Spm jeres hverdag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juli 2010

Mille83

Også det jeg tænker....

her sover vi bare længe :-)

Op ved 7 tiden, får mad, hygge putter lidt og ved en8-8.30 tiden blev hun puttet igen da hun gabte helt vildt, næste mad er så ca kl 11 og hvis hun vågner inden leger jeg lige lidt med hende, ellers må hun sove dertil også lege..

Syntes at mad, lege og sove er det bedste for så kan man se når de er blevet trætte.....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2010

Thalia

Mille83 skriver:

Vil du så mene det hedder:

Mad, sove lege?

el

mad lege sove?

Grunden til vi skal have den struktur er at uden struktur er hun skrup umulig  Men når der er struktur, så er hun SÅ nem så nem...

HUn kan nemlig sove 6 timer i træk og spise hver 2 time hvis det stod til hende, og tror også det er for at det er mere overskueligt for mig..

Tænker lidt at hun bare vil sove 4 timer, så spise og sove 4 timer, også i nat har vi problemet med hun vil være vågen...

Altså forstå mig ret, jeg er stor fan af struktur og rutiner, for det er også det der virker herhjemme. Men man kan efter min mening ikke give en baby på 7 uger struktur, det er noget der skal udvikle sig stille og roligt i takt med at lillen sanser verden og begynder at forstå hvordan dagene hænger sammen.

Min SP fortalte mig i sin tid at hvis man begyndte selv at indføre struktur og rutiner før barnet var 6 mdr gammel, så var man selv ude om at man blev skuffet gang på gang. Der sker bare så mange ting inde i en lille baby de første måneder, så en rutine der virker 2 uger kan gå rent i kludder uden varsel.

Jeg synes du skal tage den helt med ro, og ligesom andre skriver, prøve at lægge mærke til om din datter selv begynder at udvikle en rytme. Fx er mange babyer ikke ret morgenstærke, så hvis nu i står op hver morgen ved 7-8 tiden, så er hun sikkert klar til at putte i barenvognen ved 9.30 tiden 'ish.

Når så hun vågner, så fodrer du hende af, leger og hygger rundt med hende, og når hun så bliver træt igen så putter du hende bare. Det er ikke vigtigt om hun sover 2 eller 5 gange om dagen, og du kan sansynligvis ikke gøre hverken fra eller til hvis hun virkeligt er træt.

Om aftenen kan i så vælge at signalere ro ved at i efter kl 19 snakker mere roligt med hende, fjoller mindre og generelt ikke leger så aktivt som i gør om dagen. Så skal hun nok lige så stille finde ud af at om dagen er man vågen og om natten slapper man af - og på sigt er det der man sover

Anmeld

8. juli 2010

Mille83

Thalia skriver:

Altså forstå mig ret, jeg er stor fan af struktur og rutiner, for det er også det der virker herhjemme. Men man kan efter min mening ikke give en baby på 7 uger struktur, det er noget der skal udvikle sig stille og roligt i takt med at lillen sanser verden og begynder at forstå hvordan dagene hænger sammen.

Min SP fortalte mig i sin tid at hvis man begyndte selv at indføre struktur og rutiner før barnet var 6 mdr gammel, så var man selv ude om at man blev skuffet gang på gang. Der sker bare så mange ting inde i en lille baby de første måneder, så en rutine der virker 2 uger kan gå rent i kludder uden varsel.

Jeg synes du skal tage den helt med ro, og ligesom andre skriver, prøve at lægge mærke til om din datter selv begynder at udvikle en rytme. Fx er mange babyer ikke ret morgenstærke, så hvis nu i står op hver morgen ved 7-8 tiden, så er hun sikkert klar til at putte i barenvognen ved 9.30 tiden 'ish.

Når så hun vågner, så fodrer du hende af, leger og hygger rundt med hende, og når hun så bliver træt igen så putter du hende bare. Det er ikke vigtigt om hun sover 2 eller 5 gange om dagen, og du kan sansynligvis ikke gøre hverken fra eller til hvis hun virkeligt er træt.

