Grød/mos for første gang?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.537 visninger
12 svar
0 synes godt om
4. juli 2010

Dictes mor

Dicte er nu 3½ måned, og jeg glæder mig så meget til at hun skal starte på lidt grød og mos, hvornår smagtes jeres for første gang grød eller mos? Jeg synes det er lidt svært at vente, men det er ikke fordi jeg ikke har nok (hun bliver ammet fuldt ud), det er mest fordi jeg synes, at det er et stort skridt, men et, som jeg glæder mig meget til.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2010

Ranarupta

Dictes mor skriver:

Dicte er nu 3½ måned, og jeg glæder mig så meget til at hun skal starte på lidt grød og mos, hvornår smagtes jeres for første gang grød eller mos? Jeg synes det er lidt svært at vente, men det er ikke fordi jeg ikke har nok (hun bliver ammet fuldt ud), det er mest fordi jeg synes, at det er et stort skridt, men et, som jeg glæder mig meget til.

Hehe, jeg glæder mig også helt utroligt meget - og Albert er kun 7 uger 

Anmeld

4. juli 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Vi er lige startet op med grød for 1½ uge siden Laura får majsgrød hver aften (til aftensmadstid) og fik i går for første gang et helt måltid Jeg ammede fuldt til hun var  lidt over 4 mdr. og nu får hun så ét måltid grød og resten amning og hun ELSKER at spise med ske og drikke af kop

Vi får sp på tirsdag og vil der tage med hende om det videre forløb...

inden vi startede op sagde sp at man skal give dem grøden samme tid (ca) hver dag i en uge, og hvis de ikke viser interesse for det i løbet af den uge skal man holde en pause og starte op igen 1-2 uger efter... det er jo ikke alle børn der er klar lige tidligt

pøj pøj med det.. det er et spændende nyt kapitel

Anmeld

4. juli 2010

Dictes mor

Caroline86 skriver:

Vi er lige startet op med grød for 1½ uge siden Laura får majsgrød hver aften (til aftensmadstid) og fik i går for første gang et helt måltid Jeg ammede fuldt til hun var  lidt over 4 mdr. og nu får hun så ét måltid grød og resten amning og hun ELSKER at spise med ske og drikke af kop

Vi får sp på tirsdag og vil der tage med hende om det videre forløb...

inden vi startede op sagde sp at man skal give dem grøden samme tid (ca) hver dag i en uge, og hvis de ikke viser interesse for det i løbet af den uge skal man holde en pause og starte op igen 1-2 uger efter... det er jo ikke alle børn der er klar lige tidligt

pøj pøj med det.. det er et spændende nyt kapitel

Jeg havde også tænkt, at jeg skal vente et par uger endnu, selvom det er svært, men det er da et rigtig godt råd med at servere grøden på samme tidspunkt.

Jeg er begyndt at give hende vand fra et glas, og det synes hun er meget sjovt og spændende, selvom det ikke er så meget, der bliver drukket, men jeg tænker at lidt har også ret Sidder din pige i højstolen er spiser hver aften? Det lyder simpelthen så hyggeligt!

Anmeld

4. juli 2010

Dictes mor

Ranarupta skriver:

Hehe, jeg glæder mig også helt utroligt meget - og Albert er kun 7 uger 

Det kan godt være svært at vente, men det er ligesom om de bliver til sådan nogle små mennesker, når de begynder at spise rigtig mad og ikke kun babyer, plus så kan farmand deltage lidt mere .)

Anmeld

4. juli 2010

Moderator

Dictes mor skriver:

Jeg havde også tænkt, at jeg skal vente et par uger endnu, selvom det er svært, men det er da et rigtig godt råd med at servere grøden på samme tidspunkt.

Jeg er begyndt at give hende vand fra et glas, og det synes hun er meget sjovt og spændende, selvom det ikke er så meget, der bliver drukket, men jeg tænker at lidt har også ret Sidder din pige i højstolen er spiser hver aften? Det lyder simpelthen så hyggeligt!

