Byd ind med jeres erfaringer (1 årige og aftensmad!!!!)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

533 visninger
8 svar
0 synes godt om
15. juni 2010

SpunkenJo

Jeg har en dreng på 14 måneder, som lige for tiden er UMULIG at få noget ordentlig mad i.

Han spiser alle mellemmåltiderne med frugt, tørret frugt, kiks mm.... Men aftensmad er bare NITTE at give ham.

Pasta i alle former vil han ikke have, kartoffler spiser han ikke længere, hverken i most eller fast form. Ris vil han ikke ahve, og diverse sovse og kødretter vil han heller ikke have. Så lige for tiden (De seneste 3 måneder) spiser han rugbrød til aftensmad.

(Han spiser tilgengæld de varme retter i vuggeren....?!?!?! Meget mærkeligt!!!)

I sidste uge spiste han med velbehag rugbrød med smørreost, og ugen før det, bare rugbrød med smør. Makrel, torskerogn, leverpostej mm. er heller ikke noget den unge mand vil spise!!!

Idag rørte han ikke noget af ovenstående, og blev bare skidesur. Så fik han istedet fiskepinde, som tilgengæld bare røg lige ned i løgneren, men hvor længe er det et hit?? For om et par dage, kan jeg da godt forstå han ikke gider spise det mere, men hva skal jeg så finde på??

Lige nu er jeg temmelig frusteret over at skulel finde på ting til aftensmad.

En anden del af mig, er ved at komme dertil, han så bare må blive fri!!! For mange af de ting jeg tilbyder ham, VED jeg han godt kan lide, men bare ikke gider. Og tror lidt, at vi har gjort en fejl i altid bare at finde noget nyt til ham. Så han er meget bevidst om, at siger han nej til de tjeg tilbyder ham, finder mor jo bare noget andet......... WHAT TO DO!!!

Jeg overvejere, at i morgen bliver der bare sagt tak for mad, og taget fra bordet!!! Så vente 10 minutter, og tilbyde ham NØJAGTIG det samme en gang til, og skubber han det væk igen, så tak for mad igen.... Men hvis det så ende rmed han ikke spiser noget, hva så? Ska han så bare i seng uden aftensmad!!!!???

ARG!!! Jeg er pisse træt af aftensmadsshowet!! Håber I kan byde ind med nogle metoder!!

Knus Jo

p.s.: Manden deltager, og kan også (næsten/nogengange) stikke gaflen i et stykke mad, men føre det op til munden NIX! Det er legetøj i hans verden når det er mad han lige pludselig ikke vil have mere alligevel.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2010

Svei

Lad endelig være med at gøre det til et problem eller til et område hvor han kan mærke du har meget fokus på...stil noget til ham og skubber han det væk, så spiser I bare og hygger...lad være med at fokusere på det. Ved du han godt kan lide det hele eller noget af det, så bare lad det stå og se om der sker noget. Du kan så evt tilbyde en banan inden sengetid og så ellers t ænke over at børn ikke er indrettet så firkantet som vi andre er lært op til i forhold til at spise på bestemte tidspunkter...måske han spiser alt han skal på en dag inden aftensmad og slet ikke har brug for aftensmaden, måske er han først sulten senere. Så stik ham frugt eller en klappesammen...men lad være med at gøre maden til et problem eller stort fokusområde...han dør ikke af sult og han prøver ikke at nare dig ved ikke at spise og så være sulten en time senere...sådan fungerer det ikke for børn, de kan bare ikke indstilles til at være sultne når vi vil have det.

Held og lykke...tror alle kommer igennem perioder hvor børnene spiser mere eller mindre og mere til morgen end aften eller frokost end morgen etc.

