pædagoger og andre. Hvorfor er det vigtigt at børn kan de..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.342 visninger
10 svar
0 synes godt om
10. juni 2010

eliasogmor

er ved at skrive opgave  ude  i min praktik, og sidder nu med spørgsmålet " hvorfor er det  vigtigt st børn skal kunne de basale motoriske øvelser, som kravle, gå løbe osv... og hvorfor er det bedst at de lærer at kravle først...hvis i ved noget eller har et link til noget vil jeg blive meget glad...

og hvorfor er naturen god til motoriske udfoldelser???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2010

Kloster

Hej.'

Jeg mener at have fået at vide i sine tid, da jeg havde små børn, at det var vigtigt for hofterne at de blev brugt til kravl før gang. Pga svingene/buk/vug (ell hvad det nu hedder).

Lidt svært at forklare... Men kan man ikke finde noget om det på div sundhedsplejerske hjemmesider ell lign??

VH Kloster

Anmeld

10. juni 2010

eliasogmor

Kloster skriver:

Hej.'

Jeg mener at have fået at vide i sine tid, da jeg havde små børn, at det var vigtigt for hofterne at de blev brugt til kravl før gang. Pga svingene/buk/vug (ell hvad det nu hedder).

Lidt svært at forklare... Men kan man ikke finde noget om det på div sundhedsplejerske hjemmesider ell lign??

VH Kloster

ved det er noget med kryds og hjerne halvdelene..men kan ikke finde frem til noget...

Anmeld

10. juni 2010

maj2011

det er vigtig at de lærer at kravle, for ellers er det ikke sikkert at de udvikler kryds refleksen.

og så er det godt for at højre og ventsre hjernedele kan arbejde sammen.

men tror helt sikkert du kan få meget mere at vide hvis du spørger en dagpleje pædagog, eller en pædagog i en vuggestue, eller evt en sundhedsplejeske :-)

Anmeld

10. juni 2010

mor_sabina

Har faktisk lige siddet og læst om det i venteværelset idag i vores børn, det handler om at kravlefunktionen øger indlæringen, fandt lige frem til artiklen.
http://voresborn.dk/babyudvikling/2316-klar-parat- kravl?start=3

Ud fra det vil jeg da tolke at det er de grov-motoriske udfoldelser der sætter gang i andre centre, some r med til at stimulere de næste trin på stigen.

Held og lykke med opgaven.

Forresten uddørs, er der jo et tærren som udfordrer børnene og udvikler balancen.

Anmeld

10. juni 2010

mariamiss6

eliasogmor skriver:

er ved at skrive opgave  ude  i min praktik, og sidder nu med spørgsmålet " hvorfor er det  vigtigt st børn skal kunne de basale motoriske øvelser, som kravle, gå løbe osv... og hvorfor er det bedst at de lærer at kravle først...hvis i ved noget eller har et link til noget vil jeg blive meget glad...

Man skal helst lære at kravle, og helst før man går, fordi de kryds bevægelser du indarbejder, når du først lærer at kravle, gør at din koordinationsevne og generelle motorik i det voksne liv vil være langt bedre, end hos folk der ikke har lært at kravle.....

Det er hvad jeg har hørt altid....

Naturen er god at træne i, fordi den er ujævn, og uforudsigelig... dette bør også styrke dine motoriske evner.... Min egen perosnlige mening

Anmeld

10. juni 2010

misslea

eliasogmor skriver:

jep - er helt enig i alt det, der allerede er skrevet!!

Det kan også lige tilføjes vedr. det at lære at kravle først - så er det også vigtigt, da barndet på den både også lærer at tage fra i forhold til når det falder og slår sig!! Børn der ikke har kravlet, har ikke nødvendigvis den refleks at tage fra med hænderne, og vil derfor ofte slå hovedet!

Naturen er fremragende at stimulere og støtte barnets motoriske (grovmotoriske) udvikling, da der netop er utallige mange flere muligheder end indendøre! Bakker, forskellige typer underlag (sand, græs, asfalt osv), klatremuligheder osv!! Derudover er jeg selv af den overbevisning, at naturen udfordrer barnets nysgerrighed, og barnet vil derfor helt automatisk udfordre sine motoriske evner! Det virker ikke som træning for barnet, men mere som en leg!! (det kan det selv også godt være indenfor)

I naturen er der plads til at eksperimentere, råbe, løbe, hoppe osv uden at skulle passe pa, at man ikke vælter noget, larmer for meget og lign.

Naturen er generelt et FEDT læringsrum

Derudover er jeg selv tilhænger af at være så meget som muligt udenfor.... (er pæd i en skovbørnehave)

Håber det kunne hjælpe lidt!!

Kram fra Lea

Anmeld

11. juni 2010

eliasogmor

misslea skriver:

jep - er helt enig i alt det, der allerede er skrevet!!

Det kan også lige tilføjes vedr. det at lære at kravle først - så er det også vigtigt, da barndet på den både også lærer at tage fra i forhold til når det falder og slår sig!! Børn der ikke har kravlet, har ikke nødvendigvis den refleks at tage fra med hænderne, og vil derfor ofte slå hovedet!

Naturen er fremragende at stimulere og støtte barnets motoriske (grovmotoriske) udvikling, da der netop er utallige mange flere muligheder end indendøre! Bakker, forskellige typer underlag (sand, græs, asfalt osv), klatremuligheder osv!! Derudover er jeg selv af den overbevisning, at naturen udfordrer barnets nysgerrighed, og barnet vil derfor helt automatisk udfordre sine motoriske evner! Det virker ikke som træning for barnet, men mere som en leg!! (det kan det selv også godt være indenfor)

I naturen er der plads til at eksperimentere, råbe, løbe, hoppe osv uden at skulle passe pa, at man ikke vælter noget, larmer for meget og lign.

Naturen er generelt et FEDT læringsrum

Derudover er jeg selv tilhænger af at være så meget som muligt udenfor.... (er pæd i en skovbørnehave)

Håber det kunne hjælpe lidt!!

Kram fra Lea

tak for hjælpen....

Anmeld

11. juni 2010

misslea

eliasogmor skriver:

tak for hjælpen....

Det var da så lidt - sku det være en anden gang

Anmeld

11. juni 2010

tb

jeg har så læst i diverse medier, at børn ikke nødvendigvis behøves at kravle før de går.. der står os noget om det i det nye 'vores børn'.. man skal så bare lege kravleleg (lege hund eller noget) med barnet inden det starter i skole, da krydsrefleksen er vigtig at lære inden da.. det skulle have noget med indlæringsevnen at gøre..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.