Jordmor samtale eller?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.001 visninger
12 svar
0 synes godt om
9. juli 2010

Anonym trådstarter

Jeg har fået brev om at jeg skal ned og snakke med en omkring down syndrom og have taget blodprøver , så vit jeg kan forstå det og det ca vil tage 1 time .

er det vores jordmor vi skal snakke med og hvad skal der ske mere på denne time?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2010

XXSS

Har du været til nakkefoldsskanning? hvor langt er du henne?

Her i københavn (Gentofte Hospital, og Hvidovre Hospital) foregår det ikke på den måde.. Her kommer man til blodprøvetagning og nogle uger efter nakkefoldsskanning, hvor de så vurderer risikoen ud fra både prøver og skanning..

Anmeld

9. juli 2010

Anonym trådstarter

Tanja78 skriver:

Har du været til nakkefoldsskanning? hvor langt er du henne?

Her i københavn (Gentofte Hospital, og Hvidovre Hospital) foregår det ikke på den måde.. Her kommer man til blodprøvetagning og nogle uger efter nakkefoldsskanning, hvor de så vurderer risikoen ud fra både prøver og skanning..

jeg er 9 + når jeg skal afsted dvs på mandag

Anmeld

9. juli 2010

XXSS

Anonym skriver:

Ok så har du ikke fået taget hverken blodprøver eller skanning (det gøres først i omkring uge 12)...

Hvilken kommune bor du i? Jeg vil tro, at det blot er en alm. samtale med en jordmoder.. Men har desværre aldrig hørt om den måde at indkalde på  - men jeg ved også bare at de gør det så forskelligt fra region til region...

Anmeld

9. juli 2010

XXSS

Anonym skriver:

så lige at du skulle have taget blodprøve også - så kan det sagtens være den blodprøve man får taget før skanningen.. Min blev taget på hospitalet og så gik vi hjem igen - efter at vi havde fået en tid til nakkefoldsskanning. Der var det en læge/sygeplejerske, der kort forklarede os om hvordan det hænger sammen med tal, blodprøver og skanning i forhold til down syndrom og hvor stor % der er for det..

jeg tror bestemt ikke at du har noget at bekymre dig om

Anmeld

9. juli 2010

Anonym trådstarter

der står bare at det er en henvisning fra egen læge om risikovurdering for down syndrom, infomationsmøde - samt efterfløgende blodprøver.

Også står der bare ....desuden er der resevert tid til scanning d. 5 aug. - men der står intet om hvilken scaning ??

jeg er lidt forvirrit

Anmeld

9. juli 2010

Decoban

det er godt nok heller ikke noget jeg har prøvet...

men kunne forestille mig det er et infomationsmøde omkring hvordan de beregner risikoen, hvad værdien vil sige og alt sådan noget.

og så selvfølgleig blodprøven, som de bruger i forbindelse med nf-scanningen til udregning af risikoen.

blodprøven skal nemlig tages mellem 8+0 og 11+6, men scanningen skal være mellem 11+0 og 13+6.

og vil gætte på at den tid til scanning du har fået, er en tid til nf-scanning.

Anmeld

9. juli 2010

Anonym trådstarter

Tanja78 skriver:

så lige at du skulle have taget blodprøve også - så kan det sagtens være den blodprøve man får taget før skanningen.. Min blev taget på hospitalet og så gik vi hjem igen - efter at vi havde fået en tid til nakkefoldsskanning. Der var det en læge/sygeplejerske, der kort forklarede os om hvordan det hænger sammen med tal, blodprøver og skanning i forhold til down syndrom og hvor stor % der er for det..

jeg tror bestemt ikke at du har noget at bekymre dig om

så må det nok være det samme , i hope so *S*

Anmeld

9. juli 2010

XXSS

Anonym skriver:

der står bare at det er en henvisning fra egen læge om risikovurdering for down syndrom, infomationsmøde - samt efterfløgende blodprøver.

Også står der bare ....desuden er der resevert tid til scanning d. 5 aug. - men der står intet om hvilken scaning ??

jeg er lidt forvirrit

Super så skulle det være helt normalt.. Bare en anden fremgangsmetode  

Du skal ikke være forvirret.

1: Du skal på hospitalet og have taget en blodprøve som de skal bruge i forbindelse med den nakkefoldsskanning, som de skal lave i uge 12-13.

Til samtalen vil de kort forklare, hvorfor de tager blodprøven og hvordan de sammenligner den med skanningen og du kan stille spørgsmål, hvis du har nogen.

2: Du tager til skanningen det tager en halv times tid og der tjekker de babys nakkefold, hvor tyk den er - tykkelsen siger noget om risikogruppen for mongolisme, eller om der er tegn på hjertefejl.

Så alt i alt tjekker de baby for at se om den er sund og rask, og om du ligger i en lille eller stor risikogruppe.

Giver det mening?

Du kan læse lidt om hvordan det er her:

http://www.gentoftehospital.dk/menu/afdelinger/foedeafdelingen/vejledninger/nakkefoldsskanning.htm

Anmeld

9. juli 2010

Anonym trådstarter

Decoban skriver:

det er godt nok heller ikke noget jeg har prøvet...

men kunne forestille mig det er et infomationsmøde omkring hvordan de beregner risikoen, hvad værdien vil sige og alt sådan noget.

og så selvfølgleig blodprøven, som de bruger i forbindelse med nf-scanningen til udregning af risikoen.

blodprøven skal nemlig tages mellem 8+0 og 11+6, men scanningen skal være mellem 11+0 og 13+6.

og vil gætte på at den tid til scanning du har fået, er en tid til nf-scanning.

synes bare det er et ret rodet brev

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.