Hvordan lægger I baby i seng? Nyfødte..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.314 visninger
8 svar
0 synes godt om
16. juni 2010

Snuffler25

Hej piger

Jeg har en dreng på næsten 8 uger  Jeg har brug for råd vedr. hvordan jeg skal putte for natten om aftenen og vil gerne høre jeres erfaringer?

Baby ved jo ikke hvornår det er nat og dag.. Indtil videre har jeg puttet ham når jeg selv går i seng ved 22-23 tiden. Tit bliver den dog 24 før han reelt sover. Jeg giver ham mad og luller ham i søvn i mine arme og lægger ham så over i hans egen seng.. - det kan være han skal op igen en gang eller to, men til sidst sover han.

Jeg tror dog godt han kunne lægges i seng tidligere- men er i tvivl hvordan jeg skal gøre, fordi hans rigtige seng står på 1. sal i vores soveværelse... - sku jeg lægge ham derop tidligere og så sætte alarm på? ville jo gerne have lidt alene tid med min mand indimellem...

Vi har også en vugge i underetage og har prøvet at lægge ham deri og så trille vuggen ind i anden stue end fjernsyns stuen, men han vågner næsten altid ca. 10-30 min efter jeg har lagt ham.

Hvad gør i med de små? Og hvad tid? Er jeg forkert på den mon, når jeg putter ham for natten så sent? Eller er det kun ærgerligt i forhold til de voksnes alene tid om aftenen

Håber I vil dele jeres råd og erfaring

Knus
Mette med Nicolaj på knap 8 uger.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. juni 2010

Svenne

Min søn er syv uger gammel i morgen.
Han bliver puttet ca. 21. - 21.30. Jeg ammer ham og så falder han som regel i søvn i forbindelse med det. Ellers vugger jeg ham i søvn og ligger ham ind i sin seng. Nu kan vi høre ham fra stuen, hvis han siger noget, men ellers ville jeg ligge babyalarmen ind til ham.
Han sover så til kl. ca. 01.30...

Baby kan ingen dårlige vaner få før den er 3-4 måneder gammel, så den må gerne falde i søvn på armen inden den bliver puttet i seng

Anmeld

16. juni 2010

Ansemusen

Puh ha, her er der ingentign der virker mht. at få lillemanden til at sove når Mor og Far synes han skal sove. Han sover meget i løbet af dagen, de fleste timer af døgnet. Han ligger og sover nu, men plejer at vågne snart og så først ville sove igen ved 00-01-tiden. Virkelig frustrerende at han sover nu i stedet for lige at strække den lidt. For den lur han tager på dette tidspunkt er ikke en som vare flere tim er, og derfor føler vi ikke rigtig at vi kan gå i seng, da vi så måske får en times søåvn hvorefter vi skal være vågne i 2 timer før han igen vil sove. Så vi må pænt vente.

Vores dren e kun 19 dage gammel, så absolut INGEN rutine her!

Anmeld

16. juni 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jonathan er 7 uger på mandag, og her er der meget lidt rutine over tingene. Han sover jo det meste af dagen, når han ikke skal ammes skiftes eller trøstes, men de sidste par uger er han begyndt at være mere og mere vågen om eftermiddagen, så det passer som regel med at han sover fra et sted mellem 16 og 19 til 21-23 (det svinger meget alt efter kolikkens intensitet) og vi putter ham simpelthen med sutten inde i sengen i soveværelset med en alarm på og skiftes så til at gå ind og give ham sutten igen hvis han vågner (eller hvad er mere sansynligt - trave plankerne tynde med ham på armen mens han skriger med 5 minutters mellemrum) indtil han falder i søvn og vi så lægger ham ned igen.

