Hvilken lørdag jeg havde i denne weekend... suk!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. juni 2010

mariamiss6

Mor til Frederic skriver:

pyh det lyder ikke rart - hader kvalme...

Vi står jo og har afl alle papire i banken, da vi er ved at købe hus. Har tabt hovedet et par gange overfor frederic i weekend - og det gør bare så ondt indeni, at jeg får tårer i øjnen bare ved tanken. Alt i alt giver det hele mig rigtig dårlig mave. Vi har også bryllups dag idag, 7 år... Men skal arbejde fra 15-04, så ser dem slet ikke. Suk... 

hvad er det forresten med noget hus halløj? skal i lige godkendes først, eller har i egentlig fået lov at købe det? Og hvad er det for noget hus?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2010

Mor til Frederic og Freya

mariamiss6 skriver:

Ja det går bedre med mit øje... Det tørrer noget ud, og så begynder det at kradse lidt igen, så jeg er liiige ved at klø i det, men du kan tro jeg kan holde nallerne væk

Åh hvor er det bare surt at han ikke vil spise lige nøjagtig nu hvor i skal til kontrol... Håber ikke de skælder dig unødigt ud der oppe...

Jeg forstår sgu godt du synes synes det er ved at være hårdt. Man vil jo sine børn det bedste, og man er altid bange for at fagfolkene dunker en i hovedet med et eller andet...

at kradse i det duer nok slet ikke..

Ja, hun siger vi står meget bedre stillet den her gang, så håber godt nok at nu er det vores tur...

Han har kun spist lidt morgenmad og så nogle få gulerødder/ grønsager i 2 dag - hverken rørt kød - kartofler eller sovs.

Så farmand prøved med brød og leverpostej her til aften, ja der spiste han kun leverpostejen og lagde brødet tilbage. Suk....

Anmeld

15. juni 2010

mariamiss6

Mor til Frederic skriver:

at kradse i det duer nok slet ikke..

Ja, hun siger vi står meget bedre stillet den her gang, så håber godt nok at nu er det vores tur...

Han har kun spist lidt morgenmad og så nogle få gulerødder/ grønsager i 2 dag - hverken rørt kød - kartofler eller sovs.

Så farmand prøved med brød og leverpostej her til aften, ja der spiste han kun leverpostejen og lagde brødet tilbage. Suk....

Jeg tænker lidt på, når du siger han lægger brødet tilbage og kun spiser leverpostejen - det er faktisk meget normalt for børn i den alder. De vil kun have det de selv synes er det lækreste, og derfor spiser de ikke brødet (med mindre de selvfølgelig er mine sære børn, som hellere end gerne vil spise rugbrød uden noget )

Men altså kan det være, at Frederic ikke kun har et madproblem, men også bare gerne selv vil prøve at tage styringen og bestemme hvad han skal spise?

Jeg kan ikke lige huske, om det er sådan at han bare ikke føler sulten, eller om det er fordi han ganske simpelt nægter at spise, eller bare ikke kan indeholde ret meget mad ad gangen...

Men hvis han føler almindelig sult, var det så en idé, måske at tage kampen op med ham og sige: nu serverer mor/far altså kun denne her 1/4 rugbrød med pålæg, og du kan ikke få nyt pålæg på når du har spist det der er nu, og du får ikke andet mad, før du har spist rugbrødet også....

Altså det er jo den normale måde at gøre det på, når børn fast trodser ved spisetid...

Men jeg kan bare ikke huske hvordan det helt hænger sammen med Frederic og det mad dér....? og altså om det overhovedet kan have noget trods på sig, eller hvad?

Jeg har muligvis sagt det før. Men min store dreng har også jævnligt brilleret med at nægte at indtage noget som helst, andet end hvad han selv synes var slik. For eksempel kiks og rigtig slik. Det er jo nemt at få hvis man blinker af olden (hvilket jo er rigtig nemt her hjemme ved mig ) Men når jeg har ham selv bliver han bare ikke tilbudt andet, end det der fylder godt, og giver god næring... For det meste går det nemt nok. Men nogen gange, hvis han er virkelig trodsig så kan vi godt have et par dage i træk, hvor Bastian går rundt og er lidt sulten, og insisterer på at få kiks - det får han så ikke.

