Det 3. skemåltid - nogle gode forslag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

654 visninger
9 svar
0 synes godt om
9. juli 2010

patella

Bastian har nu spist "rigtig" mad i en måned og er blevet meget glad for havregrød eller øllebrød om morgenen og ELSKER sin grønsagsmos med forskelligt moset kød om aftenen 

Men det er nok ved at være tid til det 3. skemåltid. Vi har prøvet lidt med noget Cultura med sveskemos p.g.a. hård mave, men han er godt nok ikke vild med det 

Hvad har I af forslag til det 3. skemåltid, hvis det ikke skal være rugbrød endnu.

Og hvornår kan man begynde på rugbrød - han er ikke så vild med klumper eller at tygge endnu...

Tak for evt. svar 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2010

patella

Slet ingen 

Anmeld

9. juli 2010

Decoban

Simone begyndte på rygbrød da hun avr 7 mdr, fordi hun ikke gad øllebrøden overhovet.

hvad med cultura/a38 med æblemos eller anden sød frugtmos, til at tage den syrlige smag.

ellers kan det også sagtens være rismels- eller majsmelsgrød, SImone var helt vild med rismelsgrød med jordbærmos, som mellemmåltid da hun var 6-8 mdr...

men ellers kan 3. måltid jo sagten være en genganger i løbet af dagen, altså 2*havregrød på samme dag...

Anmeld

9. juli 2010

patella

Decoban skriver:

Simone begyndte på rygbrød da hun avr 7 mdr, fordi hun ikke gad øllebrøden overhovet.

hvad med cultura/a38 med æblemos eller anden sød frugtmos, til at tage den syrlige smag.

ellers kan det også sagtens være rismels- eller majsmelsgrød, SImone var helt vild med rismelsgrød med jordbærmos, som mellemmåltid da hun var 6-8 mdr...

men ellers kan 3. måltid jo sagten være en genganger i løbet af dagen, altså 2*havregrød på samme dag...

Okay, det var gode forslag. Jeg skal sikkert bare putte endnu mere frugtmos i culturaen, for jeg kan tydeligt se på ham han  syns det er for syrligt. 

God idé med majsmel-grøden. Det har han også altid elsket, men jeg havde bare en idé om at det hørte til den allerførste skemad... det var også en god idé. 

Men er det en dårlig idé at begynde på bittesmå rugbrødshapser før de kan "tygge"?

Anmeld

9. juli 2010

Decoban

det vi startede med med rugbrød, var helt små stykker på 5*5mm, hvor jeg først hældte lidt mælk/vand ud på tallerkenen, og lagde rugbrødet oven på, men jeg smurte og skar ud, sådan at det blev blødet lidt op, og var nemmere at "tygge", for ligsom at vende hende til at skulle tygge maden, samtidig med at det stadig var rigtig blødt...

vi brugte rismelsgrød som mellemmåltid frem til hun var 9 mdr, så gik vi over til boller/frugt som mellemmåltid. Altså det er jo ikke så mættende når de bliver større, men det fungere fint som mindre måltid, så de har appetit til hovedmåltiderne.

da vi begyndte på a38 med frugtmos, var det nærmest ½ a38 og ½ frugtmos, fordi det jo er meget syrligt, og så bare mindre og mindre frugtmos for hver gang, indtil vi kom frem til en blanding som var passende...

Anmeld

9. juli 2010

Tanja1

Man kan begynde med rugbrødsbidder når barnet er 7-8 mdr, fx med en god leverpostej... Prøv evt. at skære de hårde kanter af at starte med, hvis det ellers er for voldsomt for barnet. Bare ikke gøre det i for lang tid, så han ikke vænner sig til det.

Har du fået anbefalet Cultura af din sundh.plejerske? Så vidt jeg ved, er lige præcis Cultura ret hårdt for en lille babymave at fordøje, og anbefales derfor ikke endnu. Men det kan være det er gammeldagsviden...

Ellers tror jeg at jeg gav to grød-måltider og en grøntsagsmos-måltid inden jeg begyndte med rugbrød til min søn. Eller bare frugtmos som den 3.måltid, da jeg stadigvæk ammede også så meget, at han ikke var så sulten endnu. Min søn kunne godt nok lide ren sveskemos bare som sådan, eller moset sammen med æbler. Og du husker vel ikke at give (for meget) banan, inden maven fungerer igen?

Anmeld

9. juli 2010

patella

Decoban skriver:

det vi startede med med rugbrød, var helt små stykker på 5*5mm, hvor jeg først hældte lidt mælk/vand ud på tallerkenen, og lagde rugbrødet oven på, men jeg smurte og skar ud, sådan at det blev blødet lidt op, og var nemmere at "tygge", for ligsom at vende hende til at skulle tygge maden, samtidig med at det stadig var rigtig blødt...

vi brugte rismelsgrød som mellemmåltid frem til hun var 9 mdr, så gik vi over til boller/frugt som mellemmåltid. Altså det er jo ikke så mættende når de bliver større, men det fungere fint som mindre måltid, så de har appetit til hovedmåltiderne.

da vi begyndte på a38 med frugtmos, var det nærmest ½ a38 og ½ frugtmos, fordi det jo er meget syrligt, og så bare mindre og mindre frugtmos for hver gang, indtil vi kom frem til en blanding som var passende...

