Putteritualer for 1-årig - hvordan gør/gjorde du?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.886 visninger
4 svar
0 synes godt om
13. juni 2010

CamiRon

Min datter vil overhovedet ikke sove om aftenen - det har stået på i en uges tid nu og jeg tænker lidt om vi trænger til nye ritualer og samtidig til at komme af med flasken. Men hvordan griber vi det an? Mangler absolut nogle gode ideer - helst af dem hvor hun ikke skal ligge og græde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2010

LotteN

min datter er så godt nok 2 år nu. men da vi stoppede med godnat flasken, startede vi et natrituale, hvor hun fik børstede tænder, fik tilbudt vand og derefter måtte hun selv vælge den sut hun ville have fra en skål - og det har vi gjort lige siden (bortset fra hun ikke selv vælger sutten nu)

Anmeld

13. juni 2010

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Lina er 14 mdr. og hun bliver puttet med sin sut, nusseklud og flaske. Vi ligger hende og går ud igen. Hun falder som regel i søvn af sig selv. Nogen gange går vi derind og ligger hende ned igen.

Jeg synes, at det er ok, at de får flaske når de er 1 år. Hvis de har trykhed med det ser jeg ikke noget galt i det. Det er jo "bare" mælk

Kh. katja

Anmeld

13. juni 2010

Ida.

Lina er 13 måneder og har i laaang tid haft samme putteritual; nattøj, godnatflaske, tandbørstning (alt i stuen), godnatsang på armen, derefter puttes hun under dynen med sut i munden og i hånden og sin sutteklud om næsen - så tænder vi for hendes musik-kanin og går ud - som regel falder hun i søvn

Du skal i øvrigt lige være obs på, at der omkring 1-årsalderen er et tigerspring - det kan være derfor, din datter ikke vil falde i søvn her er, hvad der stod i den mail, jeg fik, da Lina nærmede sig sin første fødselsdag:

" Den tid, hvor dit barn er baby, går hurtigt. Du har lige fejret dets første fødselsdag, og du vil mærke, at dit barn efterhånden ikke er nogen baby mere. Det er ved at udvikle sig til en rigtig tumling, nu hvor det næsten er 55 uger eller tretten måneder gammel og gør det næste spring i sin mentale udvikling. Ved dette spring lærer det at genkende “programmer”. Når barnet kan opfatte programmer og selv kan udføre dem, ved det, hvad det vil sige “at vaske tøj”, “at vaske op”, “at dække bord”, “at spise”, “at tørre støv af”, “at ringe til nogen” og så videre.

Det, der kendetegner et program, er, at det ikke har nogen obligatorisk rækkefølge, men er fleksibelt. Når du vasker op, putter du ikke hver gang nøjagtig den samme tallerken først i opvaskevandet.

Når dit barn er i gang med et program, kan det altid afvikle det på en ny måde. Når det “spiser”, kan det for eksempel efter hver bid vælge, om det vil tage endnu en bid eller måske hellere vil drikke en tår af sit krus. Eller barnet vælger, at det ikke vil bruge bestikket, men tage den næste bid med fingrene. Dagen lang er din tumling optaget af at nå sit mål på forskellige måder. Sommetider forstår forældrene slet ikke, hvad der foregår. Hvorfor vil den skøre unge nu pludselig have underbukserne uden på de rigtige bukser? Den lille eksperimenterer med dagligdagens programmer. En kostelig forestilling!

Vil du vide endnu mere om dette spring? I kapitel 10 i Vidunderlige uger kan du læse alt om “programmernes verden”.

Hvis du endnu ikke har Vidunderlige uger, så surf hurtigt hen til vores hjemmeside og bestil bogen allerede i dag."

Anmeld

13. juni 2010

Diana...

Ligger hun bare og snakker eller er hun ked af det? 

Lucas får nattøj på børstet tænder langt i sengen godnat og ud igen. Det tager ikke 2 sek og putte ham. MEN han kan altså godt ligge der inde og snakke med sig selv og dynen i en time før han falder i søvn og nogen gange skal vi lige ind og lægge ham. 

Hvis hun bare ligger og pludre så skal hun da bare havde lov til de så falder hun i søvn af sig selv lige pludselig 

KH Diana

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.