Dobbelt statsborgerskab

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

627 visninger
2 svar
0 synes godt om
8. juli 2010

trine3112

Hej derude.

Håber der sidder en eller flere, der kan hjælpe mig med et spørgsmål vedr. statsborgerskab.

Jeg er dansk statsborger og min kæreste er engelsk. Som udgangspunkt vil jeg mene, at ungen får dansk statsborgerskab. Men vil der blive tale om et dobbelt statsborgerskab eller skal vi søge om det, hvis vi skulle få lyst til at ungen skulle have mulighed for begge? Håber det giver mening og at der sidder et par kloge hoveder derude.

/Trine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2010

MariaJ

Dit barn helt sikkert dansk statsborgerskab, når den ene forælder er dansk uanset om I bor i Danmark eller ej. Om det samme er tilfældet i England får jeres barn dobbelt statsborgerskab. I kan checke det med den engelske ambassade. Normalt ønsker de danske myndigheder ikke dobbelte statsborgerskaber, så man skal ringe til noget der hedder indfødsretskontoret (har ikke lige deres nummer længere, men kan sikkert findes på nettet) og spørge/ få det godkendt.

Vores datter har dansk og tysk statsborgerskab. Vi bor i Norge, så ringede til hhv den danske og den tyske ambassade i Oslo. Begge sagde at hun automatisk fik det pågældende lands statsborgerskab og begge kan udstede pas til hende. På den danske ambassade sagde de det med indfødsretskontoret, og jeg fik også et telefonnummer, men jeg har ikke fået ringet til dem endnu, så ved ikke helt hvad det var de skulle gøre. Hun har indtil videre fået et midlertidigt dansk pas og det var helt uproblematisk.

Maria

Anmeld

8. juli 2010

trine3112

Tusind tak for dit svar. Jeg får fat i indfødretskontoret og hører, hvad der skal ske. Har godt hørt at DK ikke er så glade for de dobbelte statsborgerskaber.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.