Scanning viste tomt hylster - vindæg ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.689 visninger
7 svar
0 synes godt om
8. juli 2010

thilde-tusindfryd

Jeg var til en tryghedsscanning idag og de kunne ikke se noget foster. Kun den tomme sæk. Dog med noget grums i bunden, som lægen mente ku være "madpakken" - hvilket jeg regner med er det, som senere udvikler sig til moderkagen ?

Ifølge den officielle tællingsmetode er jeg 7+6, men da min cyklus normalt er på 31-32 dg, og jeg normalt først har ægløsning på den 18. dag (der får jeg ihf som regel smerter v æggestokkene), så kan det godt være, at fosteret kun er 5+3 uger gammelt, målt fra ægløsningstidspunktet.

Derfor vil de ha' mig til en ny scanning om en uge, hvor der så gerne sku være noget at se, sagde de. Det går jeg så og håber på, men er ærlig talt lidt slukøret og bekymret.

Som jeg har skrevet flere andre steder, så aborterede jeg nemlig i efteråret formentlig i 10.-11.uge (vi var usikre på befrugtningstidspunktet), men de mente på hospitalet, at fosteret var gået i stå meget tidligere end det, for de ku ikke se spor af et veludviklet foster. Nu tænker jeg så, om det mon har været det samme problem sidste gang, nemlig et såkaldt vindæg. Men i efteråret havde jeg en del smerter og havde mindst 1 tilnærmelsesvis normal menstruationsblødning, selvom jeg var gravid. Jeg havde mange menstruationsagtige smerter og pletblødte ind imellem. Det har jeg slet ikke gjort denne gang, men haft en god fornemmelse af graviditeten. Jeg har haft de normale gener, men ellers haft det fint. Så jeg forstår det ikke rigtig, hvis det sku være en gentagelse.

Er der nogen, der har mere erfaring med dette ?

Og som måske kan svare mig på, om et "vindæg" også er det, man kalder Mola-graviditet ?

Mola-symptomerne minder meget om det, jeg havde i efteråret. Men i efteråret nåede jeg aldrig at blive scannet, så jeg ved ikke, hvordan der så ud indvendig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2010

thilde-tusindfryd

Der blev iø også taget en blodprøve idag, for at måle hcg niveau. Den skal så sammenlignes med en ny blodprøve mandag.

Det er noget med, at ved et vindæg stiger hcg uforholdsvist meget. Det gør det vist også ved en Mola-graviditet.

Anmeld

17. juli 2010

thilde-tusindfryd

Lidt ærgeligt at der ikke er nogen, der har svaret på indlægget. Jeg ville gerne høre om andres erfaringer med dette her.

Jeg var til en 2. scanning igår, som desværre viste det samme: en tom blommesæk. Samtidig viste 2 blodprøver, at hcg-niveauet er faldet fra 32.000ca. til 28.000ca. Så de var ret sikre på, at det var et vindæg.

Men en ny blodprøve viste stilstand i hcg-niveauet. De er bekymrede for, om det er fordi, der er en graviditet udenfor livmoderen, at det ikke er faldet fortsat. Men min egen læge undersøgte mig idag og mener ikke, der er noget sådan. Jeg har et lille håb om, at det er fordi, der måske alligevel er et foster.

Hvor sikker kan man være på de der scanninger ?

Og kan hcg-niveauet pludselig falde kortvarigt, for så at stige igen ?

Anmeld

17. juli 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Jeg ved desværre ikke noget om dette, og har ikke rigtig nogen erfaringer at dele med dig, da jeg er i en situation, hvor det ikke rigtig vil lykkes at blive gravid.

Men vil alligevel sende dig et kæmpe kram og så håber jeg, at der gemmer sig et lille sprællende foster derinde, selv om det ser lidt sort ud lige nu. Lyder til, at i har været nok igennem.

KNUS

Anmeld

28. juli 2010

thilde-tusindfryd

Det gjorde der ikke og resterne er nu fjernet ved en udskrabning.

Det er rigtig træls, for jeg er ret så skruk og kan slet ikke vente til, at vi kan komme til at prøve igen. Jeg vil være mor !!

Anmeld

28. juli 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

thilde-tusindfryd skriver:

Det gjorde der ikke og resterne er nu fjernet ved en udskrabning.

Det er rigtig træls, for jeg er ret så skruk og kan slet ikke vente til, at vi kan komme til at prøve igen. Jeg vil være mor !!

Øv, det er jeg virkelig ked af at høre. Håber det snart lykkes for jer igen, og at den bliver hvor den skal

Anmeld

28. juli 2010

thilde-tusindfryd

Det er mere et spm om, at ægget aldrig udvikler sig, når man har et vindæg.

Ægget bliver befrugtet, men når cellerne så deler sig i to - den ene slags udvikler moderkagen, som også producerer graviditetshormonerne, og den anden slags skal udvikle fosteret. De sidste er gået til tidligt i forløbet og der bliver derfor ikke udviklet et foster. Men cellerne til moderkagen deler sig fortsat og producerer derfor også HCG hormon, så man har graviditetssymptomer.

På et tidspunkt opdager kroppen dog naturligt, at der er noget galt og så vil kroppen naturligt afstøde fejl-ægget. Tror det muligvis var det, der skete for mig i efteråret sidste år.

Det skyldes i mit tilfælde højst sandsynligvis, at mange af mine æg er for dårlige grundet min høje alder, siger lægen på scannings-afdelingen.

Nu krydser vi fingre for, at det ikke sker igen og at tredje gang er lykkens gang.

Anmeld

17. august 2010

gep1983

Puha sikke en omgang...

Jeg har selv lige fået fortaget en udskrapning d.23 juli pga en komplet mole... der er to slags. Jeg kom til NF i uge 13 og scanningen viste intet foster. De kunne ikke lige hva det var og det var først dagen efter at jeg fik et ordenligt svar...

Jeg ved ikke om vindæg er det samme som mole, men for mit vedkommende så var mit æg tom og det er kun sædcellen der har prøvet at udvikle noget... Hvis det var en mole er jeg sikker på at du ville få det afvide, jeg må nemlig ikke blive gravid før om et ½ år og skal gå et ugentlig blodprøve kontroller:-(

Håber det lykkeds for jer

/Gitte

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.