Om aftenen kan i så vælge at signalere ro ved at i efter kl 19 snakker mere roligt med hende, fjoller mindre og generelt ikke leger så aktivt som i gør om dagen. Så skal hun nok lige så stille finde ud af at om dagen er man vågen og om natten slapper man af - og på sigt er det der man sover

Iflg min SP skal der være struktur for som hun selv siger, hvad ved en baby på 7 uger? Ingenting det er os der skal fortælle hende det...

Dog har jeg ikke vækket hende, og lur mig om hun ikke sover helt til kl 12 nu. Bestemmer mig også for at når hun vågner får hun mad, og hvis hun vil lege så må hun lege og hvis hun gaber, så putter jeg hende...Basta....

Men syntes da også det er synd og vække hende midt i hendes gode søvn og sige, nu skal du lege....Det har jeg dog besluttet jeg hverken kan eller vil.....

Syntes nu ikke vi har været skuffet overhovedet, men hver gang SP har været her, får vi en masse overskud igen, så måske det bare er os der ikke har en struktureret hverdag, hvilket jeg egentlig tror, og derfor laver hun den struktureret........For MIG SELV er ikke god til struktur når dét kommer til hjemmet.....

Så det er nok ikke baby hun hjælper, men egentlig os..? Hmmm.....

Anmeld

8. juli 2010

MariaJ

Mille83 skriver:

Vi havde Sp besøg igår og det gik rigtig godt, de sidste par uger har Nicoline sovet af H til, og igår fandt vi vist ud af hvorfor...

Det var noget så lille som at hendes sut var blevet for lille og hun skulle op i en anden str, hun har sovet som en sten hele natten, skønt...

Men nu skal vi gå ned på 6 måltider om dagen, dvs fx spiser hun kl 8 og derefter skal hun sove 2 timer og derefter lege 2 timer, også spise igen kl 12.

Men skal vi så vække hende når hun har sovet 2 timer? eller kan vi ikke gøre det omvendt, så hun leger efter hun har fået mad, og når hun så er træt kan man putte hende?

For syntes da ikke jeg kan vække hende for at lege, og hvem siger hun lige gider lege 2 timer...

Hvad gør i andre?? Vi skal have noget struktur på hverdagen, derfor det er delt sådan op.

Jeg er slet ikke sikker på I kan få så meget struktur på hverdagen allerede. Hvorfor er sundhedsplejersken så optaget af det?

Min datter er knapt 10 uger og det er først for nylig at vi så småt begynder at have noget man kan kalde struktur på dagen. I starten sov hun meget af dagen og var vågen om natten, og det har vi forsøgt at styre lidt ved at bide tænderne sammen og stå før op om morgenen, selvom vi begge var trætte, men det har rokket lidt ved søvnmønstret, så hun nu sover et sted mellem midnat og klokken 2 og vi står op om morgenen. Det var ikke så meget for hendes skyld, men mere for min, for jeg kunne simpelthen ikke holde ud aldrig at have en normal dag.

Nu hvor den længste søvnperiode er blevet lagt om natten, er hun også begyndt at tage nogle længere lure om dagen. Jeg holder øje med hendes egne signaler og lægger hende til at sove, når jeg ser hun begynder at gabe. Det fungerer og på den måde rammer jeg de tidspunkter, hvor hun er mest træt. Hun falder næsten altid i søvn, hvis vi går tur med barnevognen, så det forsøger jeg at undgå at gøre, hvis jeg ved hun allerede har sovet meget den dag eller det er sent, for så bliver hun for vågen om aftenen, og vupti er der igen vendt op og ned på døgnrytmen. Så jeg holder hende ikke med vilje vågen, men undgår på den anden side meget søvndyssende aktiviteter, hvis jeg ved hun har sovet meget og jeg gerne vil have hende til at sove i sengen snart. 

Hun spiser mange gange i døgnet. Jeg ammer hende, og holder ikke styr på hvornår, men næsten altid når hun lige er vågnet, og tit en lille tår igen før hun skal sove. Når hun er vågen ligger hun og leger lidt eller vi leger sammen.

