Hvad skal barnet hedde, og hvem bestemmer???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.374 visninger
8 svar
0 synes godt om
20. juni 2010

mifune

Vi havde besluttet os for navn på vores dreng som kommer i august. Han skulle opkaldes efter min far, jeg vil egentlig gerne være sådan litt anonym foreløbig, så jeg venter litt med offentliggøring Jeg har snakket med min lillebror om dette, da en af hans drenge har samme navn, men han havde det så helt fint med om vi også ville bruge det. Vi kan jo bare rigtig godt også lide det navn, det er jo lige meget derfor vi gjerne vil have det.

Så havde min kæreste spurgt sin mor, da han var hjemme på ferie, hvordan hun trodde hans far ville have det med vi ikke opkalder efter ham. Hun havde så sagt at han måske ville blive skuffet, også fordi der allerede er én i familien min som er opkaldet efter min far. Også ville han blive veeeldig stolt hvis vi valgte hans navn..

Nå er jeg faktisk litt sur over at min kæreste skulle spørge sin mor om det her, da vi jo havde besluttet os for navn, og da jeg helt ærlig syns det skal være fuldt op til os at bestemme navnet på vores dreng. Man skal vel ikke styres af dårlig samvittighed over ikke at vælge et navn over et andet??

Dårlig samvittighed er jo mit mellemnavn, så nu har jeg sagt til min kæreste, vi dropper at opkalde efter nogen hvis det skal være på denne måden. Så vil jeg finde et tredje navn som ingen i familien har

Bliver såååå irriteret på mig selv at jeg skal tage det her så dårligt også, føler at hormonerne løber lidt afsted med mig og at jeg måske overreagerer litt osse...hvordan har I andre løst lignende problemer???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2010

mifune

Bliver lige nødt til at undskylde for alle norsk-danske stavefejl Håber I gider se gennem dem

Anmeld

20. juni 2010

Dictes mor

Først og fremmest, dejligt at læse lidt norsk. Jeg er selv halvt nordmand (min far er norsk), så det er næsten som at komme hjem, når jeg læser norsk

Også for at svare på dit indlæg. Jeg er ked af, at der nu er blevet sat tvivl om det navn I havde besluttet, det var måske lidt fjollet, at din kæreste spurgte sin mor. Må jeg spørge, er din kæreste også norsk? Det er bare fordi jeg ved, at min norske del af familien går meget op i det med at opkalde børn efter deres farfar, så der skiftes de om navnene Gustav og Frederik. (Faktisk er det min fars onkel, som er Gustav Lorentzen, ham sangeren, som for nyligt omkom af et hjerteanfald, og som vist er ret kendt i Norge). Men hvorom alting er, så ved jeg, at det er meget vigtigt for den del af familien, at man opkalder drenge børnene efter farfarens navn. Jeg ved ikke, om I har lignende tradition i din familie eller om de har en lignende tradition i din kærestes? Jeg ser det som en lidt norsk tradition nemlig, men jeg kan tage fejl.

Nå men for at komme frem til det jeg mener. Jeg mener, at det var lidt dumt af din kæreste at spørge sin mor, når nu I havde besluttet, og jeg mener at det var rigtig ubetænksomt af hans mor at svare som hun gjorde. Men du skal huske på, at det er jeres lille søn, det er jer der bestemmer alt hvad der har noget at gøre med ham og ingen anden. I bestemmer hans navn, og vil I gerne give ham din fars navn, så er det det I skal gøre. Det ville da være forfærdelig at give ham et navn, I ikke er glade for, bare fordi I vil gøre andre glæde. Det holder ikke, og du skal bestemt ikke have dårlig samvittighed, hvis din svigerfar bliver skuffet, så er det hans problem, men det er vel voksne mennesker. Du skal ikke lade dig presse af dårlig samvittighed, det kommer der intet godt ud af. Så hold fast i det navn du bedst kan lide, så lad de andre bekymre sig om hvorvidt de gider bruge tid på at være skuffet, det er jo spild af tid, istedet burde de bare glæde sig over, at der kommer sådan et lille nyt fantastisk liv lige om lidt

Anmeld

20. juni 2010

anna-jonas

Hvorfor ikke kalde ham August, og til mellemnavn svigerfars navn. På den måde bli'r alle vel tilfredse.

Men hold fast i, at det er jer der skal give drengen navn.............ikke alle andre. Folk har altid en mening om navne............så er det pænt, så er det grimt, eller for langt..............SKID hul i andres mening, bare I er enige, og kan lide det navn i vælger.

Anmeld

23. juni 2010

mifune

Ja, Dictes mor, nu fikk jeg lige svaret dig i dit indlæg om Dictes dåp, som gikk super, hvilket jeg er meget glad for at høre (Og jeg fikk også lige sagt at vi nordmenn ELSKEDE/ELSKER Gustav Lorentzen, eller Ludvigsen, som mange husker han bedst som, hans humor og glade personlighed har varmet oss i årevis Jeg ville være vildt stolt hvis jeg var i familie med ham!)

Det lyder meget fornuftig det du sier, og jeg er jo fuldt ut enig, det er jo vår beslutning dette med navnet, så det irriterer meg at jeg skal gå og bekymre mig for om den og den bliver skuffet eller ikke.

