Aktivering - hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.015 visninger
6 svar
0 synes godt om
16. juni 2010

Ansemusen

Sidder lige og ser Magasinet Penge på DR1 omkring aktivering og meningsløse jobkurser. Og så tæker jeg, hvor lang tid går der egentlig før man bliver sendt i aktivering? Altså skal man møde op på jobcentret hver eneste dag og søge arbejde i 8 timer lige fra man bliver arbejdsløs og modtager kontanthjælp, eller er det først eller et vist stykke tid? Jeg synes de sagde noget om 9 måneder, men er ikke sikker på hvad de mente. Hvis ikke man skal møde på jobcentret med det samme, er man så bare derhjemme og søger indtil da?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2010

Pige2009

Når du bliver ledig og har meldt dig ledig på dit jobcenter sidder du som udgangspunkt derhjemme, hvorfra du søger job. Du skal mindst én gang om ugen melde dig ledig via nettet og senest efter 9 mdr. skal du være i aktivering.

En stor fordel er at være lidt opsøgende på den front, så du selv har mulighed for at bestemme, hvor du vil hen i aktivering

K.h. Linda

Anmeld

16. juni 2010

Ansemusen

Jeg er ikke arbejdsløs, men studerende. Tænkte mere på når jeg er færdig, hvis nu jeg ikke lige får et arbejde med det samme. men så når jeg det jo nok inden de 9 måneder hvis det er! Tak for svar

Anmeld

16. juni 2010

Rikke, Liam & Linus

Hvis du er under 25 er der andre regler. Så skal man så vidt jeg ved i aktivering med det samme. Medmindre du går på barsel eller lign.

Anmeld

16. juni 2010

JustAnotherName

Ledige under 25 år kommer i aktivering efter senest 3 måneder.
Er man over 30 år, så går der 9 måneder, inden man skal I aktivering.

I mellemtiden bliver man indkaldt til møde hos ens A-kasse (omkring regler og jobsøgning) og derefter ved jobcentret (omkring regler og jobsøgning).

Og efter 3 eller 9 måneder, afhængigt af ens alder, vil man blive kaldt til en individuel samtale hos jobcentret, hvor man drøfter hvilke job der er rellevante for én, og hvad man har af ideer og planer for fremtiden. Og så aftales der en plan for, hvad der skal ske - og hvilken aktivering man vil komme ud i.

I mellemtiden skal man så være jobsøgende, og 1 gang ugentligt gå ind på jobnet og trykke på en knap, så man holder sig aktivt søgende (viser at man er ledig på markedet og kan starte med dags varsel)

MEGET AF DET LYDER VÆRRE END DET ER! .... Men det er ikke sjovt at være ledig! Mange føler sig lidt jagede og stressede over det.
Men man skal bare holde fokus på, hvad der gavner én selv, og så snakke med de vejledere, som man møder. For de er jo ikke fjenden. Og hvis man rent faktisk har et ønske eller en plan for fremtiden, så er de ret lydhøre og hjælpsomme ...er min oplevelse.
Indenfor hvad der selvfølgelig kan lade sig gøre, når man går ledig.

De der omtalte kurser er et TILBUD, som man KAN tage imod
Ikke noget man skal. Varrigheden er på 6 uger - og det som sagt valgfrit.

Anmeld

16. juni 2010

Maja_4000

Da jeg var på kontanthjælp SKULLE jeg tage et kursus .. Det varede et halvt år (med mindre man fandt arbejde inden) .. Hvis der nåede at gå et halvt år , kom man over på et andet kursus .. Tror måske det er lidt forskelligt alt efter hvor man bor , hvor gammel man er osv. (:

Anmeld

16. juni 2010

roenlund

Der er også lidt foreskellige i kommunerne, der hvor jeg bor er der straks aktivering, er man på kontanthjælp skal man i aktivering med det samme, dvs dagen efter man har været til møde på kommunen... det er så lidt forskelligt hvad man laver men noget af dagen bruges på jobsøgning og noget på andre ting.

Mvh Mia

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.