Nu hvor der småt begynder at tegne sig en struktur på dagen er det noget i den her retning. Vågner ved 8-9 og hun spiser ved mig før vi står op. Så bruger vi en times tid på badeværelset, hvor jeg går i bad og gør mig klar, mens hun ligger og lufter sig lidt på puslemadrassen på gulvet. Så kommer hun i bad og får tøj på og ligger og leger lidt, mens jeg spiser morgenmad. Det tager ca halvanden time, og så er hun klar til at sove lidt. Hvis hun ikke er faldet i søvn inden får hun som regel lidt at spise før hun kommer ud, for ellers vågner hun så hurtigt igen og er sulten. Her kan hun sove alt mellem en og tre timer. Hvis hun ikke sover så længe kan hun som regel tage en længere lur senere. Når hun kommer ind spiser hun og vi leger lidt. Måske kan hun tage en lur mere eller hvis hun har sovet længe i første runde er hun bare vågen nogle timer. Ud på eftermiddagen går vi en tur med barnevognen og der sover hun igen. Hvis hun har sovet meget tidligere på dagen, sover hun bare mens vi triller, hvis ikke kan hun godt sove videre et par timer efter vi er kommet hjem. Om aften er hun stort set vågen, spiser og leger lidt på skift og blunder lidt indimellem, når hun ligger for sig selv på legetæppet eller hos os i sofaen. Vi giver hende nattøj på ved 21-22 tiden og nogle gange kan hun lægges ind i seng og sove en times tid her sidst på aftenen. Så vågner hun og skal spise og måske skiftes, og her kan hun være ret svær at få til at sove igen fordi hun altid er fuld af fest og farver på det tidspunkt. Hvis vi lader hende styre det helt selv kommer hun ikke til at sove før godt ud på natten, men det hjælper lidt at gå i seng samtidig med hende og ligge og holde lidt om hende, så falder hun som regel i søvn. 

Anmeld

8. juli 2010

MariaJ

Mille83 skriver:

Iflg min SP skal der være struktur for som hun selv siger, hvad ved en baby på 7 uger? Ingenting det er os der skal fortælle hende det...

Dog har jeg ikke vækket hende, og lur mig om hun ikke sover helt til kl 12 nu. Bestemmer mig også for at når hun vågner får hun mad, og hvis hun vil lege så må hun lege og hvis hun gaber, så putter jeg hende...Basta....

Men syntes da også det er synd og vække hende midt i hendes gode søvn og sige, nu skal du lege....Det har jeg dog besluttet jeg hverken kan eller vil.....

Syntes nu ikke vi har været skuffet overhovedet, men hver gang SP har været her, får vi en masse overskud igen, så måske det bare er os der ikke har en struktureret hverdag, hvilket jeg egentlig tror, og derfor laver hun den struktureret........For MIG SELV er ikke god til struktur når dét kommer til hjemmet.....

Altså struktur er en dejlig ting, og som du selv siger, måske mest for forældrene. Måske kan du gøre lidt op med dig selv hvad det er for en slags struktur DU har mest brug for, og så prøve at lirke lidt på babys rutiner, så du opnår det, i hvert fald en gang imellem. Her var MIT største behov helt klart at få skabt nogle små tidslommer, hvor Johanna sover mens jeg er vågen - uden at jeg er fuldstændig bombet, og at de lommer kom til at ligge om dagen og ikke om natten. Det synes jeg er lykkedes ved at prøve at styre hendes søvnmønster lidt. Nu har jeg, i hvert fald de fleste dage, en time eller to i løbet af dagen, hvor jeg kan ordne noget praktisk herhjemme eller bare slappe af, mens Johanna sover. Derfor bruger jeg heller ikke hendes længste lur på at gå tur med barnevognen fx., for så får jeg netop ikke den alenetid herhjemme, som jeg også har brug for, for at kunne være der for hende resten af døgnet. Til gengæld er det ikke så vigtigt for mig hvornår eller hvor meget hun spiser eller leger.

