når børn bliver syge er der mange andre faktorer der spiller ind... Så jeg tror ikke man kan tale for eller imod MME eller modermælk på det punkt. Det er dog bevist, at hvis man ammer barnet de 3 første måneder, får barnet moderens antistoffer og er derigennem beskyttet mod de sygdomme moderen udsættes for. På det punkt er jeg helt klart FOR modermælk...
Det er også bevist at modermælken, overtager lidt smag fra noget af den mad moderen spiser. Og dette ser jeg også som meget positivt, sådan er barnet, fra begyndelsen af, introduceret til forskellige smagsindtryk. Jeg synes altså på ingen måde, at det er en fordel, at MME er ens hver gang.
mht. Vitaminer, så er det vidst et spørgsmål om kontrol. At man føler man har kontrol over barnets vitamin indtag, når man giver MME. Der er lige så fine vitaminer i modermælken.
Det der dog også er bevist, er at man ved amning udrenser sine affaldsstoffer direkte til barnet... dvs... alt det tungmetal eller andre ting der lagres i fedtet, pesticider osv... barnet modtager altså disse ting... det er jeg ikke helt tosset med, det er jo helt individuelt hvor meget af dette man har lagret osv... dog mente man ikke der var belæg for at ændre anbefalingerne til amningen... Det er dog en af de ting, der gør at jeg bliver lidt skeptisk.
så er der nemheden. Jeg mener, at hvis der kan tales for at amning er 200% bedre end MME, så bør man kæmpe en brav kamp. Og, ja, det ER mere besværligt end at lave MME (i mange tilfælde), men vi står på hovedet for vores børn, i mange andre henseender... Så mener jeg også man bør gør det når det kommer til kosten.
forstået på den måde, at det jo ikke nytter at moderen havner i en dyb depression fordi amningen kan være hård. Så er det klokke klart, at man bør give MME, og aflaste moderen.