Anna Jonas, nevnte jeg at vi havde tenkt på August?? Eller var det et forslag fra din side Vi har tenkt på det navnet også, men besluttet oss for ikke at bruge det. Men jo, det er en mulighed at have svigerfars navn som mellemnavn. Vi tror måske vi har fundet løsningen nu, så det kan være jeg offentliggør når det nærmer sig

Anmeld

23. juni 2010

Dictes mor

mifune skriver:

Ja, Dictes mor, nu fikk jeg lige svaret dig i dit indlæg om Dictes dåp, som gikk super, hvilket jeg er meget glad for at høre (Og jeg fikk også lige sagt at vi nordmenn ELSKEDE/ELSKER Gustav Lorentzen, eller Ludvigsen, som mange husker han bedst som, hans humor og glade personlighed har varmet oss i årevis Jeg ville være vildt stolt hvis jeg var i familie med ham!)

Det lyder meget fornuftig det du sier, og jeg er jo fuldt ut enig, det er jo vår beslutning dette med navnet, så det irriterer meg at jeg skal gå og bekymre mig for om den og den bliver skuffet eller ikke.

Anna Jonas, nevnte jeg at vi havde tenkt på August?? Eller var det et forslag fra din side Vi har tenkt på det navnet også, men besluttet oss for ikke at bruge det. Men jo, det er en mulighed at have svigerfars navn som mellemnavn. Vi tror måske vi har fundet løsningen nu, så det kan være jeg offentliggør når det nærmer sig

Det er så sjovt, at han har været så populær i Norge, for hos mig har han altid bare været onkel Gustav, som forresten var en meget meget sød og hyggelig mand Det var for tidligt, han skulle herfra. Jeg tror, at han var Norges svar på danske Poul Køller, det må ca. være det samme. Efter hans hjertetilfælde har min mor været nærmest helt panisk for min far, for de er jo cirka på samme alder, så nu må min far ikke længere løbe eller lave fysisk hårde ting for min mor, der er så bange for, at det også skal ske for ham.

Anmeld

23. juni 2010

lion

mifune skriver:

Vi havde besluttet os for navn på vores dreng som kommer i august. Han skulle opkaldes efter min far, jeg vil egentlig gerne være sådan litt anonym foreløbig, så jeg venter litt med offentliggøring Jeg har snakket med min lillebror om dette, da en af hans drenge har samme navn, men han havde det så helt fint med om vi også ville bruge det. Vi kan jo bare rigtig godt også lide det navn, det er jo lige meget derfor vi gjerne vil have det.

Så havde min kæreste spurgt sin mor, da han var hjemme på ferie, hvordan hun trodde hans far ville have det med vi ikke opkalder efter ham. Hun havde så sagt at han måske ville blive skuffet, også fordi der allerede er én i familien min som er opkaldet efter min far. Også ville han blive veeeldig stolt hvis vi valgte hans navn..

Nå er jeg faktisk litt sur over at min kæreste skulle spørge sin mor om det her, da vi jo havde besluttet os for navn, og da jeg helt ærlig syns det skal være fuldt op til os at bestemme navnet på vores dreng. Man skal vel ikke styres af dårlig samvittighed over ikke at vælge et navn over et andet??

Dårlig samvittighed er jo mit mellemnavn, så nu har jeg sagt til min kæreste, vi dropper at opkalde efter nogen hvis det skal være på denne måden. Så vil jeg finde et tredje navn som ingen i familien har

Bliver såååå irriteret på mig selv at jeg skal tage det her så dårligt også, føler at hormonerne løber lidt afsted med mig og at jeg måske overreagerer litt osse...hvordan har I andre løst lignende problemer???

Det er kedeligt at det skal være sådan.

At I ikkkan bestemme et navn uden andre skal blande sig.

Det er jo op til jer.

Jeg håber I har fundet en løsning som I begge synes om.

Jeg ved at i min familie havde de alle sammen en mening om de navne vi har valgt og ville vælge. Især min svigermor og far havde/har problemer med den "nye" skulle hedde Julius

Anmeld

24. juni 2010

mifune

Dictes mor skriver:

Det er så sjovt, at han har været så populær i Norge, for hos mig har han altid bare været onkel Gustav, som forresten var en meget meget sød og hyggelig mand Det var for tidligt, han skulle herfra. Jeg tror, at han var Norges svar på danske Poul Køller, det må ca. være det samme. Efter hans hjertetilfælde har min mor været nærmest helt panisk for min far, for de er jo cirka på samme alder, så nu må min far ikke længere løbe eller lave fysisk hårde ting for min mor, der er så bange for, at det også skal ske for ham.

Jeg kan sagtens forestille mig at Gustav Lorentzen var en meget sød mand også når han ikke var på scenen Det er synd at din mor nu skal gå og være nervøs for din far, selv om det jo er forståeligt. Men man må jo leve som man lyster så lenge man er her på jorden og nyde tilværelsen som best man kan..

Anmeld

24. juni 2010

mifune

lion skriver:

Det er kedeligt at det skal være sådan.

At I ikkkan bestemme et navn uden andre skal blande sig.

Det er jo op til jer.

Jeg håber I har fundet en løsning som I begge synes om.

Jeg ved at i min familie havde de alle sammen en mening om de navne vi har valgt og ville vælge. Især min svigermor og far havde/har problemer med den "nye" skulle hedde Julius

Takk, jeg tror vi har fundet løsningen Og jeg vil håbe for jer at dine svigferforeldre vil vende sig til at Julius heder Julius, man kan jo ikke gå og ergre sig over ens barnebarns navn for evigt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.