Til aften skærer jeg kun noget så latterligt som ca. 5 mundrette bidder kartoffel/pasta/ris til ham, og en klat sovs eller hvad han nu kan lide at dyppe i (det kunne lige så godt have været remoulade eller ketchup). Og efter at have slåsset med ham jævnligt, over netop det emne, så spiser han nu, som minimum de par bidder jeg har skåret til ham. Han får kun kød på sin tallerken, hvis han beder om det, eller hvis han siger ja når jeg spørger. Ellers er der kun kartoffel og sovs til ham.

Jeg forsøger ikke at presse ham til at spise mere, men han får så absolut heller ikke noget andet bagefter... altså der er ingen guf, eller noget andet, inden han går i seng.
Til gengæld forlanger jeg, at selv om han ikke spiser, skal han blive ved bordet, til den lille er færdig med at spise også. før må ingen af børnene rejse sig. Så sker det at han tænker at hanlige så godt kan spise lidt mere mens han venter

Men igen, jeg kan jo ikke lige helt huske hvad det var med Frederic, andet end at han er lille, og i derfor går til vægtkontroller (er det ikke sådan det er?) så jeg ved ikke om nogle af de ting kunne virke.

Altså kort sagt, her hjemme bliver børnene ikke sultet, men de bliver tilbudt noget, og vil de ikke have det, må de vente til næste måltid. Der er ingen der får lov at leve af skidt og kanel, kun fordi det gør ondt at se de ikke vil spise. Før eller siden (maks efter et par dage) så er de alligevel så sultne, at de hellere end gerne spiser bare lidt af det som alle vi andre også spiser. (dette forudsat selvfølgelig at man ved ungerne godt kan lide det der serveres)

Nåh jeg håber ikke det var for påtrængende... Hvis jeg har glemt en vigtig detalje angående Frederic og mad, så må du lige genopfriske mig

Anmeld

15. juni 2010

mariamiss6

Og så krydser jeg fingre for det er jeres tur med det hus der, det kunne da være så hyggeligt at have sit helt eget hjem

Anmeld

15. juni 2010

mariamiss6 skriver:

Jeg tænker lidt på, når du siger han lægger brødet tilbage og kun spiser leverpostejen - det er faktisk meget normalt for børn i den alder. De vil kun have det de selv synes er det lækreste, og derfor spiser de ikke brødet (med mindre de selvfølgelig er mine sære børn, som hellere end gerne vil spise rugbrød uden noget )

Men altså kan det være, at Frederic ikke kun har et madproblem, men også bare gerne selv vil prøve at tage styringen og bestemme hvad han skal spise?

Jeg kan ikke lige huske, om det er sådan at han bare ikke føler sulten, eller om det er fordi han ganske simpelt nægter at spise, eller bare ikke kan indeholde ret meget mad ad gangen...

Men hvis han føler almindelig sult, var det så en idé, måske at tage kampen op med ham og sige: nu serverer mor/far altså kun denne her 1/4 rugbrød med pålæg, og du kan ikke få nyt pålæg på når du har spist det der er nu, og du får ikke andet mad, før du har spist rugbrødet også....

Altså det er jo den normale måde at gøre det på, når børn fast trodser ved spisetid...

Men jeg kan bare ikke huske hvordan det helt hænger sammen med Frederic og det mad dér....? og altså om det overhovedet kan have noget trods på sig, eller hvad?

