I tvivl om stamceller..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

595 visninger
9 svar
0 synes godt om
22. juni 2010

IAH

Hej piger

Har I overvejet at få udtaget stamceller fra navlestrengen?

Jeg bestilte informationsmateriale fra Stemcare.dk, så troede jeg at det ville blive nemmere at bestemme mig. Bagefter spurgte jeg min fødselslæge. Og nu er jeg så meget i tvivl.

Fødselslægen sagde at det nemt kan blive spild af penge (ca 20.000 for 18 år), men på den anden side har jeg selv en arvelig sygdom, som måske-måske bliver behandlet med stamceller en gang i fremtiden. Så hvis barnet arver samme sygdom (sclerose) vil det måske have bedre odds end ellers.

Min mand mener sagen er klar, han vil have de stamceller og så undvære noget andet senere. Og der har han vel i princippet ret?

Knus Iben

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2010

thildemus

IAH skriver:

Hej piger

Har I overvejet at få udtaget stamceller fra navlestrengen?

Jeg bestilte informationsmateriale fra Stemcare.dk, så troede jeg at det ville blive nemmere at bestemme mig. Bagefter spurgte jeg min fødselslæge. Og nu er jeg så meget i tvivl.

Fødselslægen sagde at det nemt kan blive spild af penge (ca 20.000 for 18 år), men på den anden side har jeg selv en arvelig sygdom, som måske-måske bliver behandlet med stamceller en gang i fremtiden. Så hvis barnet arver samme sygdom (sclerose) vil det måske have bedre odds end ellers.

Min mand mener sagen er klar, han vil have de stamceller og så undvære noget andet senere. Og der har han vel i princippet ret?

Knus Iben

Hej Iben,

Jeg har overvejet og undersøgt fordele og ulemper i diverse medicin fora. Jeg kom frem til at jeg aldrig kunne finde på at bruge min penge på det. Chancerne for at det er spild af penge er simpelthen overvældende (sagt på baggrund af det materiale jeg fandt frem til). Ingen ved hvad stamcellerne vil kunne bruges til om 10-20 år, man formoder, at der er en sandsynlighed for at de kan bruges til nogle sygdomme. Men dertil skal siges, at vi alle producerer stamceller og det jo er muligt at udtrække dem fra et voksent menneske. Synes lidt hele den branche trækker lidt for meget på vordenes forældres ønske om at deres barn ikke skal mangle noget som helst. 20000,- er mange penge og deres løfter er også overvældende ... men jeg ville råde jer til at sætte jer ind i andet materiale end det I får tilsendt fra et firma, der i sidste ende er interesseret i at sælge jer noget. Det gjorde jeg og valgte det derefter bevidst fra.

Mange hilsner.. 

Anmeld

22. juni 2010

foto på lærred

Jeg har også læst en masse om det. Her valgte vi det fra fordi det pt virker som om det er for langt ude i fremtiden og jeg har også læst mange steder, at de stamceller der er i navlestrengen ikke er nok, men at der som regel skal bruges mange flere som f.eks rygmaven osv.

MEN når det er sagt så vil jeg sige, at hvis jeg havde en arvelig sygdom så tror jeg, at jeg ville se lidt anderledes på det. Måske I kunne snakke med begge par bedste forældre. De giver jo gerne store gaver som barnevogn, stort beløb på børneopsparing til dåb osv. Måske I istedet kunne I ønske jer nogle af pengene til stamcellerne istedet? Måske du kan få mere information ved sclerose foreningen og se hvad de siger til det og hvad deres holdning er omkring brug af stamceller i fremtiden.

Anmeld

22. juni 2010

SmillaN

Hej

Jeg kan godt forstå du er i tvivl, men synes det lyde til det er noget der betyder meget for din mand.

Hvis jeg havde en sygdom der var arvelig så ville jeg også undvære de penge og få gemt de stamceller. A vide at man har gemt stamcellerne er også en tryghed og skulle der ske noget, hvor man får brug for dem er pengene givet godt ud. Det små kære er jo vores et og alt.

Håber i tager det valg i har det bedst med

Anmeld

22. juni 2010

N&J

Havde jeg en arvelig sygdom så havde jeg gjort det, jeg overvejede det kraftigt da jeg fik Nikita, men valgte det fra da jeg som enlig studerende simpelthen ikke kunne få det til at løbe rundt, men havde jeg haft mulighed for det, havde jeg gjort det på stedet.. 

Anmeld

22. juni 2010

IAH

Tak for alle svarene. Vi har bestemt os for at få nedfrosset stamceller. Så må det med pengene komme i anden række.

Iben

Anmeld

22. juni 2010

Pige2009

thildemus skriver:

Hej Iben,

Jeg har overvejet og undersøgt fordele og ulemper i diverse medicin fora. Jeg kom frem til at jeg aldrig kunne finde på at bruge min penge på det. Chancerne for at det er spild af penge er simpelthen overvældende (sagt på baggrund af det materiale jeg fandt frem til). Ingen ved hvad stamcellerne vil kunne bruges til om 10-20 år, man formoder, at der er en sandsynlighed for at de kan bruges til nogle sygdomme. Men dertil skal siges, at vi alle producerer stamceller og det jo er muligt at udtrække dem fra et voksent menneske. Synes lidt hele den branche trækker lidt for meget på vordenes forældres ønske om at deres barn ikke skal mangle noget som helst. 20000,- er mange penge og deres løfter er også overvældende ... men jeg ville råde jer til at sætte jer ind i andet materiale end det I får tilsendt fra et firma, der i sidste ende er interesseret i at sælge jer noget. Det gjorde jeg og valgte det derefter bevidst fra.

