Forskerchok: Én uge for tidligt er nok

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.469 visninger
13 svar
0 synes godt om
11. juni 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Nyhed fra nettet - fra bt.dk

Fødsel blot én uge før tid kan udgøre en alvorlige fare for barnets helbred. Alt fra autisme til høre- og synsproblemer bliver linket til den tidlige fødsel. Det viser ny engelsk undersøgelse, og det får nu forskerne til at slå alarm.

I Danmark bliver 4500 børn hvert år født for tidligt. Det svarer til, at 7.3 procent af alle børn kommer til verden før uge 37. En graviditet varer ideelt 40 uger.

De engelske forskere advarer nu om, at også børn født i uge 37, 38 og 39 er i farezonen for, at en tidligere fødsel vil have konsekvenser, skriver Daily Mail.

Ud af de 400.000 engelske børn, som professor Jill Pell undersøgte, viste 18.000 sig at have behov problemer med fx ADHD, autisme, indlæringsvanskeligheder, adfærdsproblemer eller tale- og hørevanskeligheder, samt problemer med synet.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2010

Ranarupta

Slet, slet ikke sjov læsning. Min søn er kommet til verden, da han var 34+5 

Anmeld

11. juni 2010

Tulle28

Skræmmende... Især når man helst selv ville føde så tæt på termin som muligt, men blev "tvunget" til PKS i uge 38+0...

Anmeld

11. juni 2010

LinLin

Er det en god artikel at linke til!?!

- lige præcist dét er der (vel?) ingen der selv bestemmer! Min søn er født 37+6 og har absolut ingen af de nævnte vanskeligheder - håber at føde ca samme tid igen.

Anmeld

11. juni 2010

DK

Min datter kom også "af sig selv" da der var 17 dage til termin. Hun har heldigvis ingen af de nævnte problemer og det eneste hun "fejler" er astma, men jeg tænker at det da nok mere er tilfældigt frem for pga. en "tidlig" fødsel. Hun vejede 3550 gram, og var fin og færdig da hun kom ud, så jeg tænker at det da trods alt er lidt svært at finde ud af om man er nået termin når ungerne kommer færdigt ud, altså om man skal følge/kan regne med lægernes ofte skiftende terminsdatoer!?

Anmeld

11. juni 2010

DK

Dobbelt indlæg

Anmeld

11. juni 2010

nuggie

nu har jeg ikke læst artiklen, men har lige læst at man har "fundet" det gen som giver austime, amn kan vel ikke både mene at man får autisme ved fra et gen og ved at blive født for tidligt..

min søn har austime og er født over sin termin. og han har klart "arvet" det som en blanding af geener fra min og hans fars side, sådan som jeg ser det.

Anmeld

11. juni 2010

Svei

Hvor er det godt man finder ud af sådan noget, for så er det da feks tåbeligt at tage børn ved ks før tid.

Anmeld

11. juni 2010

Muffinmus

hmm, lidt øv læsning...min datter kom 38+0.Men indtil vider er der da i hvert fald intet tegn på at der er noget galt i hovedet eller fysisk:-)

Anmeld

11. juni 2010

Ranarupta

Yrsa skriver:

Hvor er det godt man finder ud af sådan noget, for så er det da feks tåbeligt at tage børn ved ks før tid.

Kan du ikke lige uddybe, hvad du mener, så jeg ikke konkluderer noget forkert?

For du mener vel ikke, at det er tåbeligt, at man fx. laver KS på én, der har svangerskabsforgiftning, der forværres hurtigt - selvom det er før termin?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.