ADHD eller andet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

446 visninger
4 svar
0 synes godt om
29. juni 2010

Ina33

Min søn på 4 år, gør så mange dumme ting, at jeg ind imellem er ved at gå ud af mit gode skind....

Jeg har en datter på 9 år, og jeg husker overhovedet ikke hende værende på samme måde.

Min søn svinger utrolig meget i hans sindstilstand. Eks.: I lørdags var vi på familieudflugt, det hele starter godt, han er sød og rar og vi hygger os alle sammen. Pludselig ud af det blå finder han en pind og begynder at slå tilfældige voksne mennekser, som er voksne mennesker han måske har set 4-5 gange i sit liv. Jeg skælder ud og tager pinden fra ham. Her fra kører det hele så - han bliver hysterisk, og jeg bruger 1-2 timer på at få ham til at falde ned.

Eks.: I dag henter jeg ham i børnehaven, jeg er gående og han er på cykel - vi har gjort det 100 gange før. Han skal vente ved vejen, fordi han ikke selv kan se om der kommer biler - han ved det, men jeg minder ham om det en ekstra gang. MEN han venter ikke, hverken ved den første, den anden, den tredje eller den fjerde vej. Pyha jeg var svedt da jeg endelig kommer hjem, og han kan virkelig ikke se at han har gjort noget galt?

Ofte hvis han gør noget han ikke må, som sårer andre mennesker, så mangler jeg rigtig meget noget empati, jeg tror kun jeg ganske få gange har set ham vise empati, hvilket jeg synes er lidt underligt?

Han er en sød og frisk dreng, men han vender 180 grader, og jeg kan aldrig vide hvornår det kommer, og jeg kan intet gøre for at få ham ud af det.

Jeg har forsigtigt nævnt det i børnehaven, men de siger han er sød og rar, og en utrolig dejlig dreng, så det må jeg jo stole på. Jeg tænker bare mere og mere om der mon er et eller andet galt med ham? (min lillebror har ADHD, så det ligger til familien).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2010

thildemus

Jeg er ikke ekspert på nogen måde (jeg har dog selv undersøgt en del i forhold til adhd), men de eksempler du giver, synes jeg ikke lyder foruroligende. Det lyder som om du har en lille dejlig vildbasse, der trods alt kun er 4 år 

Iøvrigt mener jeg at have læst mig til at børn først udvikler empati i teenage årene. Kan selvfølgeligt ikke finde artiklen og der er sikkert artikler der siger noget andet. Jeg tror personligt, at man kan forveksle det faktum at børn for eksempel siger aaa-aaa, når de har slået, med empati. Istedet tror jeg tit at dette er "monkey-see, monkey-do" opførsel. Tror ikke at et barn på 4 år kan registrere en følelse hos en anden og fuldt ud leve sig ind i hvordan det andet barn/voksne har det og forstå og forudsige, hvad det har af konsekvenser. Men derfor kan man jo sagtens stadig give kram og sige undskyld. Ved ikke om det giver mening.

Synes det er fint, at du spørger børnehaven, og jeg tror at du skal stole på at de råber vagt i gevær, hvis der skulle opstå problemer. Indtil da tror jeg derudover at du skal ligge dine bekymringer på hylden. Ingen børn er ens og drenge kan nu engang virke vilde og voldsomme. Bare vær opmærksom på at være konsekvent og viljestærk i din behandling af ham. F.eks slår han et barn eller en voksen (i leg/ikke i leg) har det altid samme konsekvens, der er ikke nogen gange hvor han slipper fordi "det er synd for ham at blive skældt ud" (eller hvad nu konsekvensen er). Men pas på at du ikke er så bange for adhd at du selv ender med at give ham diagnosen

Håber mit indlæg giver mening, det er en masse tanker jeg selv har gjort mig, så det kan nok virke ret rodet

Anmeld

30. juni 2010

<3

thildemus skriver:

Jeg er ikke ekspert på nogen måde (jeg har dog selv undersøgt en del i forhold til adhd), men de eksempler du giver, synes jeg ikke lyder foruroligende. Det lyder som om du har en lille dejlig vildbasse, der trods alt kun er 4 år 

Iøvrigt mener jeg at have læst mig til at børn først udvikler empati i teenage årene. Kan selvfølgeligt ikke finde artiklen og der er sikkert artikler der siger noget andet. Jeg tror personligt, at man kan forveksle det faktum at børn for eksempel siger aaa-aaa, når de har slået, med empati. Istedet tror jeg tit at dette er "monkey-see, monkey-do" opførsel. Tror ikke at et barn på 4 år kan registrere en følelse hos en anden og fuldt ud leve sig ind i hvordan det andet barn/voksne har det og forstå og forudsige, hvad det har af konsekvenser. Men derfor kan man jo sagtens stadig give kram og sige undskyld. Ved ikke om det giver mening.

Synes det er fint, at du spørger børnehaven, og jeg tror at du skal stole på at de råber vagt i gevær, hvis der skulle opstå problemer. Indtil da tror jeg derudover at du skal ligge dine bekymringer på hylden. Ingen børn er ens og drenge kan nu engang virke vilde og voldsomme. Bare vær opmærksom på at være konsekvent og viljestærk i din behandling af ham. F.eks slår han et barn eller en voksen (i leg/ikke i leg) har det altid samme konsekvens, der er ikke nogen gange hvor han slipper fordi "det er synd for ham at blive skældt ud" (eller hvad nu konsekvensen er). Men pas på at du ikke er så bange for adhd at du selv ender med at give ham diagnosen

Håber mit indlæg giver mening, det er en masse tanker jeg selv har gjort mig, så det kan nok virke ret rodet

Er meget enig i det som Thildemus skriver dog vil jeg for jeres begges skyld anbefale dig at lære at sige nej til ham med umiddelbar konsekvens. Fx. at når han ikke stopper på cyklen jamen så må du tage cyklen fra ham indtil han hører efter for det er vigtigt! Og så må du have en skrigende unge midt på vejen. Jeg tænker der er jo ikke noget at sige til at han ikke stopper på vejen for der er ingen forskel i om han stopper eller ej. Han cykler jo glad hjem i begge scenarier

Anmeld

30. juni 2010

Ina33

Tusinde tak for jeres søde svar. Jeg ER skam mege konsekvent. I tilfælde med cyklen, var han helt ude og syne, og jeg kunne først snakke med ham da jeg kom hjem, og cyklen blev sat i skuret i en uge!

I har sikkert ret, han er bare en dreng med krudt i r.....

Anmeld

30. juni 2010

<3

Loppe skriver:

Tusinde tak for jeres søde svar. Jeg ER skam mege konsekvent. I tilfælde med cyklen, var han helt ude og syne, og jeg kunne først snakke med ham da jeg kom hjem, og cyklen blev sat i skuret i en uge!

I har sikkert ret, han er bare en dreng med krudt i r.....

Ja han er sikkert lige som han skal være bare med lidt ekstra krudt i rumpetten. har nu hørt det om drenge vs. piger... Ved ikke om der er hold i det for har selv "kun" en dreng men fra hvad jeg hører så skulle det være helt normalt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.