Andre gravide eller mødre med epilepsi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.641 visninger
10 svar
0 synes godt om
14. juni 2010

IAH

Hej med jer

Jeg spørger fordi jeg selv har epilepsi og er nervøs for, hvordan det vil påvirke epilepsien og anfaldenes hyppighed.

Så hvis der er nogle derude, der har erfaring indenfor det, må de meget gerne øse af erfaringerne. 

Jeg er i uge 9 + 3 

Knus Iben

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2010

B&J

IAH skriver:

Hej med jer

Jeg spørger fordi jeg selv har epilepsi og er nervøs for, hvordan det vil påvirke epilepsien og anfaldenes hyppighed.

Så hvis der er nogle derude, der har erfaring indenfor det, må de meget gerne øse af erfaringerne. 

Jeg er i uge 9 + 3 

Knus Iben

har dog ikke epilepsi men jeg besvimede under min graviditet fordi ja ved ikke gør jeg nogle gange og de har ikke fundet ud af hvorfor og kommer de aldrig til men der sketet ikke noget og min læge sage den lille har det trygt og godt men dette fandt jeg ikke på net dokter håber det kan hjælpe lidt...

Epilepsi og graviditet

Hvis man har epilepsi og er i medicinsk behandling, skal man tale med sin læge, før man overvejer graviditet. De fleste kan gennemføre svangerskabet på normal vis, men det kræver overvågning af forløbet og ofte justering af medicindosis undervejs.

Anmeld

14. juni 2010

Mira0911

IAH skriver:

Hej med jer

Jeg er i uge 9 + 3 

Knus Iben

Jeg har epilepsi...

Anmeld

14. juni 2010

IAH

B&J skriver:

har dog ikke epilepsi men jeg besvimede under min graviditet fordi ja ved ikke gør jeg nogle gange og de har ikke fundet ud af hvorfor og kommer de aldrig til men der sketet ikke noget og min læge sage den lille har det trygt og godt men dette fandt jeg ikke på net dokter håber det kan hjælpe lidt...

Epilepsi og graviditet

Hvis man har epilepsi og er i medicinsk behandling, skal man tale med sin læge, før man overvejer graviditet. De fleste kan gennemføre svangerskabet på normal vis, men det kræver overvågning af forløbet og ofte justering af medicindosis undervejs.

Hej begge to..

Ja, det lyder en smule epilepsiagtigt med besvimelserne. Det kan også være jernmangel, lavt blodtryk eller lavt blodsukker.. Jeg går ud fra at lægen tjekkede alt det ordentligt igennem.

Jeg bliver fulgt tæt af Rigshospitalets epilepsiklinik og får samtale med fødselslæge allerede på fredag. Jeg er trappet helt ned i medicin og er "tvunget" til at føde på Riget.

Det er mere de erfaringer, som andre med epilepsi må have gjort sig i løbet af graviditeten og i forhold til fødsel. Jeg er ikke så bange for at føde (endnu!), det er de anfald, som nok kommer fordi vægten stiger. Mine anfald er nemlig ret voldsomme og langvarige, når de først kommer.

Hvordan har andre håndteret frygten for anfaldene under graviditeten? Det kan jo i værste fald være til fare for barnet inde i maven...

Mange spg, ved det godt..  

Knus

Anmeld

14. juni 2010

B&J

IAH skriver:

Hej begge to..

Ja, det lyder en smule epilepsiagtigt med besvimelserne. Det kan også være jernmangel, lavt blodtryk eller lavt blodsukker.. Jeg går ud fra at lægen tjekkede alt det ordentligt igennem.

Jeg bliver fulgt tæt af Rigshospitalets epilepsiklinik og får samtale med fødselslæge allerede på fredag. Jeg er trappet helt ned i medicin og er "tvunget" til at føde på Riget.

Det er mere de erfaringer, som andre med epilepsi må have gjort sig i løbet af graviditeten og i forhold til fødsel. Jeg er ikke så bange for at føde (endnu!), det er de anfald, som nok kommer fordi vægten stiger. Mine anfald er nemlig ret voldsomme og langvarige, når de først kommer.

Hvordan har andre håndteret frygten for anfaldene under graviditeten? Det kan jo i værste fald være til fare for barnet inde i maven...

Mange spg, ved det godt..  

Knus

nej det er ikke jernmangel fra min side er blevet tjekket i alt men de kan bare ikke finde ud af hvad det er... men jeg landede lige på maven ude på badeværelset sad på wcet og puk med hovede og maven først min læge sagde at babyen er godt beskyttet der inde men syntes når du kommer lang nok hen eller ja nu så snak med lægerne om det...

Anmeld

14. juni 2010

Mira0911

Jeg skulle meddele til min neurolog når vi havde planer om at blive gravide... Og derefter kontakte ham igen når jeg var blevet gravid...

Jeg gik til kontrol meget tit, fik taget blodprøver hver måned.. Blev doseret op i medicin hele tiden, da tallene i blodet var for lave...

Jeg gik til ekstra scanninger hver måned stort set.. der var kontrol på det hele vejen igennem...

Jeg frygtede enormt meget at få anfald, fik ikke nogen undervejs...

Anmeld

15. juni 2010

IAH

MoarJ skriver:

Jeg skulle meddele til min neurolog når vi havde planer om at blive gravide... Og derefter kontakte ham igen når jeg var blevet gravid...

Jeg gik til kontrol meget tit, fik taget blodprøver hver måned.. Blev doseret op i medicin hele tiden, da tallene i blodet var for lave...

Jeg gik til ekstra scanninger hver måned stort set.. der var kontrol på det hele vejen igennem...

Jeg frygtede enormt meget at få anfald, fik ikke nogen undervejs...

Hvad med efter du fødte.. Har du skullet lave tingene anderledes pga epilepsien?

Knus Iben 

Anmeld

15. juni 2010

Mira0911

IAH skriver:

Hvad med efter du fødte.. Har du skullet lave tingene anderledes pga epilepsien?

Knus Iben 

Der er slet ikke noget jeg har skulle ændre på efter fødslen.. Kun medicinen, hvor jeg er blevet doseret ned igen...

Anmeld

16. juni 2010

Jeamou

Jeg har også epilepsi - har godt nok kun haft 4 anfald på den samme dag for nogle år siden...

Jeg har også gået til kontrol hos neurologen (incl. blodprøver), i starten hver 6. uge, her til slut var det en gang om måneden og til sidst 2 uger inden termin. Derudover har jeg fået en ekstra MD-scanning (hjertescanning i uge 16) og derefter vækstscanninger hver 4. uge indtil uge 37.

Må indrømme det har været lidt anstrengende at skulle til alle de ting, men omvendt holder de jo bare et godt øje med en.

Har ikke haft nogen anfald i graviditeten og er heller ikke blevet reguleret i medicin.

Jeg håber du får en god graviditet på trods af epilepsien!

Anmeld

16. juni 2010

IAH

Hej igen

Jeg skal til fødselslæge fredag.

Fik I lavet flere misdannelsesscanninger?

Jeg kan se at de har skrevet to på det skema, jeg har fået fra Epilepsilægen. Men Rigshospitalets barselsgang har ikke indkaldt mig.

Var I bange for de misdannelser, som der er noget større risiko for med medicinen? Jeg får Lamictal, som ikke er så risikable.

Knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.