Når han vågner igen  hen på aftenen kører vi "putterutinen" hvor jeg først ammer ham ved det ene bryst, mens Nikals gør et bad parat, så bader vi ham, giver ham tør ble og nattøj på, så ammer jeg ham i stilhed i soveværelset ved det andet bryst og lægger ham ned med sutten (som regel er han faldet i søvn her). Så sover han som regel til 1-4 stykker alt efter hvor heldig jeg er

Anmeld

17. juni 2010

SpunkenJo

Det er super svært det der med putte, men min veninde rystede på hovedet af mig, da jeg havde lignende historie. For hun har siden knap 3 måneder holdt hårdt på, at hendes tvillingepiger skal ligge i deres senge senest 20.00 og helst ca. 1900.

"Babyer og børn skal ligge i deres egne senge, så mor og far kan få voksentid"

OG siden hun kom med den til mig, gik jeg stille or roligt igang emd at implementere det som en rutine/vane.

At han så vågnede kl. 2400 for at blive ammet var jo helt fint, og igen kl. 0400 og igen ca. 0700. (Med forbehold for jeg ikke husker helt korrekt.)
Ihvertfald, så kan det lade sig gøre, at kombinere puttetid med voksentid.

Den dag idag sover drengen konsekvent fra 1900 til 0700, nogen gange endda helt til kl. 0900 !!!
- Sådan har det været fra ca. 10 måneder.
Fra 5-6 måneder til 10 måneder vågånede han indimellem og fik flaske. (Ammede indtil 6 måneder, hvilket gjorde det svært for ham at sove helt igennem, mælken er bare for synd til en hel nats søvn)

Han elsker at komme i seng, og ser det på ingen måde som en straf, men tværtimod, kommer der ofte et lettet suk fra knkægten når han rammer madrassen.

Ved ik om det kan bruges, men tænk over at få implementeret gode vaner HELT FRA STARTEN AF!!! Bare et tip.

Knus Jo

Anmeld

17. juni 2010

Canielsen

Indtil min datter ca. 9-10 uger gammel, var der absolut ingen rytme i putningen (det skal lige siges der kan være stor forskel fra baby til baby). Indtil da faldt hun i søvn i mine arme (enten ved bryst eller jeg vuggede hende blidt) og jeg lagde hende i hendes seng.

Fra hun var ca. 9-10 uger gammel begyndte hun at sove mellem 6-8 timer og glad var jeg (er alene med hende) det tog heldigvis til så nu kan hun snildt sove mellem 10-12 timer og det på trods af at jeg kun ammer hende (hun er nu 20 uger). Sover godt nok ikke så meget om dagen, men hvad gør det når hun sover hele natten

Har efterhånden fået et putteritual; sørger for hun spiser godt, får bøvset/gylpet, så skifter jeg hendes ble og putter hende i hendes seng og siger godnat og sov godt. Hvorefter hun ligger og små pludre lidt med sig selv og falder i søvn i løbet af 5-10 minutter uden gråd.

Anmeld

17. juni 2010

Snuffler25

Ih det er godt at læse jeres oplevelser og erfaring med det Virker som om, at det er en god ide at prøve at lægge ham i hans rigtige seng i soveværelset ved 19-20 tiden, alt efter hvordan han har sovet inden og så være tålmodige hvis han vågner, prøve at give ham sutten, synge og holde i hånd. Og så have baby alarmen på.

Det vil jeg prøve ville have prøvet iaftes, men så havde vi gæster som først gik ved 22 tiden hehe.

Det er ikke nemt med rutiner nej, men vil prøve at indføre det. Der skal dog ikke meget til før "det går galt" vel - har man gæster, eller ska man noget i løbet af dagen hvor baby ellers skulle have luret, så ryger rutinerne sig en tur hehe. Lige nu sover Nicolaj fx sååå godt.. og kunne nok sove nogle timer. Men er nødt til at vække ham om lidt, for vi skal i mødregruppe hehe. Må se om jeg kan gøre det stille.

Men vil prøve iaften ingen babyer er ens, det ved jeg - men det er rart at få råd og ideer!!