Tak for dine gode forslag - dem vil jeg prøve at følge  Der er rigtig meget jeg tror jeg kan bruge til noget

Anmeld

9. juli 2010

patella

Tanja1 skriver:

Man kan begynde med rugbrødsbidder når barnet er 7-8 mdr, fx med en god leverpostej... Prøv evt. at skære de hårde kanter af at starte med, hvis det ellers er for voldsomt for barnet. Bare ikke gøre det i for lang tid, så han ikke vænner sig til det.

Har du fået anbefalet Cultura af din sundh.plejerske? Så vidt jeg ved, er lige præcis Cultura ret hårdt for en lille babymave at fordøje, og anbefales derfor ikke endnu. Men det kan være det er gammeldagsviden...

Ellers tror jeg at jeg gav to grød-måltider og en grøntsagsmos-måltid inden jeg begyndte med rugbrød til min søn. Eller bare frugtmos som den 3.måltid, da jeg stadigvæk ammede også så meget, at han ikke var så sulten endnu. Min søn kunne godt nok lide ren sveskemos bare som sådan, eller moset sammen med æbler. Og du husker vel ikke at give (for meget) banan, inden maven fungerer igen?

Mange tak for dine fine råd 

Ja det er sundhedsplejersken der har anbefalet Cutura, NETOP fordi han havde bøvl  med maven - det er da ikke så smart, hvis det er som du skriver Jeg tror jeg vil gå over til a38 i stedet så.  

Min søn elsker også ren sveskemos, men jeg var bare bange for at det blev lige voldsomt nok?! Det gør måske ikke så meget - hvor meget kan de ca. tåle?

Anmeld

9. juli 2010

Tanja1

patella skriver:

Mange tak for dine fine råd 

Ja det er sundhedsplejersken der har anbefalet Cutura, NETOP fordi han havde bøvl  med maven - det er da ikke så smart, hvis det er som du skriver Jeg tror jeg vil gå over til a38 i stedet så.  

Min søn elsker også ren sveskemos, men jeg var bare bange for at det blev lige voldsomt nok?! Det gør måske ikke så meget - hvor meget kan de ca. tåle?

Det var så lidt .

Kan ikke sige så meget om a38, da min søn må ikke få mælkeprodukter, og har derfor ikke sat mig så meget ind i det, kunne bare huske det med cultura fra tidligere arbejde. Var pædagog på en daginstitution, hvor køkkendamen, uddannet i ernæring og sundhed, rådede en familie ikke til at give det til deres barn, som havde meget bøvl med maven, dog var det vist omvendt, altså dårlig mave... Men hun sagde at Cultura var for stærkt, barnet var 7-8mdr. Men det var også 5 år siden.

Om hvor meget de små kan tåle af forskelligt, tror jeg bare man må prøve sig frem... Lidt af gangen i starten, så lidt mere efterhånden. Mavsen skal jo lige vænne sig til alt det nye, og det kan tage tid .

Anmeld

9. juli 2010

Halbschön

patella skriver:

Bastian har nu spist "rigtig" mad i en måned og er blevet meget glad for havregrød eller øllebrød om morgenen og ELSKER sin grønsagsmos med forskelligt moset kød om aftenen 

Men det er nok ved at være tid til det 3. skemåltid. Vi har prøvet lidt med noget Cultura med sveskemos p.g.a. hård mave, men han er godt nok ikke vild med det 

Hvad har I af forslag til det 3. skemåltid, hvis det ikke skal være rugbrød endnu.

Og hvornår kan man begynde på rugbrød - han er ikke så vild med klumper eller at tygge endnu...

Tak for evt. svar 

Hejsa ;-)

Nicolai begyndte på rugbrød da han var 6mdr, med forskelligt smørbart pålæg.. jeg skar det ud i hapsere på en tallerken med lidt mælk.. i starten brugte jeg mme for at han ku kende smagen, så sødmælk og nu ingenting... Så kunne det stå og suge det til sig, indtil det blev dejligt blødt...

Ellers kan du prøve med lidt yoghurt - de små SKAL ha den fede med 3,5%procent fedt, da der er for mange proteiner i det andet... Jeg plejer at købe en sødmælksyoghurt naturel... Og så rører jeg det op med sukkerfri marmelade eller med frugtmos.. yoghurt må dog ikke gælde for et fuldt måltid, kun mellemmåltid..

Nicolai er nu 8mdr og spiser:

Morgen - havregrød

Formiddag - grovbolle

Middag - rugbrød

Eftermiddag - grovbolle og frugt

Sen eftermiddag inden aftensmad - riskiks, grøntsager i små hapsere, osthaps, frugtstang...

Aftensmad - enten det samme som os, eller kartofler og grøntsager samt kød eller fisk..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.