Nej, hun plejer at sidde på skødet af enten mig eller farmand og den anden mader... Allerede på 2. dagen åbnede hun spontant munden når vi tog skeen hen mod hende, så vi var ikke i tvivl om at hun var klar

Det er drøn hyggeligt men også noget frygteligt svineri haha

Glæder mig til at hun skal smage flere forskellige ting, men det er bedst at give dem det samme hver dag, ikke for mange smagsindtryk, i starten Når de bliver 5 mdr. må de få frugt og grøntsager at sutte på.. Dét glæder jeg mig til!

Anmeld

4. juli 2010

Dictes mor

Caroline86 skriver:

Nej, hun plejer at sidde på skødet af enten mig eller farmand og den anden mader... Allerede på 2. dagen åbnede hun spontant munden når vi tog skeen hen mod hende, så vi var ikke i tvivl om at hun var klar

Det er drøn hyggeligt men også noget frygteligt svineri haha

Glæder mig til at hun skal smage flere forskellige ting, men det er bedst at give dem det samme hver dag, ikke for mange smagsindtryk, i starten Når de bliver 5 mdr. må de få frugt og grøntsager at sutte på.. Dét glæder jeg mig til!

Det lyder simpelthen så hyggeligt. Så giver I kun majsgrød i et stykke tid, og går derefter over til lidt flere ting. Når du laver majsgrøden, bruger du så erstatning til at lave det med eller sødmælk? Og putter du noget i, smør eller andet? Måske jeg kan få en opskrift af dig, jeg er lidt i tvivl om det hele, og vil jo gerne få en god start på det. Bruger i en almindelig ske til at give hende grøden med eller har i købt en speciel, jeg har nemlig spekuleret på om det er nødvendigt med de der skeer man kan købe rundt omkring.

Anmeld

4. juli 2010

Moderator

Dictes mor skriver:

Det lyder simpelthen så hyggeligt. Så giver I kun majsgrød i et stykke tid, og går derefter over til lidt flere ting. Når du laver majsgrøden, bruger du så erstatning til at lave det med eller sødmælk? Og putter du noget i, smør eller andet? Måske jeg kan få en opskrift af dig, jeg er lidt i tvivl om det hele, og vil jo gerne få en god start på det. Bruger i en almindelig ske til at give hende grøden med eller har i købt en speciel, jeg har nemlig spekuleret på om det er nødvendigt med de der skeer man kan købe rundt omkring.

ja, vi starter med majsgrøden og så avancerer vi efterhånden som hun har bedre styr på det hele

Jeg bruger min egen mælk til grøden.. malker ud i løbet af dagen og bruger det så (man skal ikke bruge ret meget) og så er olie godt som fedtstof fordi det er flydende (det er lettere med konsistensen)... Sødmælk må man ikke bruge før de er 6 mdr. pga. allergirisikoen

Vi bruger theskeer som regel, men vi har en plastikske (vi fik den gratis i sådan en babypakke!?) som er rigtig god! Det gør heller ikke ondt i gummerne hvis hun kommer til at bide for hårdt sammen el. lign.

Her er det hæfte fra sundhedsstyrelsen som jeg er gået ud fra

http://sundhedsstyrelsen.dk/Udgivelser/2005/Mad%20til%20spaedboern%20og%20smaaboern%20-%20fra%20skemad%20til%20familiemad.aspx

Anmeld

4. juli 2010

Pige2009

Laura var 5 mdr. første gang hun smagte grød for jeg er af den holdning at så længe mælken stadig mætter fint og nærende, så synes jeg man skal trække den så længe som muligt, hvilket sundhedsstyrelsen også anbefaler

Vi startede med boghvedegrød og har brugt sundshedsstyrelsens hæfte som Caroline har linket til

K.h. Linda

Anmeld

4. juli 2010

millesofie

Dictes mor skriver:

Tinke var 3½ mån da hun smagte frugt mos første gang og hun var lige knap 4 mån da hun fik grød

jeg kunne heller ikke vente

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.