Anmeld

17. juni 2010

lion

Snuffler25 skriver:

Ih det er godt at læse jeres oplevelser og erfaring med det Virker som om, at det er en god ide at prøve at lægge ham i hans rigtige seng i soveværelset ved 19-20 tiden, alt efter hvordan han har sovet inden og så være tålmodige hvis han vågner, prøve at give ham sutten, synge og holde i hånd. Og så have baby alarmen på.

Det vil jeg prøve ville have prøvet iaftes, men så havde vi gæster som først gik ved 22 tiden hehe.

Det er ikke nemt med rutiner nej, men vil prøve at indføre det. Der skal dog ikke meget til før "det går galt" vel - har man gæster, eller ska man noget i løbet af dagen hvor baby ellers skulle have luret, så ryger rutinerne sig en tur hehe. Lige nu sover Nicolaj fx sååå godt.. og kunne nok sove nogle timer. Men er nødt til at vække ham om lidt, for vi skal i mødregruppe hehe. Må se om jeg kan gøre det stille.

Men vil prøve iaften ingen babyer er ens, det ved jeg - men det er rart at få råd og ideer!!

Ja babyer er ikk ens.

Min dreng er nu 3½ mdr og vi har en 2 værelsets lejlighed og vi sover i stuen og vore datter (næsten 2 år) inde på værelset.

Julius var svær at amme da det kunne tage 1 time og han blev ikk mæt, så efter han fik mme gik det lettere. Men han var meget et natte menneske, men jeg fik af min sp af vide, at man skulle lære barnet hvornår det var nat. Så selvom jeg synes det var hårdt og svært. Lage jeg han i sin lift om natten lystvågen, for at skulle falde i søvn, og nu vågner han kun om natten får at få mad ellers sover han videre.

Hvis det bliver svært at få ham til at sove på 1 sal alene, efter han altid har kunne hører jer. Så prøv at bruge liften nede i stuen og når han så er faldet i søvn putte ham op i sin seng.

Men rutiner kan også blive et problem. Jeg kender en så var meget til rutiner, hun havde problmer med at få sin søn til at sove når de havde været ud fordi han normalt altid sov på samme tid. Men hvis rutinen nu var at middagslur startede et sted mellem 12-14, så er det lidt rutine, men plads til ændringer.

Anmeld

17. juni 2010

Sisley

Rosa skriver:

Jonathan er 7 uger på mandag, og her er der meget lidt rutine over tingene. Han sover jo det meste af dagen, når han ikke skal ammes skiftes eller trøstes, men de sidste par uger er han begyndt at være mere og mere vågen om eftermiddagen, så det passer som regel med at han sover fra et sted mellem 16 og 19 til 21-23 (det svinger meget alt efter kolikkens intensitet) og vi putter ham simpelthen med sutten inde i sengen i soveværelset med en alarm på og skiftes så til at gå ind og give ham sutten igen hvis han vågner (eller hvad er mere sansynligt - trave plankerne tynde med ham på armen mens han skriger med 5 minutters mellemrum) indtil han falder i søvn og vi så lægger ham ned igen.

Når han vågner igen  hen på aftenen kører vi "putterutinen" hvor jeg først ammer ham ved det ene bryst, mens Nikals gør et bad parat, så bader vi ham, giver ham tør ble og nattøj på, så ammer jeg ham i stilhed i soveværelset ved det andet bryst og lægger ham ned med sutten (som regel er han faldet i søvn her). Så sover han som regel til 1-4 stykker alt efter hvor heldig jeg er

Hej Rosa

Hvordan fandt I ud af, at det er kolik han har? Jeg har spekuleret lidt på, om min datter har kolik. Hun tager nogle ordentlig timelange ture - især om aftenen - hvor hun skiftevis hyler og er stille med få minutters mellemrum.

Har du prøvet med Mycolin dråber fra apoteket? Vi har prøvet med lidt svingende resultater... Har også prøvet kamillethe, men det var hun ikke så vild med.

Sisley

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.