele dagen igen...Ville i teste  ham i morgen med æg??

Anmeld

11. juli 2010

Mor til Frederic og Freya

spætte skriver:

Tak for jeres svar..Han har fået æg i dag og det er elllers længe siden han har fået dette så måske er synderen de`r? Nu overvejer jeg om han skal have det i morgen også for at udelukke om det er det...synes bare det er synd for ham at han skal gå og have kløe hele dagen igen...Ville i teste  ham i morgen med æg??

Vi fik at vide på børne amb som vi stadig render på, at vi skulle holde en pause med at teste.

Lade hans krop få ro - da de mener det er utrolig hårdt for hans krop både at have astma og komme sig efter et tilsætning stof udbrud... Da han er 88 cm og vejer 10,3 kg

Desuden viser han ikke sult, så det er hårdt at finde noget han spiser og han så ikke kan tåle det.

Og da de ikke ved hvilken/ hvilke/ hvilket tilsætningsstof det er, fik vi det råd selv at have mad med til ham i gæste dp..

Anmeld

11. juli 2010

N&J

Jeg syntes I skal vente med at teste til fx. jeres sommerferie, så ved I 100 % hvad der kommer indebords og I kan så tjekke op på det, jeg troede Nikita reagerede på jordbær og efterprøvede det et par gange, men der skete intet, jeg tænker at der ofte er spor af æg, nødder mm i mange fødevare, så jeg syntes faktisk det er en god ide at prøve nogle af, men med omtanke selvfølgelig, for selvfølgelig skal barnet ikke have unødvendige gener, så lægge "testen" i de dage hvor det heller ikke er varmest, tænker at eksemen reagere endnu mere ved solen.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.