Anmeld

8. juli 2010

Tulle28

Mille83 skriver:

Vi havde Sp besøg igår og det gik rigtig godt, de sidste par uger har Nicoline sovet af H til, og igår fandt vi vist ud af hvorfor...

Det var noget så lille som at hendes sut var blevet for lille og hun skulle op i en anden str, hun har sovet som en sten hele natten, skønt...

Men nu skal vi gå ned på 6 måltider om dagen, dvs fx spiser hun kl 8 og derefter skal hun sove 2 timer og derefter lege 2 timer, også spise igen kl 12.

Men skal vi så vække hende når hun har sovet 2 timer? eller kan vi ikke gøre det omvendt, så hun leger efter hun har fået mad, og når hun så er træt kan man putte hende?

For syntes da ikke jeg kan vække hende for at lege, og hvem siger hun lige gider lege 2 timer...

Hvad gør i andre?? Vi skal have noget struktur på hverdagen, derfor det er delt sådan op.

Vi har haft en rutine lige fra vores datter blev født - i starten var det fordi hun bare sov og sov og sov, så der skulle vi vække hende hver 3. time og give hende mad. Det gjorde vi den første måned efter aftale med SP'en, for lige at se om hun tog det på hun skulle. Det gjorde hun, men den rytme har hængt ved lige siden - om det er vores skyld eller hendes rytme bare er sådan, ved jeg ikke. Nu er hun 14 uger, og indtil for halvanden uge siden har hun sovet ca. 20 timer i døgnet - længden på hendes lure har hun selv styret, men hendes vågentid mellem hver lur har max. været 1 time - nogen gange kun 45-50 minutter. Nu er det begyndt at vende lidt (tror hun er inde i et tigerspring lige pt. for sover SÅ elendigt!), men hun har haft flere vågne timer de sidste par dage.

Der sker så meget med de små, især når du kommer til de her 8-12 uger  - men prøv at kigge lidt her:

http://www.morsbaby.net/babynyfod.htm#Få styr på din dag/rutiner og faste rammer.

Måske kan det hjælpe dig lidt til en mere struktureret hverdag.

Knus Tulle

Anmeld

8. juli 2010

Thalia

Mille83 skriver:

Jeg er altså lige nødt til at spørge - er det en meget gammel SP i har? Det lyder nemlig sådan lidt gammeldags den indstilling du beskriver.

Jeg tror der er en masse rigtigt i at det er godt at man som forældre overvejer hvad det er for nogle rytmer og rutiner man gerne vil have på sigt, så man selv øver sig i det mens baby er lille, men jeg kan bare slet ikke se hvordan det skulle være gavnligt for en baby at man begynder at overføre rutinerne dertil så tidligt. Tvært imod synes jeg altså det er rigtig synd

Anmeld

8. juli 2010

Mille83

Thalia skriver:

Jeg er altså lige nødt til at spørge - er det en meget gammel SP i har? Det lyder nemlig sådan lidt gammeldags den indstilling du beskriver.

Jeg tror der er en masse rigtigt i at det er godt at man som forældre overvejer hvad det er for nogle rytmer og rutiner man gerne vil have på sigt, så man selv øver sig i det mens baby er lille, men jeg kan bare slet ikke se hvordan det skulle være gavnligt for en baby at man begynder at overføre rutinerne dertil så tidligt. Tvært imod synes jeg altså det er rigtig synd

Ja vores SP er lidt oppe i alderen, men synd eller ej, hver gang hun har været her får vi lidt mere overskud og kommer mere og mere i rutine, og jeg er rigtig glad for hende...

Vil bare ikke vække lillepigen når hun sover for at hun skal lege, og har jeg heller ikke gjort idag, men nu har hun sovet siden kl 20 ca igår aftes, og kun vågnet for og få mad, så nu er jeg lidt i tvivl om hun så vil være vågen hele natten eller om hun bare virkelig trængte til og sove.....Hmmm

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.