Kan mine ben ikke klare flere km??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

955 visninger
8 svar
0 synes godt om
25. juni 2010

Kloster

Arhh.. Det håber jeg, er løgn...

Jeg løb til et lokalt løb i søndags og havde her den fedeste spurt de sidst 200 m før mål - i konkurrence med en middelaldrende dame, jeg aldrig har set før Men spurten var sååå fed en oplevelse.

Men men men... Min ene sene/ledbånd ved knoen på venstre ankel er noget øm og min store lårmuskel i højre ben er godt medtaget også.

Var så ude og løbe i tirsdags, men kunne slet ikke gennemføre mit program for dagen, som skulle have været 20 min løb, 2 min gang, 10 min løb, 2 min gang (som i 4. uge af 10 km programmet) Var simpelthen nødt til at gå i hvert fald 80% af tiden og slet ikke i så lang tid, som det skulle have været. Mit lår gjorde simpelthen så ondt.

I dag skulle jeg så løbe igen. Og det gik bare godt... Indtil jeg skulle sætte ind i moderat løb i 10 min.  Mine ben var sååå udmattede og nøjj hvor gjorde det bare ondt, da jeg var færdig med turen. Og for slet ikke at tale om gang, rejsning fra stol, ud/ind i bil osv. Jamen hvad sker der da???? Endvidere mærker det virkelig som om min iskas nerve er blevet rusket med. Dette især når jeg sidder/ligger stille. Gør ondt og s amtidig kan jeg have en voldsom uro i mine ben.

Hjælp mig lige... For jeg elsker at løbe, men har bare brug for at komme af med alle skavankerne... Vil så gerne blive ved med at træne mig op til 10 km løb...

Hvad gør jeg galt??

VH Kloster

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2010

Kloster

Slet ikke nogen med erfaring??

Anmeld

26. juni 2010

Lullaby

Nej du har overanstrengt nogle muskler. Jeg ville overveje at, holde en pause. I hvert fald til dine muskler er okay igen ellers kan du ødelægge mere. Jeg måtte på det ene tidspunkt holde en pause på 1½ uge fordi den ene muskel i mit baglår gjorde ufattelig ondt.

Du skal stille og roligt trappe op. Først 5 og så skal du se om du kan gøre tiden markant bedre. Når du så er kommet under f.eks. 30 min så løber du 6 osv. Det er min erfaring

Anmeld

26. juni 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Jeg ville også sige, at du skal holde en pause, selv om det er hamrende træls, så er der ikke så meget andet at gøre.

Det lyder som om du har været uheldig at få overanstrengt din lårmuskel, og så kan det godt tage lidt tid...

Evt kan du få en sporstlæges vurdering.

Når du starter op igen så start med at gå i rask gang de første par gange, så lidt gang og løb osv osv...

Håber du snart er på toppen igen.

Anmeld

26. juni 2010

Kloster

Åhh jeg ved godt, jeg burde holde pause... Men det gik bare så godt med løbeturen i går... Først bagefter, det gjorde ondt

Skal ud og løbe igen i morgen, men det er en kort tur og jeg satser på at køre et sted hen, hvor der er varieret underlag (skov og dal) Ellers må jeg gå ruten...

Anmeld

26. juni 2010

Dictes mor

Du er nødt til at holde en restituerings-pause, så dine muskler lige kan komme sig, men det betyder ikke, at du bare skal være stille, men gå nogle ture, og lunt eventuelt en lille bitte smule. Men du er nødt til at give dine muskler tid til at komme sig ellers risikerer du at få en skade og må holde en endnu længere pause. Tit er pauser også gode, og man vender tilbage med fornyet styrke. Jeg har selv gjort som du, hvor jeg overbelastede en legmuskel, men fortsatte løbeprogrammet, og i spurten efter en 16 km tur får jeg en skade i musklen, den blev næsten rykket over og måtte holde pause i et halvt år. Så du skal passe på, og hvis du skal afsted, så sørg for at få varmet rigtig godt op inden og få strukket godt ud og eventuelt masseret godt bagefter.

Anmeld

26. juni 2010

Dinna88

Alexis skriver:

Jeg ville også sige, at du skal holde en pause, selv om det er hamrende træls, så er der ikke så meget andet at gøre.

Det lyder som om du har været uheldig at få overanstrengt din lårmuskel, og så kan det godt tage lidt tid...

Evt kan du få en sporstlæges vurdering.

Når du starter op igen så start med at gå i rask gang de første par gange, så lidt gang og løb osv osv...

Håber du snart er på toppen igen.

Du har, som de andre siger, nok overanstrengt dine muskler. Det er suuuper vigtigt, at du holder pause nu ellers får du permanente skader.

Husker du at varme godt op?? Det må man bare ikke glemme jo. Og så kan du også strække ud bagefter, det mindsker dog det dine muskler får ud af det, men hjælper på det hvis du har anstrengt dig lidt for meget. Du har også godt af at strække ud inden du bevæger dig  

En mulighed er også, at dine løbesko ikke er optimale. Jeg ved ikke om det ligefrem kan gå op i låret osv, men de kan virkelig være en skadefanger.

Anmeld

26. juni 2010

Dinna88

Jeg citerede i det andet svar for at fremhæve pointen

Anmeld

26. juni 2010

Lullaby

Kloster skriver:

Åhh jeg ved godt, jeg burde holde pause... Men det gik bare så godt med løbeturen i går... Først bagefter, det gjorde ondt

Skal ud og løbe igen i morgen, men det er en kort tur og jeg satser på at køre et sted hen, hvor der er varieret underlag (skov og dal) Ellers må jeg gå ruten...

Jeg tror det er en rigtig dårlig ide, at løbe i morgen. Men du bestemmer selv. Jo længere tid det er om at hele jo længere tid vil du være om at træne dig op..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.