Mille83 skriver:
Vi havde Sp besøg igår og det gik rigtig godt, de sidste par uger har Nicoline sovet af H til, og igår fandt vi vist ud af hvorfor...
Det var noget så lille som at hendes sut var blevet for lille og hun skulle op i en anden str, hun har sovet som en sten hele natten, skønt...
Men nu skal vi gå ned på 6 måltider om dagen, dvs fx spiser hun kl 8 og derefter skal hun sove 2 timer og derefter lege 2 timer, også spise igen kl 12.
Men skal vi så vække hende når hun har sovet 2 timer? eller kan vi ikke gøre det omvendt, så hun leger efter hun har fået mad, og når hun så er træt kan man putte hende?
For syntes da ikke jeg kan vække hende for at lege, og hvem siger hun lige gider lege 2 timer...
Hvad gør i andre?? Vi skal have noget struktur på hverdagen, derfor det er delt sådan op.
Jeg er slet ikke sikker på I kan få så meget struktur på hverdagen allerede. Hvorfor er sundhedsplejersken så optaget af det?
Min datter er knapt 10 uger og det er først for nylig at vi så småt begynder at have noget man kan kalde struktur på dagen. I starten sov hun meget af dagen og var vågen om natten, og det har vi forsøgt at styre lidt ved at bide tænderne sammen og stå før op om morgenen, selvom vi begge var trætte, men det har rokket lidt ved søvnmønstret, så hun nu sover et sted mellem midnat og klokken 2 og vi står op om morgenen. Det var ikke så meget for hendes skyld, men mere for min, for jeg kunne simpelthen ikke holde ud aldrig at have en normal dag.
Nu hvor den længste søvnperiode er blevet lagt om natten, er hun også begyndt at tage nogle længere lure om dagen. Jeg holder øje med hendes egne signaler og lægger hende til at sove, når jeg ser hun begynder at gabe. Det fungerer og på den måde rammer jeg de tidspunkter, hvor hun er mest træt. Hun falder næsten altid i søvn, hvis vi går tur med barnevognen, så det forsøger jeg at undgå at gøre, hvis jeg ved hun allerede har sovet meget den dag eller det er sent, for så bliver hun for vågen om aftenen, og vupti er der igen vendt op og ned på døgnrytmen. Så jeg holder hende ikke med vilje vågen, men undgår på den anden side meget søvndyssende aktiviteter, hvis jeg ved hun har sovet meget og jeg gerne vil have hende til at sove i sengen snart.
Hun spiser mange gange i døgnet. Jeg ammer hende, og holder ikke styr på hvornår, men næsten altid når hun lige er vågnet, og tit en lille tår igen før hun skal sove. Når hun er vågen ligger hun og leger lidt eller vi leger sammen.
Nu hvor der småt begynder at tegne sig en struktur på dagen er det noget i den her retning. Vågner ved 8-9 og hun spiser ved mig før vi står op. Så bruger vi en times tid på badeværelset, hvor jeg går i bad og gør mig klar, mens hun ligger og lufter sig lidt på puslemadrassen på gulvet. Så kommer hun i bad og får tøj på og ligger og leger lidt, mens jeg spiser morgenmad. Det tager ca halvanden time, og så er hun klar til at sove lidt. Hvis hun ikke er faldet i søvn inden får hun som regel lidt at spise før hun kommer ud, for ellers vågner hun så hurtigt igen og er sulten. Her kan hun sove alt mellem en og tre timer. Hvis hun ikke sover så længe kan hun som regel tage en længere lur senere. Når hun kommer ind spiser hun og vi leger lidt. Måske kan hun tage en lur mere eller hvis hun har sovet længe i første runde er hun bare vågen nogle timer. Ud på eftermiddagen går vi en tur med barnevognen og der sover hun igen. Hvis hun har sovet meget tidligere på dagen, sover hun bare mens vi triller, hvis ikke kan hun godt sove videre et par timer efter vi er kommet hjem. Om aften er hun stort set vågen, spiser og leger lidt på skift og blunder lidt indimellem, når hun ligger for sig selv på legetæppet eller hos os i sofaen. Vi giver hende nattøj på ved 21-22 tiden og nogle gange kan hun lægges ind i seng og sove en times tid her sidst på aftenen. Så vågner hun og skal spise og måske skiftes, og her kan hun være ret svær at få til at sove igen fordi hun altid er fuld af fest og farver på det tidspunkt. Hvis vi lader hende styre det helt selv kommer hun ikke til at sove før godt ud på natten, men det hjælper lidt at gå i seng samtidig med hende og ligge og holde lidt om hende, så falder hun som regel i søvn.