Mange hilsner.. 

Yes Jeg havde det på nøjagtig samme måde, og valgte fra på den baggrund. Som en anden også skriver er sandsynligt, at celler fra navlestrengen ikke er nok, så jeg synes på en måde det var spild af penge for mit vedkommende

K.h. Linda

Anmeld

22. juni 2010

Mettemus

Jeg har faktisk ikke overvejet, men kan sagtens forstå at i gør det. Er det ikke rigtigt, at der bliver forsket rigtig meget i sclerose, så chancen for at der sker noget inden for de næste år faktisk er ret stor? Selvfølgelig kan man ikke vide hvordan forskningen ser ud til den tid, og om der stadig vil være brug for celler fra navlestrengen eller om det er nok, men på den anden side ville det da heller ikke være til at bære at have valgt det fra for så at finde ud af, at i kunne have brugt dem?

Anmeld

23. juni 2010

IAH

Jeg har faktisk ikke overvejet, men kan sagtens forstå at i gør det. Er det ikke rigtigt, at der bliver forsket rigtig meget i sclerose, så chancen for at der sker noget inden for de næste år faktisk er ret stor? Selvfølgelig kan man ikke vide hvordan forskningen ser ud til den tid, og om der stadig vil være brug for celler fra navlestrengen eller om det er nok, men på den anden side ville det da heller ikke være til at bære at have valgt det fra for så at finde ud af, at i kunne have brugt dem?

Det er rigtig. Der bliver forsket enormt meget.

Siden der åbnede et stort forskningscenter i Paris er det gået lynhurtigt med at få gjort nye opdagelser vedr sclerose. Forskningen bliver koordineret derfra, så alle forskningsresultater bliver fælles for europæiske forskere. Informationer om mange scleroseramte og deres familier er blevet registreret i en kæmpe-mega database, så forskerne ikke behøver at starte forfra hver gang.

Hvis det samme kunne ske med forskning i f.eks cancer, leddegigt etc. etc...

Da jeg blev syg for ti år siden var der én type medicin, og idag nok 15 forskellige behandlingstyper. Det er underligt at tænke på at der for tolv år siden var der slet ikke noget at tilbyde, så de scleroseramte måtte groft sagt affinde sig med at have ca. 50% sandsynlighed for at miste førligheden.

Stamceller er den helt store forskningsfelt ligenu, så jeg tør simpelthen ikke undlade at tage stamceller nu. Hvis nu jeg viderefører sygdommen... Jeg ville ikke have overvejet stamcelleopbevaring, hvis ikke jeg var arveligt syg.

Det skal lige siges at jeg er gået "let igennem" i fht sclerosen. Ingen kan se det på mig. Jeg har fuld førlighed, udover at jeg er mere træt end før.. Og jeg er den første i min familie, der har fået sclerose.

Hav en dejlig skt. hans

Anmeld

23. juni 2010

Mettemus

IAH skriver:

Det er rigtig. Der bliver forsket enormt meget.

Siden der åbnede et stort forskningscenter i Paris er det gået lynhurtigt med at få gjort nye opdagelser vedr sclerose. Forskningen bliver koordineret derfra, så alle forskningsresultater bliver fælles for europæiske forskere. Informationer om mange scleroseramte og deres familier er blevet registreret i en kæmpe-mega database, så forskerne ikke behøver at starte forfra hver gang.

Hvis det samme kunne ske med forskning i f.eks cancer, leddegigt etc. etc...

Da jeg blev syg for ti år siden var der én type medicin, og idag nok 15 forskellige behandlingstyper. Det er underligt at tænke på at der for tolv år siden var der slet ikke noget at tilbyde, så de scleroseramte måtte groft sagt affinde sig med at have ca. 50% sandsynlighed for at miste førligheden.

Stamceller er den helt store forskningsfelt ligenu, så jeg tør simpelthen ikke undlade at tage stamceller nu. Hvis nu jeg viderefører sygdommen... Jeg ville ikke have overvejet stamcelleopbevaring, hvis ikke jeg var arveligt syg.

Det skal lige siges at jeg er gået "let igennem" i fht sclerosen. Ingen kan se det på mig. Jeg har fuld førlighed, udover at jeg er mere træt end før.. Og jeg er den første i min familie, der har fået sclerose.

Hav en dejlig skt. hans

Jeg kan sagtens forstå dig, det er bare ikke en chance man har lyst til at tage!

Men heldigt alt taget i betragtning at du er sluppet så let (7-9-13), for det er bestemt ikke nogen rar sygom. Jeg havde en i min familie som var diagnosticeret med samme sygdom, og det betød da at hun og hendes mand besluttede slet ikke at få børn. Hun var heldigvis blevet fejldiagnosticeret og i dag er der ingenting, så det er ret dejligt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.