Anmeld

15. juni 2010

*Sofie*

Ka godt forstå at du er godt træt af det. Det lyder da bestemt ikk sjovt.
Får din dreng lov til at sidde med sin mad selv ? For 1-1½ måned siden var jeg nogenlunde det samme igennem med Malou. Og jeg fandt ud af at hun var gal fordi hun ikk fik lov selv.
Nu sidder hun med al sin mad selv, på sin egen sugekop-tallerken med sin egen lille gaffel. Hun er lige begndt at kunne stange maden selv, hvilket gør det hele endnu nemmere.
Hvis jeg har lavet noget som ikk lige er så nemt at spise med fingrene/gaffel, sætter jeg rejer, majs, små tomater eller sårn noget på bordet, så hun ka sidde med dét på sin tallerken, mens jeg mader hende. Eller os gir jeg hende skeen/gaflen med mad på, og så putter hun det selv i munden.
Jeg tror det er ret vigtigt, at der ikk blir serveret andet, end det der står på bordet. Ingen sær-måltider og ikk noget med at tilbyde alt muligt andet. Spis det der er på bordet, eller lad vær med at spis. Sårn er det i hvert fald her
(og her går det ikk ud over søvnen, hvis hun ikk har spist særlig meget aftensmad. Det har jeg været nervøs for før i tiden, men det er jeg ikk mer. Hun sover til kl 6-7 uanset hvad.)

Anmeld

15. juni 2010

*Sofie*

Haha, hej Jo

Anmeld

15. juni 2010

Fru Dinesen

Min kære datter lavede absolut samme nummer ..... vi prøvede det samme som du tænker, op og sidde med prinsessen, fik tilbudt fuldstændig det samme mad som vi spiser, Hun skubbede det væk (så sagde vi tak for mad) og lod hende gå ... 10 min efter fik hun det tilbudt igen, ville hun ik ha noget så blev det stillet væk .... da vi havde gjort det i en ugs tid, så begynde den unge dame og spise aftens mad med os ......... 

og de aftener hun gik i seng uden mad, var jeg bare så ked men viste det ik til hende, på nogen måde ...... men hun fik jo mad hverdag jo, så er sikker på de ik sulter da .... 

men tror bare man skal lade vær emd, at gøre det til et problem så skal de nok finde ud af hvordan landet ligger ...

Anmeld

15. juni 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Lina er snart 15 mdr. og hun spiser det samme som os. De dage hun skubber sin tallerken væk og vil have andet mad lader vi bare som ingenting. Nogen gange tager hun tallerknen tilbage og spiser, og andre dage gør hun ikke. Vi giver hende ikke andet at spise, men hun får en banan inden, at hun skal sove. Hun er stadig så lille, at hun ikke ved, hvad konsekvensen er at hun ikke spiser sin aftensmad.

Kh. Katja

Anmeld

15. juni 2010

Bondepigen

Du skal for alt i verden ikke presse ham. Prøv i stedet så vidt det er muligt at give ham varm mad til frokost de dage, hvor han har fri...og se om det gør en forskel... det gjorde det for vores datter.

Hun ville gerne spise varm mad til frokost og osse gerne spise rugbrød til aften... på den måde fik vi masser af mad i hende...hun var vist osse omk. 14 mdr. at hun fik den "fikse idé"...

Pøj pøj med det...men de får altså disse perioder indimellem, og det er helt normalt, men begynder man at presse dem til at spise, så vil de da slet ikke...

Giver du ham mælk til maden, for så skal du måske give ham det mellem måltiderne... Mælk mætter jo osse lidt, og kan gøre at han så ikke rigtig gider spise..

Anmeld

16. juni 2010

SpunkenJo

*Sofie* skriver:

Haha, hej Jo

Hej Sofie

Hygge, du også er her 

Anmeld

16. juni 2010

SpunkenJo

Arj, tøser. I har bare givet mig gode input og tips.

Jeg dropper, at lade det påvirke mig, og bare hygge istedetfor.

Det var også min tanke, men tænkte hele tiden på, at jeg straffede ham, ved bare at putte ham uden ordentlig aftensmad!!!

Men kan jo godt se, at er man ikke sulte, så er man jo bare ikke det. Han ska jo nok sige til eller. (Det plejer ahn nemlig at gøre)
- Dejligt med lidt opbakning. 

Så har jeg ro i sjælen, vi håber, at han "overlever" 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.