Jeg har muligvis sagt det før. Men min store dreng har også jævnligt brilleret med at nægte at indtage noget som helst, andet end hvad han selv synes var slik. For eksempel kiks og rigtig slik. Det er jo nemt at få hvis man blinker af olden (hvilket jo er rigtig nemt her hjemme ved mig ) Men når jeg har ham selv bliver han bare ikke tilbudt andet, end det der fylder godt, og giver god næring... For det meste går det nemt nok. Men nogen gange, hvis han er virkelig trodsig så kan vi godt have et par dage i træk, hvor Bastian går rundt og er lidt sulten, og insisterer på at få kiks - det får han så ikke.

Til aften skærer jeg kun noget så latterligt som ca. 5 mundrette bidder kartoffel/pasta/ris til ham, og en klat sovs eller hvad han nu kan lide at dyppe i (det kunne lige så godt have været remoulade eller ketchup). Og efter at have slåsset med ham jævnligt, over netop det emne, så spiser han nu, som minimum de par bidder jeg har skåret til ham. Han får kun kød på sin tallerken, hvis han beder om det, eller hvis han siger ja når jeg spørger. Ellers er der kun kartoffel og sovs til ham.

Jeg forsøger ikke at presse ham til at spise mere, men han får så absolut heller ikke noget andet bagefter... altså der er ingen guf, eller noget andet, inden han går i seng.
Til gengæld forlanger jeg, at selv om han ikke spiser, skal han blive ved bordet, til den lille er færdig med at spise også. før må ingen af børnene rejse sig. Så sker det at han tænker at hanlige så godt kan spise lidt mere mens han venter

Men igen, jeg kan jo ikke lige helt huske hvad det var med Frederic, andet end at han er lille, og i derfor går til vægtkontroller (er det ikke sådan det er?) så jeg ved ikke om nogle af de ting kunne virke.

Altså kort sagt, her hjemme bliver børnene ikke sultet, men de bliver tilbudt noget, og vil de ikke have det, må de vente til næste måltid. Der er ingen der får lov at leve af skidt og kanel, kun fordi det gør ondt at se de ikke vil spise. Før eller siden (maks efter et par dage) så er de alligevel så sultne, at de hellere end gerne spiser bare lidt af det som alle vi andre også spiser. (dette forudsat selvfølgelig at man ved ungerne godt kan lide det der serveres)

Nåh jeg håber ikke det var for påtrængende... Hvis jeg har glemt en vigtig detalje angående Frederic og mad, så må du lige genopfriske mig

Prøver at svare fra nogenlunde den rækkefølge...

Men det har været fra 1 dag han kom til verden. Han har aldrig som spæd vågnet op og skreget af sult - eller været utålmodig ved brystet. Så vi havde faste ammetider om dagen og lod ham sove igennem om natten.

Vi har prøvet at have al pålæg på bordet og lade ham vælge og smøre i fælleskab - vi har smurt hans mad før han kommer til bordet og så der er det der er på hans tallerken og vi så selv smører det vi skal have. Vi har atter igen prøvet at smøre ude i køkkenet og så kun lave 1/4 stykke med pålæg. Alt efter om det er en god uge, så tager han rask ½ stykke brød med det hele på. På dumme uger spiser han intet af det, eller blot tager 1/4 brød's pålæg og nægter mere. Så vi har prøvet blot at ligge 1/4 brød foran ham, men han rører det ikke. Andre igen kan han spise hele den 1/4

Det hjælper heller ikke at prøve at komme med andet mere lækker mad, det skubber han også væk og siger; nej ikke mere mad.

Andre gange kigger han slet ikke på hans tallerken og når vi forsigtig skubber den hen til ham, skubber han den blot tilbage med et stort NEJ og kaster gaflen på gulvet.. Så får han lov at side mens vi spiser videre - men heller ikke det virker.

Så sætninger som; mor vil gerne have du smager på maden - du får ikke andet o.lign har 0 virkning her. Han får heller ikke serveret andet, hvis han ikke spiser det han får serveret - jamen så er der ikke andet.

Vi kan ligge 5 pasta'er - 4 stykker kød - lidt sovs, eller remulade/ketshub - grønsager af en eller anden slags i en tallerken der opdelt i rum. Alt efter 'hvor' han lige er kan han tage 3 pasta'er og remulade - andre igen kun grønsager - andre igen tager han en gulerod, dybber den i sovsen og slikker så sovsen af og lader guleroden ligge.

Vi har prøvet små kartofel stykker - hele kartofler - mose kartofler i sovs eller smør - hele stykker kød - små stykker kød osv.

Frederic kan også hos bedsteforældre sige nej tak til is - kager mm. Andre gange tager han imod det, spiser 2 mundfulde og ligger resten tilbage.

Så her kan vi stå og spise slik lige foran ham, uden nogen reaktion. Andre gange rækker han ud og siger; smage. Nogle gange spiser han det og andre gange spytter han det ud igen.

Anmeld

15. juni 2010

mariamiss6

Åh ja det var sådan det var....

Suk, så kan jeg virkelig godt se dit problem (tak for tålmodigheden).

Hvad siger lægerne til jer? skal i bare få så fed mad i ham som muligt, og så ikke mere, eller er de sure på jer, eller hvordan?

Anmeld

15. juni 2010

mariamiss6 skriver:

Åh ja det var sådan det var....

Suk, så kan jeg virkelig godt se dit problem (tak for tålmodigheden).

Hvad siger lægerne til jer? skal i bare få så fed mad i ham som muligt, og så ikke mere, eller er de sure på jer, eller hvordan?

Jeps, så om det er hans mave der ikke er stor - han blot vil bestemme eller om han bare aldrig er sulten - aner vi ikke. Vi kan høre hans mave rumle, men det er ikke lig med han spiser...

Vi laver ikke speciel mad kun til ham, han får det vi får - blot med mere sovs eller lign. Okay hvis han har spist de grønsager der var på hans tallerken for han glædeligt flere af dem, bare der kommer noget ind. Uanset om det er med gaffel/ske eller fingerne. Vi har aldrig prøvet at læsse flere kartofler - ris - pasta'er - kød på hans tallerken endnu.

Som regl til mellemmåltider får han enten tilbudt frugt - grovbolle - grov knækbrød med smørost - eller et bæger fløde yoghurt.

De har intet konkret foreslået endnu. Blot at det stadig er normalt at børn ikke spiser i perioder. Men hvis vægten ikke er steget her på næste torsdag, beder jeg dem altså gøre noget. De siger selv at når de bliver 1 år gamle så vokser de ikke så stærkt mere i både vægt og højde, men han vokser jo stadig i højden - men står enten stille i vægt - tager ringe på - taber dem igen osv.

Aner ikke om det er en 'brist' i hans hjerne - meget lille mave eller hvad. For tror ikke der er stædighed og egenviljen der er gal med. For kan huske at sp tidlig sagde at vi skulle prøve at sulte ham og så se om han ikke bedre ville have bryst.

Regner med i morgen at ringe til min sp og snakke med hende. Evt komme forbi på deres kontor og få hans tal med ud på børne amb. For har kun dem hun skrev ned i vores bog, så mangler nogle og alle hans hoved omkreds tal.

Ingen i familien kan følge os. De siger blot vi hænger os for meget i hans vægt og hvad han spiser og ikke spiser. Men de har også alle børn der altid har spist godt og ligger over normal i vægt.

De har så tilgengæld konstant syge børn, så spurgte dem om hvordan de havde det med at de ikke spiser/ spiser meget lidt under sygdom. Jo - jah vi bliver jo bekymret - frustreret - kede af det - fortvivlet over at lige maget hvad vi laver så spiser de næsten ingen ting. Godt, de følelser har vi haft i et år nu.

Anmeld

15. juni 2010

mariamiss6

Tjaaaah. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det med ham Frederic altså... Siden de vil holde kontrol med ham, må de da have mistanke om et eller andet....

Nåh men min felix er nu også en lille fis, til trods for at han æder så man skulle tro han ville brække sig halvvejs hehe.... det er så bare som om det ikke rigtig bider på ham, men nu godt nok vidst nok ikke noget alarmerende....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.